مدیران شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی هستند اما ظاهرا شیوع ویروس کرونا سرعت بیشتری از تأمین منابع مالی آنها دارد؛ البته وعده‌هایی داده و گفته شده به زودی تعدادی اتوبوس خریداری می‌شود و چند ایستگاه مترو هم تا پایان سال افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما باید دید تا آن موقع چند شهروند دیگر در این کانون‌های شیوع کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

توقف مترو در ایستگاه کرونا

سلامت نیوز:مدیران شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی هستند اما ظاهرا شیوع ویروس کرونا سرعت بیشتری از تأمین منابع مالی آنها دارد؛ البته وعده‌هایی داده و گفته شده به زودی تعدادی اتوبوس خریداری می‌شود و چند ایستگاه مترو هم تا پایان سال افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما باید دید تا آن موقع چند شهروند دیگر در این کانون‌های شیوع کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، به دنبال رکوردهای پیاپی آمار بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در هفته‌های اخیر، سه روز پیش وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که بیشترین میزان ابتلا به کرونا اتفاق افتاده، به همین جهت بنا شد به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا از دیروز دوشنبه، ۵ آبان به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید در 43 شهرستان اعمال شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

بر این اساس، فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت یک هفته در شهرستان‌های اعلام‌شده ممنوع خواهد بود. در تهران نیز با وجود اینکه دستور حضور 50درصدی کارکنان ادارات صادر شده، همچنان خیابان‌ها، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو پر است از جمعیت شهروندان.بر اساس اعلام اتاق اصناف، در خود شهرستان تهران گروه‌های شغلی ۱ و ۲ می‌توانند در هفته جاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند ولی گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در هفته جاری همچون هفته‌های گذشته همچنان تعطیل خواهند بود.

 گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در حوزه اصناف شامل تمامی آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هستند. اتاق اصناف تهران در این زمینه تاکید کرده که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند، با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف، برابر دستور قضایی واحدهای صنفی متخلف پلمب خواهند شد؛ اما در واقعیت تا چه اندازه این برخوردهای قهری با شهروندان و واحدهای صنفی به مرحله عمل رسیده است؟یکی از نقاطی که امکان شیوع کرونا در آن به شدت زیاد است، مترو و اتوبوس است.

از فروردین سال‌جاری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس شروع شد، اما در عمل این طرح به‌درستی اجرا نشد، چرا که به دلیل کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و جمعیت زیادی که در این سیستم در حال تردد هستند، امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی وجود نداشت. عملکرد شهرداری تهران نشان می‌دهد منابع لازم برای خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی طی سال‌های گذشته به درستی اختصاص پیدا نکرده است و تقریباً در چند سال اخیر هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران اضافه نشد.

مدیران شهری دائم از نبود پول و عدم‌کمک دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی گله‌مند‌ند، حتی تا جایی کار پیش رفت که قرار شد دوباره به دلیل عدم‌کمک دولت به سیستم حمل‌ونقل عمومی، کرایه‌ها افزایش پیدا کند، اما مدیران شهری ابتدا برای انجام این کار چراغ سبز نشان داده ولی بعد پشیمان شدند و معتقد بودند که دولت باید پول بدهد.

 آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران و مدیرعامل اسبق متروی تهران و حومه معتقد است که دولت باید کمک‌های لازم را انجام دهد و شهرداری به جای افزایش نرخ، به دنبال مطالباتش از دولت باشد و حتی به مدیران شهری پیشنهاد داد که جلوی ریاست‌‌جمهوری لحاف و تشک بیندازند تا پول‌شان را در حوزه حمل‌ونقل عمومی دریافت کنند. مدیران شهری تأکید دارند که مدام پیگیر مطالبات از دولت هستند، اما به در بسته خوردند و تاکنون نتوانستند در بخش بهره‌برداری پولی دریافت کنند؛ البته مسلم است که اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس سخت‌تر است، تا جایی که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می‌گوید:

فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم، ولی به گفته اعضای شورای شهر قرار است بعد از مدت‌ها تعدادی اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود. آقای سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران به خبرگزاری فارس می‌گوید: این اتوبوس‌ها به زودی وارد پایتخت می‌شوند.

در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت و توان تولیدات داخلی‌، ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را که هم‌اکنون حدود 62 درصد آن فرسوده است، نو‌‌سازی و باز‌‌سازی کنیم. به گفته هاشمی، هماهنگی‌های لازم برای خرید 500 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید صورت گرفته است که حداقل 250 دستگاه آن تا پایان سال وارد ناوگان می‌شود.

قراردادهای دیگری هم در حال انجام است و همه این اقدامات برای بهبود و ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان عزیز تهرانی صورت می‌گیرد. دولت به تعهدات خود در سال‌های گذشته به درستی عمل نکرده، اما اخیرا اجازه انتشار 1500 میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی را داده است، اما شهرداری اکنون نتوانسته وثیقه‌های لازم را برای آزاد‌‌سازی این پول فراهم کند و بارها هم از سوی اعضای شورا تذکر گرفته است.

کمبود واگن و اتوبوس یکی از مشکلات اساسی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران است و از طرفی با وجود تردد شهروندان و کمبود زیرساخت‌ها، امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیست که به گفته مدیران سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از نقاطی است که باعث شیوع کرونا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha