چند روزی است که سرفه می‌کند، تب دارد و احساس خستگی زیادی را تجربه می‌کند. دکتر تاکید کرده باید تست پی‌سی‌آر بدهد، به چند مرکز دولتی مراجعه کرده است اما چون دفترچه بیمه درمانی ندارد قیمت تست پی‌سی‌آر برایش زیادی گران است به همین خاطر قید انجام تست را می‌زند و برای اینکه مدرکی دال بر بیماری‌اش ندارد فردا سر کار حاضر می‌شود.

هزینه بالا، آمار تست را كاهش می‌دهد

سلامت نیوز: چند روزی است که سرفه می‌کند، تب دارد و احساس خستگی زیادی را تجربه می‌کند. دکتر تاکید کرده باید تست پی‌سی‌آر بدهد، به چند مرکز دولتی مراجعه کرده است اما چون دفترچه بیمه درمانی ندارد قیمت تست پی‌سی‌آر برایش زیادی گران است به همین خاطر قید انجام تست را می‌زند و برای اینکه مدرکی دال بر بیماری‌اش ندارد فردا سر کار حاضر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،باین داستان بسیاری از افراد درگیر بیماری است. افرادی که به‌دلیل گرانی قیمت تست کرونا، از انجام آن منصرف می‌شوند. این در حالی است که در اوایل شیوع کرونا مسوولان وزارت بهداشت گفته بودند تست‌کرونا رایگان است.این روزها تعداد زیادی از مردم که بیمه‌های درمانی ندارند، در صورت بیماری برای انجام تست، مردد می‌شوند چراکه انجام تست بدون بیمه هزینه بالایی دارد.

قیمت تست بدون بیمه مبلغی بین 500‌تا 700‌هزار تومان می‌شود. این در حالی است که در همان روزهای نخست با دستور سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان تست کرونا برای مردم رایگان اعلام شد و در ادامه هم علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت هزینه درمان توسط بیماران مبتلا به ویروس کرونا گفته بود: «اگر فردی بیماری کووید۱۹ داشت و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه شده به این فرد رایگان خواهد بود.»

تست کرونا در کل دنیا رایگان است

یکی از کسانی که این روزها به گرانی تست‌های کووید‌19 اشاره کرده است، یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کروناست. او در گفت‌و‌گو  با اشاره به افزایش تست‌های تشخیصی برای کنترل بیماری می‌گوید: « مردم به هیچ‌وجه برای تست پی‌سی‌آر نباید پول بدهند. در هیچ جای دنیا این تست پولی نیست.

به همین دلیل بلافاصله مبتلایان مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت مثبت بودن تست، اطرافیان او هم آزمایش پی‌سی‌آر می‌دهند. این اقدام باعث می‌شود که افراد مثبت دیگر هم شناسایی شوند و ایزوله کردن آن‌ها  انتشار را کاهش می‌دهد.» این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد:

«اگر پزشک تشخیص تست کرونا داد حتماً انجام دهید چرا‌که تشخیص بیماری در مراحل اولیه میزان مرگ‌و‌میر را هم کاهش می‌دهد، هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود و تعداد تست‌های‌مان بیشتر باشد و افراد بدون علامت را پیدا کنیم، می‌توان آن‌ها را ایزوله کرد تا به دیگران بیماری را منتقل نکنند.»


وظیفه بیمه چیست ؟

متاسفانه بسیاری از افراد به خیال اینکه می‌توانند هزینه تست کرونای خود را از بیمه تکمیلی دریافت کنند اقدام به دادن تست کرونا می‌کنند غافل از اینکه این هزینه از لیست پرداختی‌های بیمه‌های تکمیلی خارج است.  فقط درصورتی که بیمار با علائم مشخص و طبق توصیه پزشک به آزمایشگاه مراجعه کند، همچنین در نسخه‌اش نوشته شده باشد که علائم مشکوک به کرونا دارد، می‌تواند از خدمات بیمه‌ای استفاده کند.


تست در خانه مشمول بیمه نیست

چند وقتی است انجام تست در خانه برای افرادی که ترس رفتن به آزمایشگاه‌ها را دارند رایج شده است. اپلیکیشن‌های مختلفی انجام این تست‌ها را در محیط خانه پیشنهاد می‌کنند. این تست‌ها معمولاً قیمت بالاتری نسبت به بیمارستان‌ها دارد و تا 800‌هزار تومان دیده شده است.

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت  درباره انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا در منازل و با اپلیکیشن‌ها بیان کرد: «خیلی  اپلیکیشن‌ها مردم را تشویق می‌کنند که در منزل از آن‌ها تست بگیرند و این باعث می‌شود که سیستم موازی و پنهان درست شود و ما با این کار آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری در منزل موافق نیستیم چرا‌که از کنترل وزارت بهداشت خارج است و اطلاعات نیز همانجا می‌چرخد و مشخص نیست از این اطلاعات چطور استفاده می‌شود همچنین مشخص نیست جواب این تست‌ها چقدر درست است.

سمیعی گفت: «می دانیم برخی آزمایشگاه‌های مورد تأیید با سالمندان یا افراد ناتوانی رو‌به‌رو هستند که  توانایی حضور در آزمایشگاه را ندارند و پرخطر محسوب می‌شوند و انجام آزمایش در منزل با تشخیص پزشک برای موردی این چنین اشکالی ندارد البته مشروط به اینکه استانداردهای وزارت بهداشت و تعرفه‌ها رعایت شود و نتایج در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha