یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 303040

متولیان سازمان اهدای خون می‌گویند کمبود ذخائر خونی از معضل‌های همیشگی و دست اول بیمارستان‌های کشور است. آمار بالای جرح در تصادفات، نیاز به جراحی‌های اورژانسی، سرعت رشد تعداد بیماران سرطانی در کشور و درمان اختلال پایین بودن سطح پلاکت و انتقال پلاسما به بیماران از عوامل نیاز به انتقال خون در کشورمان است.

نیاز بیمارستان‌ها به تامین بانک خون

سلامت نیوز:متولیان سازمان اهدای خون می‌گویند کمبود ذخائر خونی از معضل‌های همیشگی و دست اول بیمارستان‌های کشور است. آمار بالای جرح در تصادفات، نیاز به جراحی‌های اورژانسی، سرعت رشد تعداد بیماران سرطانی در کشور و درمان اختلال پایین بودن سطح پلاکت و انتقال پلاسما به بیماران از عوامل نیاز به انتقال خون در کشورمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،با شیوع کرونا در ماه‌های گذشته مراجعه مردمی برای اهدای خون به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. این در حالی است که وبانک خون و اثر بخشی شایان پلاسما درمانی در کاهش وخامت حال بیماران درگیر کرونا گفتند.

اداره کل انتقال خون استان تهران درست در میانه خیابان وصال قرار گرفته است. با وجود شیوع کرونا سالن خون گیری این مرکز چندان خلوت نیست. پیداست دست به دست شدن پست و پیغام‌ها و عکس از کاهش ذخیره خون بیمارستان‌ها در فضای مجازی کار خود را کرده است. عده‌ای به قصد کمک به بیماران بد حال روی یونیت‌های خون گیری دراز می‌کشند تا به قول خودشان مثل کادر درمان برای مبارزه با کرونا از جان‌شان مایه بگذارند با خون‌شان نجات‌بخش حال بیمار وخیمی شوند که تا این ساعت درمان قاطعی برای بیماری‌اش نیست.


اینجا از معطل شدن خبری نیست
تمام تلاش متولیان سازمان انتقال خون و مسئولان مراکز خون‌گیری در این است که میزبانی‌شان از اهداکنندگان طولانی نشود. با اپیدمی کرونا تعداد پرسنل این مراکز در شیفت‌های کاری افزایش پیدا کرده تا مراحل اهدای خون با سرعت بیشتری سپری شود. در گام اول برای اهدای خون‌تان باید از دستگاه نوبت‌دهی شماره دریافت کنید. در فاصله‌ای کوتاه با خواندن شماره‌تان از میکروفن‌های مرکز به بخش پذیرش راهنمایی می‌شوید.


دعوت به خواندن تابلوی اهدای خون
این بخش تنها مربوط به نوبت اولی‌ها نیست. در این پمفلت‌ها به مواردی اشاره شده که ممکن است در طول زمان عارضه و علائم آن در مراجعه‌کنندگان مستمر نیز بروز پیدا کرده باشد. این تابلو درست در کنار باجه‌های پذیرش در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار گرفته تا خواندن آن با سهولت انجام شود. برخی از مراجعه‌کنندگان با خواندن برخی از سطرهای این پمفلت‌ها و راهنمایی‌ها از اهدای خون منصرف می‌شوند و عده‌ای که مشکل و علائم هشدار دهنده را ندارند به بخش پذیرش باز می‌گردند.


مدارک شناسایی‌تان را فراموش نکنید
برای اهدای خون باید هویتی از شما در سازمان ثبت شود. پس ارائه کارت شناسایی عکس دار، اعلام کد ملی و نشانی و کد پستی الزامی است. بدون ارائه این موارد نمی‌توانید شناسه اهدای خون را دریافت کنید.اگر به طور مستمر اقدام به اهدای خون کرده باشید باید به باجه مراجعه‌کنندگان مستمر بروید و شماره پرونده‌تان را به مسئول پذیرش اعلام کنید. برای مراجعانی که نوبت اولی هستند تشکیل پرونده ضروری است. اما برای پاسخ دادن به سوال‌ها به کمتر از دو دقیقه زمان نیاز دارید. بعد از تشکیل پرونده مستقیم به اتاق معاینه پزشک دعوت می‌شوید.


گواهی معاینه، مجوز ورود به سالن
در اتاق پزشک پرونده شما در دسترس دکتر بخش معاینه عمومی قرار می‌گیرد. پزشک از شما سابقه بیماری‌های پیشین‌تان را می‌پرسد. تعداد جراحی‌ها، سابقه کم‌خونی و علائم بیماری‌های عفونی برای پزشک مهم هستند. نبض، میزان فشار خون، وزن و میزان هموگلوبین خون در این اتاق بررسی می‌شود.

داوطلب اهدای خون باید با صداقت کامل درباره وضعیت و علائم ویژه در بدن خود به پزشک گزارش بدهد. در این اتاق به افرادی که درگیر بیماری‌های زمینه‌ای یا عفونی باشند شناسه ورود به سالن خون‌گیری داده نمی‌شود. پس از انجام این معاینات اهدا کننده باید اقدام به امضای رضایت‌نامه برای انجام مرحله خون‌گیری‌کند.


سالن به طور مداوم ضدعفونی می‌شود
بیش از 30 یونیت ویژه خون‌گیری در سالن مرکز اهدای خون وصال کنار هم قطار شده‌اند تا خبری از در صف و نوبت ماندن مراجعه کنندگان نباشد. تکنسین‌های علوم آزمایشگاهی، پرستارها و مسئولان خون گیری افرادی هستند که با آن‌ها در این سالن ملاقات می‌کنید.این سالن به طور مداوم ضدعفونی و استریل می‌شود. فاصله و چینش یونیت‌ها طبق پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شده است. پیش از دراز کشیدن روی یونیت‌ها روکش آن تعویض می‌شود. دسته‌ها و تکیه‌گاه یونیت با حوصله ضد‌عفونی می‌شوند. پس از چند دقیقه اهدا‌کننده با راهنمایی مسئول خون گیری روی یونیت استریل شده دراز می‌کشد و فرآیند خون‌گیری با وسایل یک بار مصرف آغاز می‌شود.


قدردانی از اهداکنندگان
بعد از فرآیند خون‌گیری و استراحت روی تخت اجازه قدم زدن در این بخش را ندارید. به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ویژه خروج اهدا‌کنندگان در انتهای سالن خون‌گیری قرار گرفته است. پس از خروج از این در از شما دعوت می‌شود که با مواد ضدعفونی کننده دست‌های تان را شست‌وشو دهید و پس از آن با یک آبمیوه شیرین از شما پذیرایی و از حضورتان برای اهدای خون قدردانی می‌شود.


نمی‌توانستم بی‌تفاوت باشم
روی تخت دراز کشیده است. فرآیند خون‌گیری از او به پایان رسیده و تکنسین از او خواسته همزمان با فشردن پنبه استریل شده روی محل خونریزی کمی استراحت کند. علی شاه‌آبادی می‌گوید برای بار دهم است که اقدام به اهدای خون می کند: در نزدیکی محل کارم مرکزی برای اهدای خون بود. اما با عوض شدن محل کارم بین مرتبه‌های اهدای خون من وقفه‌ای پیش آمد.از «شاه آبادی» می‌پرسم چه چیزی در این روزهای شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا او را به اهدای خون ترغیب کرده است. پاسخ قاطعی برای این سوال دارد و یک تقاضا از باقی مردم:

با توجه به این که پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز رعایت می‌شود نگرانی از بابت انتقال ویروس کرونا نداشتم. در این شرایط با توجه به این که سالم هستم اقدام به اهدای پلاسما کرده‌ام. به طور مکرر در اخبار و برنامه‌های مختلف اعلام شده که حال وخیم بیماران با پلاسما درمانی بهتر می‌شود. این را وظیفه خودم دانستم و برای اهدای خون اقدام کردم. محیط اینجا استریل شده است و از مردم می‌خواهم که آن‌ها هم در این شرایط به این وظیفه انسانی عمل کنند. مسئول خون‌گیری از او می‌خواهد دست‌هایش را مشت و باز کند.

تمایلی به گفتن نامش ندارد اما کمی بعد قبول می‌کند که پیام تصویری‌اش را به دیگران برسانیم. می‌گوید پیش از این هم برای خون‌گیری به این مرکز آمده است اما چیزی که باعث شده او در اوج همه‌گیری کرونا راهی اینجا شود نیاز مبرم بیماران بستری در بیمارستان ها به خون بوده است: «اطلاع پیدا کردم اهدای خون به دلیل شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است.

البته پیش از این به طور مکرر اقدام به اهدای خون می‌کردم اما بعد از شیوع کرونا وقفه ای پیش آمد. به محض این که متوجه کمبود ذخیره خونی در بیمارستان‌ها شدم تصمیم به اهدای خون گرفتم.» از زحمات پرسنل مرکز خون‌گیری تشکر می‌کند و تقاضایی از مردم دارد: «موارد بهداشتی به طور کامل در این مرکز رعایت می‌شود. از مردم می‌خواهم طبق روال قبل با خیال راحت و توکل بر خدا برای اهدای خون و مرتفع شدن مشکل کمبود ها در این زمینه به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.»


ذخایر خونی رو به کاهش است
«از اسفند سال قبل که شاهد پاندمی بیماری کرونا بودیم کشور ما از نقاطی بود که زودتر از دیگر نقاط درگیر کووید 19 شد. شیوع این بیماری باعث شد در استان تهران شاهد کاهش 10 تا 20 درصد مراجعه اهداکنندگان خون باشیم.» دکتر مجید مسلمی معاون اداره کل اهدای خون استان تهران این را می‌گوید و به فناوری‌های نوین در این مرکز اشاره می‌کند:

«خوشبختانه ما ذخایر مطمئنی در انتقال خون استان تهران داریم. فناوری‌های نوینی مثل پلاکت فرزیس را بکار گرفته‌ایم که با استفاده از آن می‌توانیم از یک فرد به میزان 10 برابر بیشتر از روش قبل پلاکت بگیریم. به این شیوه توانستیم تمام موارد درخواست اورژانسی که از ما شد را در این مدت تهیه و نیاز بیمارستان‌ها را تامین کنیم. ذخایر خون بسیار استراتژیک هستند و نباید از یک حدی کاهش پیدا کنند.

اگر خدایی ناکرده اتفاق ناگهانی در کشور رخ بدهد یا به همین روال شیوع بیماری ادامه پیدا کند و حضور اهدا کنندگان خون افزایش پیدا نکند ذخیره خون ما رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد.»دکتر مسلمی می‌گوید وضعیت ذخیره خون بحرانی نیست اما روند کاهش مراجعه اهداکنندگان نگران‌کننده است: «خوشبختانه اکنون در حالت بحران نیستیم اما اگر حضور مردم افزایش پیدا نکند ذخایر ما نیز روز به روز کمتر خواهد شد. خواهش ما این است که اهدا‌کنندگان محترم با خیال راحت از اجرای پروتکل‌های بهداشتی به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند تا این کمبود رفع شود. خانم‌ها در طول سال 3 بار می توانند اقدام به اهدای خون کنند و آقایان نیز می‌توانند 4 بار به این مراکز مراجعه داشته باشند.»


اهمیت پلاسما درمانی
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران از اهمیت پلاسما درمانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید و از مردم می‌خواهد مانند گذشته به این مراکز مراجعه کرده و خون اهدا کنند: «ما از اردیبهشت ماه در تهران و 20 استان دیگر شروع به پلاسماگیری از افرادی که به کرونا مبتلا شده و سپس بهبود پبدا کرده بودند و یک ماه هم از بهبودشان گذشته بود کردیم. این افراد دیگر در شرایط واگیر نبودند و از طرفی آنتی بادی هم در بدن‌شان افزایش پیدا کرده بود. متاسفانه تاکنون هیچ داروی مطمئنی برای درمان این بیماری در سطح دنیا وجود ندارد.

یکی از فراورده‌های دارویی که الان مورد استفاده قرار می‌گیرد پلاسمای بیماران بهبود یافته از کووید 19 است. خواهش ما این است افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند و یک ماه از بیماری‌شان گذشته حتما به این مراکز مراجعه کنند چرا که در حال حاضر تنها روش درمانی همین پلاسما درمانی است.متاسفانه تا به حال تعداد کمی از بهبود‌یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز اهدای خون مراجعه کرده‌اند: «طبق آمار ما در 7 ماه ابتدایی امسال 164 هزار 229 نفر برای اهدا خون مراجعه کرده‌اند. از این میزان 156 هزار و 228 نفر آقا و 8 هزار و یک نفر خانم بوده‌اند.


تشدید اجرای پروتکل‌های بهداشتی
دکتر مسلمی از تشدید اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خون‌دهی می‌گوید و از مردم می‌خواهد برای بحرانی نشدن وضعیت ذخیره خون در بیمارستان‌ها به مراکز اهدای خون مراجعه کنند: «با شروع بیماری کرونا اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون تشدید پیدا کرده است. در ابتدای ورود افراد به سالن از دستگاه تب‌سنج استفاده می‌شود.

اگر ماسک مراجعه کنندگان نیاز به تعویض داشته باشد این کار به سرعت انجام می‌شود. دست‌های مراجعه کنندگان پیش از استفاده از تخت‌ها ضدعفونی می‌شود. محیط سالن خون‌گیری و تخت‌ها به طور مداوم در حال استریل شدن هستند. به همین دلیل در تمام مدت زمان شیوع بیماری کرونا گزارشی مبنی بر آلوده شدن افراد به این ویروس در مراکز ما گزارش نشده است. از مردم می‌خواهیم با اهدای خون مانع از کاهش ذخیره خونی شوند و سهم مهمی در مبازره با بیماری کرونا داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha