شواهد زیادی نشان می دهد که تغذیه شبیه رژیم غذایی مردم ساکن در حاشیه دریای مدیترانه به پیشگیری از دیابت نوع۲ کمک می کند.

ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان

سلامت نیوز:شواهد زیادی نشان می دهد که تغذیه شبیه رژیم غذایی مردم ساکن در حاشیه دریای مدیترانه به پیشگیری از دیابت نوع۲ کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دریافتند رژیم غذای مدیترانه ای که سرشار از چربی‌های سالم، میوه و سبزیجات است، ۳۰ درصد موجب کاهش احتمال ابتلاء به دیابت در زنان می‌شود.

تحقیقات جدید شامل بررسی چندین مکانیسم در بدن برای شناسایی تفاوت بین گروه رژیم غذایی مدیترانه ای و گروه رژیم غذایی عادی است که می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلاء به بیماری شود.

دکتر «سامیا مورا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «پیام این یافته‌ها این است که آنچه مردم اکنون می‌خورند، حتی تا یک ربع قرن بعد برای سلامتی شأن مهم است. بسیاری از افراد می‌خواهند تأثیر رژیم غذایی را بر خطرات سلامت خود نادیده بگیرند.»

افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می‌کنند تمایل دارند با روغن زیتون که یک چربی مفید برای قلب است پخت و پز کنند، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه‌ها، همچنین مقادیر کمی ماهی و محصولات لبنی، و مقادیر محدودی گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف کنند.

در مطالعه فعلی، ۲۵,۳۱۷ زن بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ تحت نظر بودند. محققان از داده‌های مربوط به پرسشنامه مصرف مواد خوراکی و نمونه‌های خون جمع آوری شده در زمان ثبت نام در مطالعه استفاده کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۲.۹ سال بود.

محققان دریافتند که در طول مدت ۲۰ سال، ۲۳۰۷ نفر از شرکت کنندگان به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. افرادی که رژیم غذایی شأن بسیار نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه ای بود ۳۰ درصد کمتر از بقیه مبتلا به دیابت نوع۲ شده بودند.

این نتایج نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای نشانه‌ای برای تغذیه سالم و احتمالاً یک سبک زندگی سالم است. به گفته محققان، کاهش خطر ابتلاء به دیابت ممکن است به این دلیل باشد که رژیم غذایی مدیترانه ای غذاهای ناسالم را جایگزین غذاهایی می‌کند که التهاب یا مقاومت به انسولین را تقویت نمی‌کنند و احتمالاً مقاومت به انسولین و عملکرد سلول‌های بتا را بهبود می‌بخشند؛ عملکرد اصلی سلول‌های بتا تولید و ترشح انسولین است، هورمونی که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha