دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: از سوی دولت اختیار به عالی‌ترین مقام دستگاه‌ها داده شده است تا در خصوص نحوه حضور کارمندان تصمیم‌گیری کنند.

نامه به ۲ وزیر برای جلوگیری از تجمع در خرید کالاهای ضروری

سلامت نیوز:دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: از سوی دولت اختیار به عالی‌ترین مقام دستگاه‌ها داده شده است تا در خصوص نحوه حضور کارمندان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«حسین قاسمی» دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا  درباره تاثیر اجرای طرح جامع هوشمند و تعطیلات یک هفته‌ای در شهرهای قرمز و نارنجی در روند کاهش شیوع بیماری کرونا گفت: اگر بخواهیم، تاثیرات طرح جامع مدیریت هوشمند را در این یک هفته اخیر در حوزه بهداشت و درمان بررسی کنیم، کمی زود است، اگرچه برخی گزارشات در حوزه بهداشت و درمان از برخی از استان‌ها نشان‌دهنده این است که ورودی به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. البته این روند کاهش به این طرح باز نمی‌گردد، چرا که همانطور که می‌دانید ما از حداقل ۳ الی ۴ هفته قبل یک سری محدودیت‌هایی را در ۸۹ شهر و ۲۵ مرکز استان اعمال کرده بودیم.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها با طرح جامع مدیریت هوشمند پیوند خورده و همزمان شد، بنابراین اگر بخواهیم اثرات طرح جامع مدیریت هوشمند را به طور دقیق بررسی کنیم، باید کمی صبر کنیم تا نتایج طرح مشخص شود. در بیماری‌های اپیدمیک نیز براساس آنچه که پزشکان اعلام می‌کنند، هر تصمیمی که منجر به یک سری محدودیت‌ها و یا مداخلات در روند بیماری می‌شود نیازمند دو هفته زمان است تا نتایج آن تصمیمات مشخص شود.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: اما اگر بخواهیم بغیر از منظر بهداشت و درمان به نتیجه این طرح توجه کنیم باید بگویم در حوزه عملکرد، اجرای این طرح همراهی خیلی خوب مردم، اصناف و رسانه‌ها را در پی داشته است و آمارها در ۵ حوزه ادارات، تجاری_بازرگانی، آموزشی، فرهنگی_ اجتماعی و امر ترددها که برای آنها محدودیت اعمال شده بود، حاکی از آن است که رعایت محدودیت‌ها وضعیت بسیار خوبی داشته و گزارش‌های دریافتی از نیروی انتظامی و استانداری‌ها نشان دهنده این است که به خوبی در این طرح‌ها مردم همراه بوده‌اند.

قاسمی ادامه داد: البته شرط لازم و ضروری کاهش بیماری این است که این روند در هفته پیش رو نیز ادامه داشته باشد تا بتواند آثار خود را در روند ابتلاء، سرایت، بستری و فوتی‌های ناشی از این بیماری نشان دهد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی ادارات شامل تعطیلی مراکزی مانند دادگاه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و شورای شهر یا شهرداری‌ها می‌شود؟ گفت: همانطور که گفتم در طرح جامع مدیریت هوشمند یکی از حوزه‌هایی که شامل محدودیت می‌شد، حوزه ادارات و فعالیت کارکنان بود. در این طرح ادارات به دو دسته تقسیم شده‌اند، اداراتی که خدمات آنها برای زندگی مردم ضروری است، مانند ادارات گاز، برق، آب و ... این ادارات دارای بخش‌هایی هستند که باید به مردم خدمات ارائه دهند و دسته دیگر نیز اداراتی هستند که خدمات ضروری ارائه نمی‌دهند.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اداراتی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند، ادامه داد: این ادارات که دارای بخش‌هایی برای ارائه خدمات ضروری به مردم هستند، براساس کاهش حداکثری کارکنان به خدمات خود ادامه می‌دهند به این صورت که در شهرهای زرد کارکنان این بخش‌ها باید به صورت کامل در محل کار خود حاضر شوند، در شهرهای نارنجی کاهش کارکنان حداکثر به یک سوم و در شهرهای قرمز کاهش کارمندان این بخش‌ها تا یک دوم است.

قاسمی با اشاره به اظهارات رییس سازمان اداری استخدامی درباره تعطیلی ادارات گفت: معاون رییس جمهور در واقع همین موضوع حضور کارمندان را مطرح کرده است، اما همانطور که می‌دانید در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت رییس جمهور به دو نکته اشاره کردند، یکی از آن نکات این بود که اگر وزرا یا روسای دستگاه‌ها یعنی عالی‌ترین مقام یک دستگاه تشخیص دهد، در شهر قرمز آن دستگاه می‌تواند با کمتر از یک دوم جمعیت کارکنان خود به فعالیت ادامه دهد و در مجموع می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری لازم را داشته باشد. در واقع همان تصمیمات قبلی در خصوص فعالیت ادارات است با این تفاوت که کمی موسع‌تر دیده شده و بنا به تشخیص روسای دستگاه‌های ضروری کارمندان در محل کار حاضر می‌شوند.   

وی با بیان اینکه در طرح جامع مدیریت هوشمند دستگاه‌ها به دو بخش دستگاه‌هایی که خدمات ضروری ارائه می دهند و دستگاه‌هایی که خدمات غیرضروری ارائه می‌دهند تقسیم شده‌اند، تصریح کرد: به طور مثال اگر ادارات کل وزارت ارشاد یک هفته تعطیل باشند، خدمات ضروری به مردم ارائه نمی‌دهند یا در حوزه شهرداری‌ها بخشی که مربوط به خدمات شهری مانند جمع‌آوری پسماند و .. است جزو ضروریات است، اما موضوعاتی مانند صدور پروانه و کمیسیون‌هایی که تشکیل می‌شود جزو ضروریات نیست و این اختیار از سوی دولت به عالی‌ترین مقام دستگاه‌ها داده شده است تا در خصوص حضور کارمندان تصمیم‌گیری کنند. استانداران نیز در این خصوص با ابهاماتی روبرو بوده‌اند که ما نکات لازم را به آنها ارائه کرده‌ایم تا به گونه‌ای برخورد کنند تا هم دستور رییس جمهور عملیاتی شود و هم ضروریات مردم در حوزه اداری متوقف نشود.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره فعالیت شرکت‌های خصوصی نیز گفت: در طرح جامع مدیریت هوشمند تکلیف شرکت‌های خصوصی مشخص شده است، از ابتدای شیوع کرونا مشاغل در ۴ گروه تقسیم شده‌اند. در حال حاضر به دلیل اینکه در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داریم، مشاغلی می‌توانند فعالیت کنند که در گروه یک قرار دارند و گروه یک ممکن است، دفاتر یا شرکت‌هایی داشته باشند که باید همراستا با فعالیت‌های ضروری این گروه فعالیت کند. این گروه نیز می‌توانند فعالیت کنند، اما سایر شرکت‌های خصوصی نیز که در دیگر گروه‌های مشاغل قرار دارند باید تعطیل شوند.

قاسمی تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی نیز شامل دو دسته می‌شوند، برخی شرکت‌های خصوصی هیچ مراجعه کننده‌ای در طول روز نداشته و یک الی دو نفر در مجموعه شرکت فعالیت می‌کنند، این نوع شرکت‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه دهند، اما شرکت‌های خصوصی که با زندگی مردم سرکار دارند و ترددهایی به این شرکت‌ها صورت می‌گیرد باید براساس دسته‌بندی مشاغل عمل کنند. اگر شرکت‌های خصوصی نیز هستند که این موارد را رعایت نمی‌کنند، می‌توانند به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهند و تیم‌هایی برای نظارت به این مجموعه‌ها ارسال می‌شود و براساس آنچه که در طرح آمده، اگر تخلفی صورت گرفته است، برخورد می‌شود.

وی همچنین درباره نحوه توزیع اقلام ضروری مردم مانند مرغ و جلوگیری از تجمعات گفت: روزهای گذشته موضوع تشکیل این صف‌ها در دبیرخانه کمیته مطرح شد و مکاتباتی در این خصوص با وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت صمت انجام شد. همچنین مقرر شد به وزرای محترم جهاد و کشاورزی و صمت نامه‌ای نوشته شود مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طرح جامع مدیریت هوشمند در حال اجراست، تصمیم‌گیری‌های این وزارت‌خانه‌ها به گونه‌ای نباشد که منجر به تشکیل صفوف شود و تدبیری در این خصوص اندیشیده شود تا مردم ضمن اینکه نیازهای ضروری شان تامین می‌شود، تراکم و تجمعی نداشته باشند.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: ما از دستگاه‌هایی مانند وزارت صمت و وزارت جهاد و کشاورزی که مسئولیت تامین مایحتاج ضروری مردم را برعهده دارند، انتظار داریم در عین اینکه به وظایف ذاتی خود توجه دارند به طرح جامع مدیریت هوشمند نیز توجه لازم را داشته باشند تا نحوه اقدام آنها مشکلاتی را برای مردم ایجاد نکند. طرح جامع مدیریت هوشمند به صورت جامع دیده شده و برای همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و مصوبه ستاد ملی است و همه دستگاه‌ها باید در فرآیند کارهای ذاتی و سازمانی خود با رعایت نکاتی که در طرح آمده است، اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha