متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۱۰ درصد موارد مبتلا به دیابت، از نوع یک و ۹۰ درصد موارد ابتلا از نوع دو است که این نوع دیابت، بسیار به شیوه زندگی و تغذیه ارتباط دارد و با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

۹۰ درصد موارد ابتلا به دیابت از نوع دو است

سلامت نیوز: متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۱۰ درصد موارد مبتلا به دیابت، از نوع یک و ۹۰ درصد موارد ابتلا از نوع دو است که این نوع دیابت، بسیار به شیوه زندگی و تغذیه ارتباط دارد و با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، گلبن سهراب درباره تغذیه دیابت نوع یک گفت: شیر مادر در پیشگیری از بروز دیابت نوع یک نقش دارد و تغذیه در بروز این نوع دیابت تاثیر چندانی ندارد.


وی افزود: ۱۰ درصد موارد ابتلا به دیابت، از نوع یک و ۹۰ درصد موارد مبتلا از نوع دو است که این نوع به شیوه زندگی و تغذیه ارتباط دارد. اما مهمترین عامل بروز دیابت نوع دو، اضافه وزن است. چرا که عامل به وجود آورنده این نوع دیابت، مقاومت به انسولین است که در این مقاومت چاقی نقش بسزایی دارد.


این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در صورتی که نمایه توده بدنی (شاخص اندازه گیری وزن) بیشتر باشد، مقاومت به انسولین نیز شدیدتر می شود و احتمال بروز دیابت نوع دو افزایش پیدا می کند. بنابراین توصیه می شود به افرادی که در خانواده و بستگان درجه یک، بیمار مبتلا به دیابت نوع دو دارند، سعی در حفظ وزن خود در محدوده نرمال کنند که این مورد با تغذیه صحیح و تحت نظر متخصص تغذیه باشد و فعالیت بدنی منظم طی پنج روز در هفته امکان پذیر است.


سهراب تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده، تعداد زیادی از افرادی که حداقل ۵۰ درصد کربوهیدرات دریافتی شان از انواع تصفیه نشده بوده است و از گوشت های قرمز و فراوری شده مثل سوسیس و کالباس و روغن جامد مصرف کردند، در بلند مدت مبتلا به دیابت نوع دو شده اند.
وی علاوه بر کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم، مصرف نان و غلات سبوس دار، انواع سبزی ها کلم، هویج ،کرفس و ... به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی که دارند را نقش حفاظتی در بروز دیابت نوع دو دانست.


مصرف زیاد مایعات به بیماران مبتلا به دیابت در دوران کرونایی توصیه می شود
این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر مصرف مایعات به بیماران مبتلا به دیابت در دوران کرونایی تاکید کرد و گفت: این بیماران می توانند از انواع گوشت های سفید بخصوص ماهی که اثر ضد التهابی در بدن دارد،  استفاده کنند و این افراد باید توجه داشته باشند که کربوهیدرات ها را از انواعی استفاده کنند که حاوی قند زیاد نباشد.


سهراب افزود: بیماران مبتلا به دیابت در دوران کرونایی از دوغ رقیق بدون نمک، چای کمرنگ، آب و انواع دمنوش ها استفاده کنند و سعی کنند آب میوه را با آب مخلوط و مصرف کنند. چراکه با این روش یک دفعه حجم بالای قند وارد بدنشان نمی شود.
وی بر عدم مصرف قندهای ساده در دوران کرونا تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف قندهای ساده در بدن ایجاد التهاب می کند و افرادی که قند ساده زیاد استفاده می کنند، سرعت حرکت گلبول های سفید شان کند می شود.


این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به شعار جهانی روز و هفته ملی دیابت (۱۴ نوامبر برابر۲۳ آبان) امسال اشاره کرد و گفت: امسال در هفته ملی دیابت به پرستاران اشاره شده است. زیرا در همه دنیا گفته می شود ما برای پیشگیری از دیابت نیاز به پرورش تعداد زیادی پرستار داریم تا از آموزش های صحیح بهره ببرند و این آموزش ها جهت پیشگیری از بروز عوارض دیابت به بیماران مبتلا ارائه می شود.


سهراب پیشگیری از دیابت را مقدم بر درمان دانست و گفت: پرستاران می توانند به بیماران مبتلا به دیابت آموزش های لازم را بدهند تا این افراد چگونگی کنترل بیماری شان را بیاموزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha