سلامت نیوز : 80 درصد مرگ و میر نوجوانان زیر 15 سال به علت رفتارهای غلط آنها در دوچرخه‌سواری است كه می‌توان به عدم تسلط و مهارت لازم بر دوچرخه، ورود ناگهانی به خیابان و حركت در مكان‌های عبور ممنوع اشاره كرد.
مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور اعلام كرد: غیر از صدمات حاصل از اتومبیل‌ها، كودكان نسبت به كل دوچرخه‌سوارها، 50 درصد بیشتر در معرض خطر حوادث دوچرخه‌سواری هستند و 68 درصد مرگ و میر كودكان بر اثر برخورد خودروهای موتوری و دوچرخه از مناطق چهار راه و تقاطع و در راه‌های باریك و كوچك و در مسافت‌های نزدیك به خانه فرد دوچرخه‌سوار اتفاق می‌افتد.
بنابراین گزارش، اكثر حوادث دوچرخه‌سواری در بچه‌های زیر 5 سال در طی ماه‌های اردیبهشت تا شهریور و در بین ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر و در اطراف خانه، پاركینگ و یا حیاط منزل اتفاق می‌افتد.
این گزارش حاكیست، بچه‌های زیر 15 سال در زمان‌های كم نور و تاریك مثل شب و گرگ و میش غروب، در حدود 14 برابر بیشتر در معرض خطر هستند همچنین دوچرخه سواری در پیاده رو تقریباً 2 برابر خطر حوادث دوچرخه‌سواری را افزایش می‌دهد.
بنا بر اعلام مركز مدیریت و حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور، تنهاترین، مؤثرترین و ایمن‌ترین وسیله جهت كاهش مرگ و صدمات مغزی ناشی از حوادث دوچرخه‌سواری استفاده از كلاه ایمنی استاندارد و مناسب است زیرا كلاه ایمنی خطر جراحت ناحیه سر را تا 90 درصد كاهش می‌دهد.
براساس این گزارش، والدین باید در خرید دوچرخه برای فرزندان خود دقت كنند و دسته فرمان، زین، چرخ‌های دوچرخه، دنده‌ها و ترمزها باید متناسب با مهارت و تسلط دوچرخه‌سوار انتخاب شود و كسب مهارت لازم، یادگیری علائم راهنمایی و رانندگی و تبعیت از آن در هنگام دوچرخه‌سواری الزامی است.
گفتنی است، دوچرخه‌سواران باید ضمن حفظ تعادل، حواسشان به پشت سر نیز باشد و جهت اطلاع قصد خود به سایرین دست خود به عنوان علامت راهنما استفاده كنند . همچنین نباید در بین خودروها حركت كرده و همیشه هردو دست خود را جهت گرفتن ترمز آماده نگهدارند و از سرعت غیرمجاز نیز پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha