نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که از طریق عمل جراحی سزارین به دنیا می‌آیند، در سال‌های اول زندگی بیشتر به دلیل ابتلا به عفونت در بیمارستان بستری می‌شوند.

کودکان سزارینی بیشتر به عفونت مبتلا می‌شوند

سلامت نیوز: نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که از طریق عمل جراحی سزارین به دنیا می‌آیند، در سال‌های اول زندگی بیشتر به دلیل ابتلا به عفونت در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ، این مطالعه که توسط محققان موسسه «تحقیقات کودکان مورداک» در استرالیا  انجام شده است، نشان می دهد، کودکانی که از طریق عمل جراحی سزارین به دنیا می آیند در مقایسه با کودکانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می شوند، در پنج سال اول زندگی بیشتر با خطر بستری شدن در بیمارستان در ارتباط با عفونت روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،درحالی که محققان در این مطالعه متوجه ارتباط میان سزارین و افزایش خطر ابتلا به عفونت در نوزادان شدند، اما این مطالعه از لحاظ بررسی عواملی که بعد از تولد بر خطر ابتلا به عفونت تاثیر دارد مانند تغذیه با شیر مادر، وضعیت واکسیناسیون و قرار گرفتن در معرض دود سیگار، محدودیت هایی نیز دارد.

پیش از این محققان در مقاله ای که در مجله نیچر منتشر شده بود، نوشته بودند: کودکانی که با عمل سزارین متولد می شوند دچار اختلال سیستم ایمنی و بیماری می شوند. در  این مقاله آمده است با افزایش تعداد تولدهای سزارینی، کودکان بیمارتری در مقایسه با کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، ایجاد می شود.

محققان دانشکده سلامت دانشگاه «هاروارد» نیز در جریان مطالعه ای متوجه شدند، کودکان متولدشده به روش سزارین در مقایسه با کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند،  ۱۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند.

همچنین محققان دریافتند مادرانی که به شیوه سزارین زایمان کرده بودند، قبل از بارداری دچار اضافه وزن بوده و معمولا در طول بارداری دچار مشکلاتی نظیر دیابت، پری-اکلامپسیا، و فشار خون بالا بوده اند.

به گفته محققان، زایمان به روش سزارین مشکلات دیگری نیز برای نوزاد به همراه دارد که از آن جمله می توان به ابتلا به آسم در دوره کودکی و مشکلات ریوی اشاره کرد.

محققان علت این مشکلات را ناشی از قرارگیر نگرفتن نوزاد در معرض باکتری های مفید موجود در کانال زایمان می دانند؛ اما نوزاد در روش زایمان طبیعی در معرض این باکتری های مفید که فایده ایمنی سازی دارند، قرار می گیرد.

با این حال محققان این مطالعه تاکید دارند که یافته های این مطالعه نباید زنان را از عمل جراحی سزارین در مواردی که از لحاظ پزشکی این جراحی برای مادران توصیه می شود، منصرف کند.

آنها افزودند: با وجود افزایش اندک خطر ابتلا به عفونت در دوران کودکی، عمل سزارین ممکن است ایمن ترین گزینه برای برخی از زنان و نوزادان باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha