سال‌هاست که بارش باران در خوزستان نه به معنای طراوت و تازگی، که آغازِ یک آبگرفتگی وسیع و مشقت‌‌بار است؛ معضلی که در برخی شهرها چون اهواز گاه تا چند روز بر‌جای می‌ماند و کارهای ساده روزمره مانند آمد و شد در معابر و خیابان‌ها را هم مختل می‌کند؛ درست مثل همین روزها؛ مثل همین روزهای بارانی که از پنجشنبه گذشته آغاز شد و طی چند روز حدود 15 منطقه و محله اهواز (مرکز استان‌) و 9 شهر دیگر خوزستان از جمله کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، امیدیه و ایذه را زیر آب برد.

بحران آبگرفتگی باوجود پیش‌بینی

سلامت نیوز:سال‌هاست که بارش باران در خوزستان نه به معنای طراوت و تازگی، که آغازِ یک آبگرفتگی وسیع و مشقت‌‌بار است؛ معضلی که در برخی شهرها چون اهواز گاه تا چند روز بر‌جای می‌ماند و کارهای ساده روزمره مانند آمد و شد در معابر و خیابان‌ها را هم مختل می‌کند؛ درست مثل همین روزها؛ مثل همین روزهای بارانی که از پنجشنبه گذشته آغاز شد و طی چند روز حدود 15 منطقه و محله اهواز (مرکز استان‌) و 9 شهر دیگر خوزستان از جمله کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر، امیدیه و ایذه را زیر آب برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،باران البته یکهو و سرزده نیامده بود و اداره هواشناسی خوزستان یک‌هفته پیش از شروع بارش‌ها، ورود سامانه بارشی به استان را اعلام کرده بود، با این حال دوباره آش همان آش بود و کاسه همان کاسه؛ یعنی که درست مانند آذر سال گذشته بخش‌های زیادی از استان زیر‌آب رفت و مسؤولان دوباره همچون سال‌های پیش غافلگیر شدند، تا آنجا که تنها چاره ممکن را در تعطیلی ادارات و بانک‌های چهار شهر اهواز، ماهشهر، امیدیه و رامشیر جست‌و‌جو کنند.

شاید اگر پیش‌بینی اداره هواشناسی خوزستان یک هفته پیشتر از آغاز بارش‌ها نبود، می‌شد غافلگیری دوباره مسؤولان خوزستانی را با دید اغماض و ارفاق البته پذیرفت اما محمد سبزواری، مدیرکل هواشناسی خوزستان می‌گوید که بارش‌های شنبه و یکشنبه استان را حدود یک هفته قبل پیش‌بینی کرده بودیم و اولین اخطاریه را دوشنبه هفته گذشته به دستگاه‌ها صادر کردیم.

 مدیران غایب

دلیل اصلی بحران پس از بارندگی در اکثر شهرهای خوزستان به‌ویژه کلانشهر اهواز، نبود شبکه دفع آب‌های سطحی و معیوب بودن سیستم فاضلاب است؛ موضوعی که نتیجه‌اش آبگرفتگی و لبریز شدن معابر از آب باران همراه با مخلوطی از فاضلاب است.سرنخ مشکلات عدم دفع آب و فاضلاب استان را در وهله اول باید در استانداری خوزستان پیگیری کرد؛ امری که ما را بر آن داشت با معاون عمرانی استانداری خوزستان تماس بگیریم و متاسفانه به‌رغم تماس‌های مکرر پاسخی دریافت نکردیم.

 آبگرفتگی طبیعی است

مدیرکل بحران استان خوزستان اما درباره شرایط وخیم خوزستان پس از بارندگی به ما می‌گوید که همزمان با صدور اخطاریه هواشناسی، دستورات و هشدارهای لازم برای دستگاه‌های مربوط ارسال شد.امید بن عباس همچنین به جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران استان خوزستان با حضور فرمانداران و استاندار اشاره می‌کند و می‌افزاید که در این جلسه پیش‌بینی‌های بارش دقیق‌تر صورت گرفت و اقدامات پشتیبانی لازم در صورت آبگرفتگی نیز لحاظ شد، به‌طور مثال دستور داده شد که فرمانداران از شنبه‌شب در محل کار خود حاضر شوند.او درباره دلیل آبگرفتگی با وجود برگزاری جلسات لازم و بی‌نتیجه بودن خروجی این جلسات می‌گوید: آبگرفتگی طبیعی است!

حجم بارش در چند روز اخیر در خوزستان مانند ورود آب به قیف است. وقتی ورودی آبِ قیف با خروجی آن یکی نباشد، آب پس‌زده می‌شود و توان عبور ندارد. شرایط و تاسیسات فاضلابی شهرهای استان ظرفیت مشخصی دارد و اگر حجم بارش‌ها بیش از ظرفیت‌ها باشد برای ساعاتی آبگرفتگی داریم که تنها چاره رفع همین میزان آبگرفتگی هم وابسته به اصلاح شبکه فاضلاب است.سخنان مدیرکل بحران استان درباره آبگرفتگی خوزستان به‌دلیل عدم اصلاح شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی گرچه درست است اما این گفته او که:

در سال گذشته 10 روز آبگرفتگی داشتیم اما امسال کمتر شده و تنها چند ساعت بیشتر نخواهد بود،‌ جای تامل دارد،‌ چه این‌که هنوز سال جاری به پایان نرسیده و تازه آغاز راه است... . 

از سیل‌بندها چه خبر؟

چند روز باران آمد و نیمی از شهرهای خوزستان زیر‌آب رفت و اگر بارش‌ها سیل‌آسا شود و سیلاب همچون سال گذشته خوزستان را فرا گیرد، چه خواهد شد؟درباره این‌که سیل می‌آید یا نه، محمد سبزواری، مدیر اداره هواشناسی خوزستان می‌گوید که ‌پیش‌بینی سیل در درازمدت ممکن نیست و اگر سیل بسیار قوی باشد 15 روز پیش از وقوع پیش‌بینی خواهد شد و این گفته او به این معناست که فعلا از حالا نمی‌توانیم از وقوع سیل خبری برای مردم و مسؤولان داشته باشیم.

با این حال به نظر می‌آید استان باید آماده باشد و غافلگیر نشود، لذا از مدیرکل بحران استان خوزستان درباره آخرین وضعیت سیل‌بندها می‌پرسیم و او می‌گوید که پس از سیل98، مطالعه‌ای توسط دانشگاه شهید چمران روی 300 روستا که در معرض خطر سیل بودند، انجام شد. در این مطالعه 118 روستای در معرض خطر سیلاب شناسایی و برای هر‌کدام از آنها تمهیدات مختص به شرایط درنظر گرفته شد. بر این اساس برای 46 روستا احداث دایک حفاظتی، تعدادی دیگر لایروبی رودخانه‌ها و بقیه روستاها نیز مدیریت آب پشت سدها درنظر گرفته شد.

بن‌عباس می‌افزاید: این مطالعات برای قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده و مدیریت بحران کشور ارسال شد و براساس طرح و میزان اعتبار اختصاص داده شده تنها 16 روستا با دایک حفاظتی تجهیز شدند و پس از تامین بقیه اعتبارات لازم، دایک حفاظتی سایر روستاهای تعیین شده نصب می‌شود. او درعین حال یادآور می‌شود که حجم لایروبی رودخانه‌های استان بسیار بیشتر از اعتبار اختصاص یافته وزارت نیرو است و به توجه ویژه‌ای نیاز است، چرا که با مجموع اقدامات، تاب‌آوری در برابر سیلاب بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha