چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 302162

امسال هیچ برنامه‌ای در بخش صدور سند کاداستر برای جنگل‌های فاقد سند شمال کشور وجود ندارد و براساس برنامه «اقدام یکساله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» که رسیده است مشخص می‌شود، اگرچه صدور سند تک‌برگ برای حفاظت از اراضی طبیعی و ملی کشور نخستین اولویت این سازمان در سال‌جاری اعلام شده است، اما هیچ‌یک از استان‌های شمالی کشور در بخش جنگل‌های فاقد سند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

جنگل‌های شمال امسال سند نمی‌گیرد

سلامت نیوز:امسال هیچ برنامه‌ای در بخش صدور سند کاداستر برای جنگل‌های فاقد سند شمال کشور وجود ندارد و براساس برنامه «اقدام یکساله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» که به‌دست همشهری رسیده است مشخص می‌شود، اگرچه صدور سند تک‌برگ برای حفاظت از اراضی طبیعی و ملی کشور نخستین اولویت این سازمان در سال‌جاری اعلام شده است، اما هیچ‌یک از استان‌های شمالی کشور در بخش جنگل‌های فاقد سند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،«کاداستر» به‌معنای حدنگاری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و می‌توان براساس مرزهای آن سند مالکیت تک‌برگ صادر کرد. طی 70سال گذشته، وسعت جنگل‌های شمال کشور از 3.5میلیون به 2میلیون هکتار کاهش یافته و عدم ‌نظارت در این بخش، عامل اصلی دست‌اندازی‌ها به ارزشمندترین منابع طبیعی کشور بوده است.جنگل‌های ایران مهم‌ترین بخش از منابع طبیعی کشور هستند که بیشتر تمرکز آن در نواحی شمالی و حاشیه جنوب دریای خزر قرار دارد.

این منطقه که به نام جنگل‌های هیرکانی نیز مشهور است، یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان و باقیمانده از دوره سوم زمین‌شناسی است که ذخیره‌گاهی ارزشمند برای حیات در کره زمین محسوب می‌شود.طی 2دهه اخیر دست‌اندازی‌های متعدد به جنگل‌های شمال کشور صورت گرفته است که قاچاق چوب، ویلاسازی، قاچاق خاک، حریق و دفن زباله در اراضی جنگلی از آن جمله است. بدین‌ترتیب باید برای حفظ این منبع مهم و حیاتی کشور اقدام جدی برای صدور سند صورت می‌گرفت تا دست سودجویان از جنگل‌خواری‌های گسترده قطع شود.


اولویت کاداستر در جنگل‌ها

آنگونه که در برنامه سال99 سازمان جنگل‌ها اعلام شده است، قرار است تا پایان سال برای 15هزار هکتار ساحل که سند اشکوب (چندبرگی)‌ دارند، سند کاداستر (تک برگ) به نفع منابع طبیعی صادر شود. در بخش جنگل نیز باید برای 502 هزار هکتار جنگل‌های گیلان و گلستان تبدیل سند صورت بگیرد.

اما سهم صدور سند برای اراضی جنگلی فاقد هر نوع سند در برنامه امسال صفر است.رضا بیانی ،جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا امسال اقدامی برای صدور سند تک برگ برای جنگل‌های شمال کشور نمی‌شود، می‌گوید: تاکنون عملیات کاداستر برای حفاظت از اراضی طبیعی و ملی کشور در 9میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور انجام شده و تا تکمیل این روند برای تمامی جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور، کار ادامه دارد.

بیانی درباره آن بخش از اراضی شمال کشور که پیش از این کاداستر شده‌اند، می‌گوید: اداره کل نوشهر که حدود 100هزار هکتار جنگل دارد، یکسال و نیم قبل اعلام کرد که کل محدوده خود را کاداستر کرده است و در سایر استان‌ها نیز این روند در حال اجراست.

رئیس سازمان جنگل‌ها نیز تأکید دارد که همه استان‌ها اولویت نخست خود را باید بر اجرای طرح کاداستر منابع طبیعی قرار دهند که البته در این بخش باید اعتبارات سنواتی به موقع برسد تا بتوان صدور اسناد حفاظتی را عملیاتی کرد. بیانی همچنین خبر داد که در جلسه صیانت از جنگل‌ها که امروز (7مهرماه) قرار است در سازمان جنگل‌ها برگزار ‌شود به موضوعی درخصوص فقدان برنامه صدور سند برای جنگل‌های شمال کشور در سال99 مطرح کرده است، پرداخته شود تا اعتبارات سنواتی نخست، برای صیانت از جنگل‌های شمال کشور در بخش صدور سند تمرکز پیدا کند.جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه که امسال به پایان می‌رسد باید به ضریب 90درصدی اجرای طرح کاداستر برای جنگل‌ها رسید.

چون امسال در مجلس نیز این موضوع در اولویت بود و سازمان ثبت اسناد کشور نیز پای کار آمد و امیدواریم هرچه سریع‌تر طرح کاداستر جنگل به انجام برسد.به‌گفته او، در بخش کمک‌های صندوق توسعه ملی نیز حفظ جنگل‌های شمال در اولویت‌ است که باید اجرای طرح کاداستر برای صیانت از آنها تسریع شود. در مورد سایر جنگل‌های کشور نظیر جنگل‌های زاگرسی نیز سند‌هایی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر تبدیل آنها انجام شود و سند تک برگ به نام منابع طبیعی برای آنها صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha