دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

بار دیگر کرونا در پاییز رکورد عجیب و ترسناک در مرگ و میر روزانه را ثبت کرد. شیوع این بیماری در کشور در یک روز گذشته (از شنبه ۱۷ آبان تا یکشنبه ۱۸ آبان) ۴۵۹ خانواده را عزادار کرد و پنچ هزار و ۵۲۳ بیمار در شرایط حاد روی تخت‌های آی سی یو با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

اما و اگر تعطیلی تهران در اوج كرونا

سلامت نیوز: بار دیگر کرونا در پاییز رکورد عجیب و ترسناک در مرگ و میر روزانه را ثبت کرد. شیوع این بیماری در کشور در یک روز گذشته (از شنبه ۱۷ آبان تا یکشنبه ۱۸ آبان) ۴۵۹ خانواده را عزادار کرد و پنچ هزار و ۵۲۳ بیمار در شرایط حاد روی تخت‌های آی سی یو با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، همچنین در طول مدت مذکور ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید در کشور شناسایی که دو هزار و ۷۱۲ نفر از آنها بستری شدند. این آمار زمانی برای پایتخت‌نشینان ترسناک‌تر می‌شود که بدانند روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در تهران به‌دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند، یعنی نیمی از آمار رسمی وزارت بهداشت. این آمار را هاشمی، رئیس شورای شهر تهران تایید می‌کند و می‌گوید: «در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد.»

دبیرکل خانه پرستار نیز می‌گوید:«پرستاران دیگر «تاب و توان» ادامه فعالیت ندارند.» در این شرایط وخیم، شایعه و بحث تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت حالا نزدیک به یک ماه است که شنیده می‌شود، اما طبق شنیده‌ها، دکتر روحانی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا زیر بار تعطیلی این کلانشهر ۱۵ میلیون نفری و مرکز رفت و آمد مردم کشور و محل تجمع وزارتخانه‌ها نمی‌رود.

ظاهرا تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای دولت هزینه و بارمالی هنگفتی دارد و به طبع آن باید همه کشور را تعطیل کند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نظر دیگری دارد و معتقد است: «مخالفت رئیس‌جمهور در این خصوص وجود نداشته و تاکنون در ستاد ملی کرونا چنین موضوعی در خصوص تعطیلی سراسری تهران مطرح نشده است.»

اما در طرف مقابل ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ارسال نامه رسمی درباره تعطیلی تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده بود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم از مقصران عدم تعطیلی تهران گلایه کرد و خواستار اعمال حداکثری محدودیت‌ها و اقدامات تامینی برای منع هرگونه آمد و شد در فضا‌های عمومی شهر شده بود.

در هفته‌های گذشته اعضای شورای شهر، استانداری و مجمع نمایندگان تهران در تهران جلساتی را برگزار کردند تا بتوانند موافقت رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا جلب نمایند و حتی در هفته گذشته موافقت شفاهی این موضوع نیز از استانداری گرفته شد، اما در حالی که این گروه‌ها در یک قدمی توفیق بزرگ برای تعطیلی تهران بودند، روز گذشته استاندار تهران آب پاکی را روی دست همه مسئولان ذی‌ربط ریخت و اعلام کرد: «احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران منتفی شده است. مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت 18 به بعد متوقف شود.»

این تصمیم در شرایطی مطرح می‌شود که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت لقب چهارراه تبادل کرونا را به پایتخت بحران زده داده است و برخی دیگر از کارشناسان بهداشتی بر این باورند که کنترل کرونا در شهر 15 میلیون نفری تهران از دست دولت خارج شده است. روز شنبه، زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران شادمان از عضویت شورای متبوعش در ستاد مقابله با کرونا خبر از ارسال نامه‌ای مشترک با نمایندگان مجلس برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران داد و اعلام کرد امروز (شنبه) تصمیم‌گیری نهایی در مورد تعطیلی دو هفته‌ای تهران گرفته می‌شود و پس از اظهار نظر استاندار تهران مبنی بر منتفی شدن تعطیلی تهران، محسن هاشمی گفت:

«فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نظر مثبت خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرده، اما ظاهرا، مسئولان تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود، را ندارند.» همزمان محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: «حداقل دو هفته تهران را تعطیل کنید تا بیمارستان‌ها نفس بکشند.»


روایت پاییز سخت بر اساس آمار
البته شرایط حاد کرونایی فقط مخصوص تهران نیست و در حدود هشت ماه و نیمی که از تائید رسمی شیوع کرونا در کشور می‌گذرد استان‌های ایران با سه موج گسترش بیماری کووید19 روبه‌رو شده که موج سوم آن بحرانی‌تر و بسیار شدیدتر است. از ماه‌های گذشته کارشناسان به عواقب شیوع کرونا در فصل پاییز هشدار داده بودند و اگر آمار ابتلا و مرگ و میر را در چند هفته گذشته مرور کنیم، می‌بینیم که استان‌های کشور در چه وضعیت حادی به‌سر می‌برند.

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. با مرور آمار هفته‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که از نهم تا 16 آبان ماه، 19194 نفر در کشورمان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شدند. این درحالیست که در هفته قبل از این، تعداد موارد بستری 18073 نفر بود.

در عین حال در هفته منتهی به شانزدهم این ماه، متاسفانه 2963 تن از هموطنانمان جانشان را به دلیل کرونا از دست دادند. در حالی که در هفته گذشته تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا در کشور 2956 نفر بوده است. بنابراین طی یک هفته رشد چشمگیری در حوزه بستری و فوت ناشی از کرونا شاهد بوده‌ایم. باید توجه کرد که از ابتدای سال 1399 تا 16 آبان ماه، تعداد موارد بستری مبتلا به کووید-19 در استان تهران 44391 نفر بوده است.

در عین حال میزان بستری مبتلایان به کرونا در هفته اخیر منتهی به 16 آبان ماه، در تهران 3106 نفر بوده است. این درحالیست که در هفته قبل از آن، 1771 نفر در بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به کرونا بستری شدند. همچنین تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در تهران از ابتدای سال 1399 تا 16 آبان ماه، 5672 نفر بوده است. در عین حال میزان موارد فوتی ناشی از کرونا در پایتخت در هفته اخیر منتهی به 16 آبان ماه، 386 نفر بوده است. درحالی‌که در هفته قبل از آن 288 نفر در تهران به دلیل کرونا فوت شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha