مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایربیان کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی است که مدارس استان‌های خوزستان، کرمان و لرستان به ترتیب بیشترین نیاز را به سرویس بهداشتی دارند.

۲۹۴۲ مدرسه عشایری فاقد آبخوری است/ ۷۰۰ مدرسه سرویس بهداشتی ندارند

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایربیان کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی است که مدارس استان‌های خوزستان، کرمان و لرستان به ترتیب بیشترین نیاز را به سرویس بهداشتی دارند.

به گزارش سلامت نیوز، "محمدرضا سیفی" مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت آبخوری و سرویس بهداشتی در مدارس عشایری اظهار داشت: تعداد شش هزار و ۱۳۷ مدرسه عشایری در کشور میزبان دانش آموزان عشایری هستند که از این تعداد دو هزار و ۹۴۲ مدرسه فاقد آبخوری است.

سیفی با بیان اینکه هم اکنون آموزش در اکثر مدارس عشایری به صورت حضوری است، گفت: از پانزدهم شهریور ماه آموزش در مدارس عشایری به دلیل پراکندگی و تعداد کم دانش آموزان و قرار گرفتن در مناطق سفید به صورت حضوری در حال انجام است. تقریبا ۱۵ هزار معلم در مدارس مناطق عشایری آموزش حضوری ارائه می‌دهند، از این رو با توجه به وضعیت کشور و توجه به پروتکل‌های بهداشتی ضرورت دارد، نسبت به ساخت آبخوری مناسب اقدام شود.

وی با اشاره به مشکل سرویس بهداشتی اغلب این مدارس بیان کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی  هستند که مدارس استان‌های خوزستان، کرمان و لرستان به ترتیب بیشترین نیاز را به سرویس بهداشتی دارند.

سیفی خاطرنشان کرد: هزار و ۷۰ مدرسه عشایری کشور سرویس بهداشتی نامناسب دارند که در مجموع دو هزار و ۹۴۲ چشمه سرویس بهداشتی نیاز به ساخت و یا بهسازی دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون این مناطق به ۷۸۰ مدرسه چادری، یک هزار مدرسه کانکسی و ۵۱۷ مدرسه ساختمانی برای دانش آموزان عشایری نیاز دارد.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به این‌که تامین مدرسه کانکسی چرخدار مجهز در اولویت است، افزود: مدرسه کانکسی که مجهز به پنل خورشیدی باشد برای دانش آموزان عشایری و معلمان آن‌ها که در یک مکان ثابت قرار ندارند از سازه ساختمانی بهتر است و خیرین مدرسه ساز می‌توانند در این زمینه نیز همراه آموزش و پرورش باشند.

سیفی در پاسخ به این پرسش که آیا با سازمان نوسازی برای حل این مساله مذاکره شده است؟ گفت: بله، با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مکاتبه داشته‌ایم و در نهایت آن‌ها به ما قول داده‌اند که در این زمینه مساعدت کنند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و بودجه مورد نیاز نیز برآورد نشده است.

وی در واکنش به اینکه قرار بود مدارس مستحکم‌تری به لحاظ بنا در این مناطق ساخته شود و چرا این مناطق باید همچنان از چادر برای برگزاری کلاس‌های درس استفاده کنند؟ توضیح داد: قطعا مدرسه چادری در این مناطق نیاز است، زیرا معلم با چهار دانش آموز و تعداد کم، کوچ می‌کند و برای جابه جایی عشایر این گونه چادرها مناسب‌تر است. البته هر چقدر به مدارس کانکسی افزوده شود از مدارس خشتی و گلی کم می‌شود.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر اظهار داشت: مدرسه چادری قابل حمل و نقل است و در کوچ استفاده می‌شود و حتی بهتر از مدرسه خشتی و گلی است. البته قرار بود مدارس خشتی و گلی برچیده شوند. از تعداد ۷۸۰ مدرسه چادری، تعداد ۳۶۵ مدرسه نیاز به تعویض دارند، چون چادرها طول عمر دارد و فرسوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha