امروز ۵ دسامبر روز جهانی حفاظت از خاک است. خاکی که گفته می‌شود مهمترین عنصر حیاتی زندگی انسان و ضامن ادامه حیات اوست، اما آنچنان که باید به آن اهمیت داده نمی‌شود. در این راستا مدیرکل دفترحفاظت آب و خاک سازمان محیط‌زیست ضمن اشاره به قانون خاک که طی سال گذشته ابلاغ شد می‌گوید: بر اساس این قانون، دستورالعمل استفاده از سموم و کود‌های کشاورزی برای جلوگیری از آلودگی خاک درحال اصلاح است و از سوی دیگر جزای نقدی و کیفری در انتظار عاملان آلودگی خاک خواهد بود.

احتمال بلعیده شدن جمعیتی توسط زمین!

سلامت نیوز: امروز ۵ دسامبر روز جهانی حفاظت از خاک است. خاکی که گفته می‌شود مهمترین عنصر حیاتی زندگی انسان و ضامن ادامه حیات اوست، اما آنچنان که باید به آن اهمیت داده نمی‌شود. در این راستا مدیرکل دفترحفاظت آب و خاک سازمان محیط‌زیست ضمن اشاره به قانون خاک که طی سال گذشته ابلاغ شد می‌گوید: بر اساس این قانون، دستورالعمل استفاده از سموم و کود‌های کشاورزی برای جلوگیری از آلودگی خاک درحال اصلاح است و از سوی دیگر جزای نقدی و کیفری در انتظار عاملان آلودگی خاک خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی مریدی با اشاره به اینکه بخشی از قانون حفاظت از خاک به مسائل مرتبط به حفاظت از این سرمایه‌زیستی می‌پردازد، اظهار کرد: متولی این بخش وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها است که باید در قالب اقدامات مختلفی ازجمله آبخیزداری این مسئله را پیگیری کنند.

اصلاح استفاده از سموم و کود‌های کشاورزی برای جلوگیری از آلودگی خاک
وی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از قانون حفاظت از خاک به موضوع آلودگی خاک پرداخته و بر اساس آن تکالیفی برای سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است، تصریح کرد: بخشی از آلودگی خاک‌ها به‌دلیل استفاده غیر اصولی از کود و سموم کشاورزی اتفاق می‌افتد. از این‌رو اصلاح استفاده از سموم و کود‌های کشاورزی و مشخص کردن استانداردی برای آن‌ها یکی از اقداماتی است که سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه‌های مربوط درحال پیگیری آن است.

مریدی افزود: از این‌رو آیین‌نامه‌های مرتبط با موضوع تدوین استاندارد‌های مصرف، تولید یا واردات سموم کشاورزی تدوین شده و در مراحل نهایی ابلاغ به دستگاه‌های ذی‌ربط است.

جزای نقدی و کیفری در انتظار عاملان آلودگی خاک
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک گفت: بر اساس این ماده سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است نام واحد‌های صنعتی، خدماتی، معدنی و... را که منجر به آلودگی خاک می‌شوند در فهرست واحد‌های آلاینده محیط زیست قرار دهد تا برای این واحد‌ها مطابق قانون جریمه - جزای نقدی و جزای کیفری - تعریف شود. درحال‌حاضر آیین‌نامه این ماده از قانون تدوین شده و در دولت در دست بررسی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به موضوع پاکسازی خاک از آلاینده‌ها اظهار کرد: قرار شده است که در بودجه‌های ادواری دولت مبلغ مشخصی برای پاکسازی خاک از آلاینده‌ها درنظر گرفته شود. این موضوع نیز از سوی دولت ابلاغ شده و مقرر شده است که طی سال آینده مبلغی برای برطرف کردن آلودگی خاک و احیای آن درنظر گرفته شود.

دفع غیراصولی پسماند‌ها ازجمله عوامل آلودگی خاک
به گفته مریدی دفع غیراصولی پسماند‌ها ازجمله معضلات دیگری است که سبب آلودگی خاک و حتی آب‌های زیرزمینی می‌شود و نیاز است که به‌صورت جدی‌تر به مسئله پسماند‌ها در کشور پرداخته شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پایش خاک و خوداظهاری درباره آلودگی آن توسط واحد‌ها و صنایع آلاینده ازجمله موارد مهم دیگری است که در قانون حفاظت از خاک به آن اشاره شده است، تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی این موضوع نیز تصویب شده است و پس از موافقت دولت ابلاغ خواهد شد.

فرونشست تهدیدی علیه آب و خاک
وی در ادامه با اشاره به اینکه فرونشست زمین نیز ازجمله مواردی است که سبب تخریب فیزیک خاک می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه موضوع فرونشست باوجود اینکه مسئله بسیار مهمی است هنوز متولی مشخصی ندارد. فرونشست زمین به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه و بیش ازحد تحمل آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی رخ می‌دهد. از این‌رو این مسئله علاوه بر تخریب خاک سبب کاهش سطح آبخوان‌ها و غیرقابل بازگشت شدن آن‌ها می‌شود.

اگر اضافه برداشت‌ها از آب‌های زیرزمینی کنترل نشود قطعا با فرونشست زمین مواجه خواهیم شد
مریدی ادامه داد: فرونشست زمین سبب تخریب سازه‌ها و زیرساخت‌های یک کشور می‌شود. از سویی این موضوع بی‌شباهت به داستان گنج قارون و بلعیده شدن آن توسط زمین نیست. از این‌رو بعید نیست که در سال‌های نه‌چندان دور بشنویم که جمعیتی یک‌دفعه داخل زمین بلعیده شدند. درحال‌حاضر نیز ما در کشور با فروچاله‌های متعددی مواجهیم؛ برای مثال در دشت کبودرآهنگ همدان یا سایر دشت‌های ما در استان‌های یزد، اصفهان و سایر نقاطی که در آن‌ها وابسته به آب‌های زیرزمینی هستیم، اگر اضافه برداشت‌ها کنترل نشود به‌طور قطع با فرونشست زمین مواجه خواهیم شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هرچند که سازمان نقشه‌برداری و زمین‌شناسی مسئله فرونشست در کشور را پایش می‌کنند، اما این مسئله موضوعی بین بخشی است و در این میان وزارت نیرو باید دغدغه بیشتری داشته باشد، چراکه علت اصلی فرونشست برداشت‌های بی‌رویه آب از آبخوان‌ها است.

تهدید حیات نسل‌های آینده با فرونشست زمین
وی با تاکید بر اینکه اگر زمینی فرونشست کند، نسل‌های آینده دیگر در آن زمین جایی نخواهند داشت، گفت: متاسفانه اهمیت این موضوع از دید مسئولان ما به‌دور مانده است. پدیده فرونشست زمین در آینده حتی می‌تواند امنیت ملی ما را دچار خدشه کند. اگر دشت‌های ما دچار فرونشست شوند، آبخوان‌های ما حتی در ترسالی‌ها به حالت مطلوب نخواهند رسید و به‌نوعی ما آن منطقه را از دست خواهیم داد.

مریدی در پایان تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین و از دست رفتن آبخوان‌ها سبب می‌شود که دیگر آبی برای حیات و کشت و کار وجود نداشت باشد و ادامه زندگی و حیات انسان با تهدید مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha