دانشمندان ژاپنی از موفقیت در ساخت دندانهای كامل با الیاف اتصالی و استخوان‌ها با استفاده از سلولهای بنیادی موش خبر دادند.

سلامت نیوز : دانشمندان ژاپنی از موفقیت در ساخت دندانهای كامل با الیاف اتصالی و استخوان‌ها با استفاده از سلولهای بنیادی موش خبر دادند.
این دندانها كه توسط دانشمندان دانشگاه علوم توكیو ساخته شده‌اند، در حال حاضر طی عمل موفقیت‌آمیزی در یك موش پیوند خورده است.
كل واحدهای دندان كه در فك پایین یك موش نصب شد با موفقیت به استخوانهای فك جوش خورده و این موش می‌تواند به راحتی عمل جویدن را انجام دهد.
این محققان امیدوارند كه این عمل بتواند آنها را گامی دیگر به ساخت اندام جدید انسانی پرورش یافته از سلولهای بنیادی خود بیمار كمك كند.
به گفته این دانشمندان، در حال حاضر هیچ شیوه‌ای برای پرورش اندام سه‌بعدی در محیط آزمایشگاهی برای انسان وجود ندارد. مساله مهم كنونی، ایجاد فناوری‌های جدید برای پرورش اندام هندسی زیستی برای تحقق درمانهای احیا و جایگزینی اندامها است.
سلول‌های بنیادی، سلول‌های اصلی بدن و منبع تمام سلولها و بافتها هستند. آنها نامشخص بوده و متخصصان بر این باورند كه می‌توانند تمام انواع سلولی اندامگان را از سلولی كه از آن منشا گرفته‌اند، به وجود بیاورند.
به دیلی توانایی این سلول‌ها در تولید گونه های مختلف سلولی و تكثیر و خودترمیمی، دانشمندان امیدوارند كه از این سلولها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات از جمله سرطان، دیابت و آسیبها استفاده كنند.
محققان ژاپنی برای اجرایی كردن این دستاورد، دو نمونه از سلول‌های بنیادی از دندانهای آسیاب موشها را جدا كرده و آنها را در محیط آزمایشگاه پرورش دادند. این سلول‌ها برای كنترل اندازه و شكل دندانها در یك قالب قرار داده شدند كه در آن به شكل یك واحد كامل دندانی پرورش پیدا كرد.
سپس واحدهای كامل دندانی در فك پایین یك موش یك ماهه پیوند خورد، كه پس از 40 روز به گفته این محققان كاملا با بافتها و استخوانهای فك جوش خورده بودند.
این دندان كاملا واقعی بوده و نسبت به درد حساس است.
هزینه احتمالی هر كدام از این دندانها حدود 2000 دلار برآورد شده ‌است. اگرچه این پژوهش هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و حداقل 10 سال تا دستیابی به محصولی كه مانند دندان طبیعی انسان باشد زمان باقیمانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha