با توجه به انواع جایگزین هایی از شیر که در فروشگاه ها موجود است این امکان وجود دارد که مردم فراموش کنند چرا شیر را دوست دارند و از خوردن ان لذت می برند. در زیر به برخی از علت های مهمی که چرا شیر می تواند نقش مهمی را در رژیم روزانه شما داشته باشد اشاره می کنیم.

هشت دلیل مهم که چرا شیر و لبنیات برای سلامتی مهم است

سلامت نیوز:با توجه به انواع جایگزین هایی از شیر که در فروشگاه ها موجود است این امکان وجود دارد که مردم فراموش کنند چرا شیر را دوست دارند و از خوردن ان لذت می برند. در زیر به برخی از علت های مهمی که چرا شیر می تواند نقش مهمی را در رژیم روزانه شما داشته باشد اشاره می کنیم.

1-      منبع شماره یک از کلسیم

شیر مملو از کلسیم می باشد ، ماده مغذی که برای ساخت استخوان های سالم مورد نیاز است و یکی از مواد مغذی حیاتی رژیم روزانه غذایی به حساب می آید. برای تامین میزان کلسیمی که در یک لیوان 250 میلی لیتری از شیر  وجود دارد، شما باید 32 جوانه بروکسل، 21 لیوان اسفناج خرد شده، 11 فنجان سیب زمینی شیرین اسلایس شده ، 6 لیوان کلم سبز خرد شده، 5 لیوان بروکلی پخته شده و یک لیوان بادام رست شده خشک دریافت کنید.

2-      شیر یک نیروگاه مواد مغذی است

علاوه بر کلسیم، شیر مملو از 10 ماده مغذی دیگری می باشد که برای حفظ سلامتی مورد نیاز است مانند پروتئین، ریبوفلاوین،فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی ، ویتامین A و ویتامین B12 .

3-      شیر می تواند به کاهش خطر برخی از بیماری های بسیار جدی کمک کند

برخی از مطالعات و راهنماهایی غذایی نشان داده اند که دریافت شیر و محصولات آن منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته ها،پرفشاری خون ، دیابت نوع دو ، سندروم متابولیک و سرطان کولورکتال می شود.

4-      شیر می تواند به کاهش وزن بدن کمک کند

مطالعات نشان داده اند که در برنامه های غذایی کنترل وزن در صورتی که سه واحد یا بیشتر در روز شیر و محصولات لبنی دریافت شود وزن بیشتری از چربی بدن کاسته می شود.

5-      شیر یک نوشیدنی مغذی برای ریکاوری بعد از ورزش می باشد

شیر به طور طبیعی حاوی مایعات و الکترولیت هایی مانند سدیم وپتاسیم می باشد که به رهیدراسیون بدن کمک می کند. محتویات و غلظت مواد مغذی موجود در شیر مشابه با نوشیدنی های ورزشی معمول در دسترس می باشد  و مطالعات حاضر نیز نشان می دهند که شیر یک نوشیدنی موثرتری نسبت به نوشیدنی های ورزشی و آب برای رهیدراسیون بدنی می باشد.

6-      شیر برای عضلات مهم می باشد

شیر همچنین حاوی پروتئین هایی با کیفیت بالا مانند کازئین و وی می باشد که به ترمیم عضلات بعد از ورزش و فعالیت های فیزیکی کمک کرده و منجر به بهبود رشد عضلات می گردد. در مطالعه ای که بر روی مردان سالم صورت گرفته بود نتایج نشان داد که دریافت شیر بعد از تمرینات ورزشی منجر به افزایش حجم گیری عضلات و از دست دهی بیشتر بافت چربی در مقایسه با نوشیدنی های حاوی پروتئین سویا و یا تنها کربوهیدراتی شده است. در حالی که هر سه نوع نوشیدنی حاوی کالری یکسانی بوده اند. که مشابه همین نتایج در زنان ورزشکار نیز مشاهده شده است.

7-      حتی افراد با عدم تحمل لاکتوز نیز می توانند از دریافت شیر لذت ببرند

برای افرادی که نسبت به لاکتوز عدم تحمل نشان می دهند این موضوع مطرح است که حتی این افراد نیز  می توانند تا حد 12 گرم لاکتوز را تحمل کنند یعنی میزانی که در یک لیوان شیر وجود دارد بدون اینکه علایمی نشان دهند، علاوه بر این سایر محصولات لبنی به طور طبیعی حاوی مقادیر پایین تری از لاکتوز هستند مانند پنیر پارمسان، چدار و پنیرهای سوئیسی که تقریبا بدون لاکتوز می باشند و به راحتی قابل تحمل است. ماست نیز به دلیل حضور باکتری های مفید موجود در آن ، سبب هضم اکثر لاکتوز شیر می شود، علاوه بر همه ی این موارد شیرهای بدون لاکتوزی که از نظر مواد مغذی کاملا  شبیه شیرهای عادی می باشد در فروشگاه ها نیز در حال حاضر موجود است.

8-      یک برنده واقعی برای دندان ها

شهرت شیر گاو از نظر  خواص تقویت کنندگی دندان ها و توانایی آن برای محکم کردن دندان ها را مدیون  پروتئین کازئین طبیعی موجود در آن و همچنین محتوای کلسیم و فسفرش می باشد ، این اثر شیر در مقایسه با سایر نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های سویا بسیار بارز می باشد و در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که هر نوع نوشیدنی دیگر به جز شیر محتوای مینرالی مورد نیاز برای استحکام دندان ها را فراهم نمی کند.

 

منابع:

1-       National Health and Medical Research Council, A review of the evidence to address targeted questions to inform the revision of the Australian dietary guidelines, 2011b, Commonwealth of Australia: Canberra.

2-        Abargouei AS, Janghorbani M, Salehi-Marzijarani M, Esmaillzadeh A (2012) Effect of dairy consumption on weight and body composition in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled clinical trials. Int J Obes. 36(12):1485-93.

3-       Chen, M, Pan, A, Malik, VS and Hu, FB (2012) Effects of dairy intake on body weight and fat: a meta-analysis of randomized controlled trials, Am J Clin Nutr 96(4):735-47.]

4-       Hartman et, al. (2007) Consumption of fat-free fluid milk following resistance exercise promotes greater lean mass accretion than soy or carbohydrate consumption in young novice male weightlifters. AJCN;86:373-381.

5-        Josse et, al.(2010) Body composition and strength changes in women with milk and resistance exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise;42:1122-113

6-       NIH Consensus and State-of-the-Science Statements 27, 2 (http://consensus.nih.gov/2010/lactose.htm)

 

 

زهره حسینی

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

عضو هیات علمی گروه تغذیه علوم پزشکی وارستگان

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه خراسان رضوی 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha