ماجرای تلاش‌های کادر درمان برای مقابله با کرونا در ماه‌های گذشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما همین قشر زحمتکش و به‌خصوص پرستاران، سال‌هاست که با مشکلات معیشتی و صنفی مواجه هستند.

پرداخت‌نشدن مطالبات؛ محکم‌ترین دلیل پرستاران برای رفتن

سلامت نیوز:ماجرای تلاش‌های کادر درمان برای مقابله با کرونا در ماه‌های گذشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما همین قشر زحمتکش و به‌خصوص پرستاران، سال‌هاست که با مشکلات معیشتی و صنفی مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در حالی است که در ماه‌های اخیر و با توجه به فعالیت‌های پرستاران و پزشکان در دوران کرونا این امید به وجود آمد که بخشی از مشکلات این قشر برطرف شود؛ حتی رییس مجلس هم در بازدید خود از بیمارستان امام(رحمه‌الله‌علیه) و گفت‌وگو با برخی اعضای کادر درمان از این مشکلات باخبر شد. با وجود این، پرستاران با سیل درخواست‌ها برای مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته مواجه هستند که موجب بروز دغدغه‌هایی برای این قشر زحمتکش شده است.

با این‌حال عدم انجام تعهدات دولتی‌ها سبب شده بار دیگر پرستاران مشکلات خود را در نامه‌ای به رییس‌جمهوری اعلام کنند.ماجرا از توییت جنجالی یک پرستار شروع شد؛ نوشته بود: «گوشیم زنگ خورد، تماس تبلیغاتی بود، عضو محترم کادر درمان! با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا، مرکز امور مهاجرت فلان، آماده تسهیل امور مهاجرت شما به کشور دلخواه‌تان است.»

این بخشی  در روزهای اخیر است.  هفته گذشته در گزارشی مفصل به موضوع مهاجرت کادر درمان از کشور و تقاضای کشورهای توسعه‌یافته برای دادن اقامت به این افراد پرداخته بود.پرستاران بازوان اصلی سیستم سلامت و مراقبت‌های درمانی هر کشوری هستند که باید همواره از توجه ویژه‌ای برخوردار باشند.

محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی نشان داده‌اند که کشور ما تا پنج سال آینده، در خصوص تأمین پرستار کافی با مشکلاتی مواجه است. به گفته متخصصان، کمبود پرستار از چالش‌های جهانی است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای در حال توسعه وجود دارد. پرستارانی که در سیستمی با کمبود نیرو کار می‌کنند، استرس بیشتر و بار کاری بیشتری را متحمل می‌شوند؛ برهمین اساس نه‌تنها به علت بار کاری، بلکه به علت پرداخت کم، تجهیزات و نظارت ناکافی، دچار پریشانی اخلاق می‌شوند.

در روزهای کرونایی جهان ظاهرا تماس‌های زیادی از شرکت‌های آن طرف آبی با پرستاران ایرانی انجام می‌شود که از آنها درخواست می‌کند در صورت تمایل می‌توانند اقدام به مهاجرت کنند. مهاجرت این روزها در سایه بحران‌های شدید اقتصادی و جدی گرفته‌نشدن این طیف از کادر درمان چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد؛ مشکلاتی که روز به روز برایشان بیشتر می‌شود و مطالباتی که آنقدر از وقوع دور است که پرستار ترجیح می‌دهد پیه تنهایی در آن‌سوی مرزها را به تنش بمالد.

به دنبال این موضوع، اوایل هفته اعضای شورای عالی و روسای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور طی نامه‌ای به رییس‌جمهوری، برخی نارضایتی‌های مدافعان سلامت در ایام کرونا از جمله خستگی، فرسودگی و سختی کار، کمبود نیرو، کاهش در پرداخت‌ها، عدم‌تحقق کامل فوق‌العاده ویژه، ابتلای بالای آنان به بیماری و اجرا نشدن مصوبات ستاد ملی کرونا را مطرح ‌کردند.

 در نامه چه مطرح شد؟

در متن نامه اعضای شورای‌عالی و روسای ۱۴۰ هیات‌مدیره نظام پرستاری سراسر کشور به رییس‌جمهوری آمده است:«فقط در آبان، تعداد ۳۰ شهید پرستار داشتیم و مجموعا تا امروز تعداد شهدای پرستار به ۸۴ نفر رسیده و تعداد مبتلایان پرستار، ۵۰ هزار نفر و تعداد پرستاران قرنطینه، بستری یا ... که از خدمت منفک شده‌اند، از مرز هشت هزار نفر گذشته است.»در بخش دیگری از این نامه به رفتار سلیقه‌ای برخی بیمارستان‌ها اشاره شده و اینطور آمده است:

«با عملی نشدن یا اجرای بسیار ناقص مصوبات، نه‌تنها در بین سرمایه‌های انسانی رضایتمندی ایجاد نشده بلکه به دلایل پیش‌گفته و به دلیل آنکه هر ماه به بهانه کاهش درآمدها از مبالغ دستمزدها و کارانه‌ها به شدت کاسته می‌شود و در نحوه محاسبه قانون بهره‌وری، رفتارهای سلیقه‌ای می‌کنند و در مقابل نص صریح قانون، تفسیرها و اعمال سلیقه‌های شخصی انجام می‌دهند و حقوق حقه پرستاران را آن هم در این شرایط رعایت نمی‌کنند، در بسیاری از بیمارستان‌ها اعتراض بحق پرستاران برانگیخته شده است.»

این در حالی است که همه شاهدند پرستاران و سایر مدافعان سلامت در این روز و شب‌ها با بی‌سابقه‌ترین درصد اشغال تخت‌ها، پرکارترین و پرریسک‌‌ترین بیماران، خطرناک‌ترین بیماری، پرفرسایش‌‌ترین اوقات و شیفت‌های خدمتی را در بیمارستان‌ها سپری می‌کنند. در این شرایط به علت عدم‌افزایش نیرو و شرایط خاص بیماری و بیماران کرونایی، فشار کاری و روحی و روانی زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده است، به گونه‌ای که در برخی از بیمارستان‌ها و بخش‌های کرونا هر ۱۰ بیمار و بلکه بیشتر به یک پرستار، سپرده می‌شود.

به طور کلی در این نامه، عدم کسر کارانه و اضافه کار مدافعان سلامت که به کرونا مبتلا می‌‌شوند و اجبارا از کار در بخش و بیمارستان منفک می‌‌شوند، اجرای کامل قانون بهره‌وری در رابطه با مشاغل سخت، تسریع در پرداخت معوقات و عدم کاهش میزان کارانه مدافعان سلامت، تسریع در صدور احکام فوق‌العاده ویژه برای تمام نیروهای مدافع سلامت از رییس‌جمهوری خواسته شده است.

بنا بر آخرین تحقیقات انجام‌شده، کشور ما تا سال 1404 با کمبود پرستار مواجه خواهد بود، به همین دلیل، اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش این کمبود ضروری است و در این راستا افزایش تولید ناخالص داخلی و نرخ استخدامی، مشوق‌های قوی و قراردادهای استخدامی انعطاف‌پذیر برای جلوگیری از بازنشستگی زودهنگام پرستاران از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha