داروی سرماخوردگی کودکان که معمولا شربت سرماخوردگی است نباید خودسرانه به کودکان زیر سه سال داده شود. در کودکان بالای 4 سال هم غرغره آب نمک یا مکیدن آب‌نبات های سرماخوردگی گلودرد را تسکین می دهد.

نکاتی برای مصرف داروی سرماخوردگی کودکان

سلامت نیوز:داروی سرماخوردگی کودکان که معمولا  شربت سرماخوردگی است نباید خودسرانه به کودکان زیر سه سال داده شود. در کودکان بالای 4 سال هم غرغره آب نمک یا مکیدن آب‌نبات های سرماخوردگی گلودرد را تسکین می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،جالب است بدانید که پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا این است که برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال از دارو استفاده نکنید. زیرا این داروها می‌تواند خطر جدی برای شیرخواران ایجاد کند. حتی درباره استفاده از این داروها در بچه های بالای 2 سال هم اختلاف نظر وجود دارد. حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان سرماخوردگی کودکان را درمان کرد؟  

شیوه مصرف داروهای سرماخوردگی

در صورتی که می خواهید به بچه زیر 2 سال داروی سرما خوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. دارو با مواد تشکیل دهنده مشابه  را همزمان به بچه ندهید. 

آیا آنتی بیوتیک داروی خوبی است؟

آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت های باکتریایی استفاده می شوند اما بر ویروس هایی که سبب ابتلا به سرما خوردگی می شوند، اصلاً تاثیری ندارند.

بایدهای مصرف داروی مسکن

داروهای مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و گلودرد یا سردرد کمک می کنند. درصورتی که به کودک مسکن می دهید، به اندازه مصرف دارو  توجه داشته باشید. به کودکان کمتر از 6 ماه، کودکانی که دچار کم آبی شده اند یا استفراغ می کنند، ایبوپروفن ندهید.

به گزارش بیتوته در صورتی که می خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی استفاده کنید، اول با پزشک کودک مشورت کنید. 

استفاده از شربت سرماخوردگی

باید شربت سرما خوردگی را پیش از استفاده خوب تکان دهید.

در استفاده شربت سرماخوردگی کودکان رعایت نکات زیر اضطراری است:

  این داروها نباید خودسرانه به کودکان زیر سه سال داده شود. 

 شربت را دور از دسترس کودک قرار دهید. 

 همزمان از داروهایی که ترکیبات مشترک دارند، استفاده نکنید چون امکان دارد دوز یک ترکیب در بدن کودک بالا رود.

از جمله این داروها می‌توان آسپرین و قرص درمان تب، سرفه، درد و سرما خوردگی مثل استامینوفن، آنتی هیستامین و ایبوپروفن را نام برد. 

بیش از دوز روزانه، به کودک دارو ندهید.  شربت سرما خوردگی می تواند باعث خواب آلودگی شود.

به همین علت زمانی که کودک درگیر فعالیت ذهنی است، از این دارو استفاده نکنید. هیچ‌وقت از شربت سرما خوردگی به عنوان آرام بخش استفاده نکنید.

  اگر در زمان سرماخوردگی کودک به ترکیبات دارو حساسیت نشان داد به پزشک مراجعه کنید  چه کنیم تا حال کودک بهتر شود؟

 به وی مایعات بدهید. مایعاتی مثل آب، آب میوه و سوپ می‌تواند به نرم کردن خلط ها کمک کند. راه های تنفسی را مرطوب نگه دارید. یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک قرار دهید.

برای پیشگیری از رشد قارچ ها، آب دستگاه را هرروز تعویض و بر اساس دستورالعمل سازنده، دستگاه را تمیز کنید.  کودک را به استراحت تشویق کنید.

 بهترین راه پیشگیری کودک را تمیز نگه دارید. به وی آموزش دهید مدام دست هایش را بشوید. 

وسایل بازی  و سطوح منزل را تمیز نگه دارید. 

از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و دیگر وسیله های شخص مبتلا به سرما خوردگی که محل هایی مطلوب برای رشد میکروب ها هستند، به طورمشترک استفاده نکنید.  از افراد مریض دوری کنید. 

آیا سوپ مرغ به سرماخوردگی کمک می کند؟

برخی مطالعات نشان می دهد سوپ مرغ می تواند به کاهش التهاب کمک کند. این ماده مغذی می تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کند.

همچنین مایعات زیادی مانند آب ، شیر یا محلول الکترولیت به کودک بدهید.

سایر درمان های خانگی  را هم  امتحان کنید.

بخار استنشاق شده از دوش آب گرم یا  بخار خنک ممکن است به گرفتگی بینی کمک کند.

مالیدن قفسه سینه با منتول (روغن نعناع)  می تواند باعث شل شدن مخاط در سرفه شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha