سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 303537

ممکن است شما هم این موضوع را تجربه کرده اید که دندان‌ها با خوردن خوراکی خیلی گرم یا سرد و همچنین در هوای سرد دچار درد می‌شود. این ناراحتی به عنوان حساسیت دندان شناخته میشود و حتی ممکن است بعضی افراد بعد از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان این حساسیت و درد را تجربه کنند.

چرا دندان‌ به گرما و سرما حساس است؟

سلامت نیوز:ممکن است شما هم این موضوع را تجربه کرده اید که دندان‌ها با خوردن خوراکی خیلی گرم یا سرد و همچنین در هوای سرد دچار درد می‌شود. این ناراحتی به عنوان حساسیت دندان شناخته میشود و حتی ممکن است بعضی افراد بعد از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان این حساسیت و درد را تجربه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در ادامه به دلایل و راه های درمان این مشکل می‌پردازیم:  دلیل حساسیت دندان به سرمادلیل اصلی حساسیت دندان مربوط به پالپ دندان است. مینای دندان از لایه زیری خود یعنی دنتین که نرمتر از میناست، محافظت میکند و اگر مینای دندان دچار فرسایش شود یا خط لثه‌ عقبتر برود، دنتین در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر دنتین دارای هزاران کانال است که به پالپ یا همان مغز دندان متصل است. هنگامی که دندان شما با ماده سردی تماس می‌یابد، از طریق این کانالها به عصب دندان راه پیدا میکند و باعث ایجاد درد میشود. دلایل حساسیت دندانحفره ، دندان‌های ترک خورده، عقب نشینی لثه، فرسایش مینا یا ریشه می‌تواند به دنتین آسیب برساند.

دلایل حساسیت دندان به سرما

را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:  پوسیدگی دندان یا بیماری لثهاگر حساسیت دندان همیشه برای شما اتفاق می‌افتد و فقط مربوط به زمان‌های مصرف مواد غذایی سرد نیست، شما احتمالا در مراحل اولیه پوسیدگی دندان یا بیماری لثه قرار دارید. پلاک دندان و لثه می‌تواند حساسیت دندانی را تشدید کند و سرعت پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش دهد.

 عوامل خارجی

عوامل خارجی مثل مسواک زدن سخت و سفت، استرس، جرم‌گیری بیش از اندازه، استفاده بیش از حد از درمان‌ بلیچینگ، اسید غذا و نوشیدنیهایی همچون قهوه یا گوجه فرنگی می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.

 ترک دندان

با گذشت زمان ترکهای کوچکی که روی دندان‌های شما قرار دارد، ممکن است با قرار گرفتن در معرض دمای سرد منبسط شود و مسیر دیگری را به عصب دندان ایجاد و دندانها را نسبت به سرما حساس کند. درمان‌های دندان پزشکیبسته به علت حساسیت دندان ، دندان پزشک درمان مخصوصی را برای رفع مشکل شما پیشنهاد خواهد کرد. از جمله:

  فلوراید تراپیفلورای

د تراپی یکی از درمان‌های دندان پزشکی برای تقویت مینای دندان و پیشگیری از پوسیدگی آن است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، فلوراید تراپی به معنی درمان دندان با استفاده از فلوراید است. 

جراحی لثه

اگر حساسیت دندان شما ناشی از عقب رفتن لثه باشد، جراحی لثه تنها راهحل شماست. عقب رفتن لثه می‌تواند منجر به لق شدن دندان و حتی افتادن آن شود. این بیماری که با نام تحلیل لثه شناخته می‌شود، با دارو یا تغذیه مناسب درمان نمی‌شود و تنها راه درمان این بیماری برداشت از سقف دهان و پیوند آن در لثه است. 

درمان‌ خانگی  روغن نارگیل

روغن نارگیل میتواند باکتریهای دهان و در نتیجه پلاک دندان را کاهش دهد و به درمان حساسیت دندان کمک زیادی کند.حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را داخل دهانتان قرار دهید و آن را روی لثه و دندانهایتان بمالید. حدود 20 دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی دهانتان را با آب گرم بشویید. این کار را هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه و مسواک زدن انجام دهید.شما می‌توانید از روغن کنجد نیز به جای روغن نارگیل استفاده کنید. 

آب نمک

آب نمک میتواند حساسیت دندانهای شما را به سرعت کاهش دهد. نصف قاشق چای‌خوری نمک را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و دهان خود را با آن شست وشو دهید. حتی اگر نگه داشتن آب نمک درون دهانتان برای‌تان دردناک است، سعی کنید حداقل برای چند دقیقه آن را تحمل کنید. 

سپس دهان خود را با آب بشویید. شما میتوانید این درمان را دو بار در روز تکرار کنید. نکتهریفلاکس اسید معده باعث می‌شود اسید از معده و مری بالا بیاید و با گذشت زمان به پوسیدگی دندان‌ها منجر شود. همچنین بیماری‌هایی که موجب استفراغ‌های متعدد می‌شود می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha