پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 304717

در حالی که سال‌های گذشته کمپین‌هایی برای استفاده کمتر از تلفن‌های همراه در بلندترین شب سال به وجود می‌آمد، اما امسال و با توجه به شیوع کرونا، همه مسئولان در تهران و شهرستان‌ها متفق‌القول بر این باورند که شب یلدا را با تلفن‌ همراهتان بگذرانید.‌

سلامت نیوز:در حالی که سال‌های گذشته کمپین‌هایی برای استفاده کمتر از تلفن‌های همراه در بلندترین شب سال به وجود می‌آمد، اما امسال و با توجه به شیوع کرونا، همه مسئولان در تهران و شهرستان‌ها متفق‌القول بر این باورند که شب یلدا را با تلفن‌ همراهتان بگذرانید.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طولانی‌ترین شب سال و سهل‌انگاری مردم می‌تواند، همه معادلات را برای مهار کرونا آن هم در روزهایی که کادر درمانی و پرستاری با کاهش آمار کرونا توانسته‌اند که نفس راحتی بکشند، برهم بزند. همان‌طور که در چند هفته گذشته بسیاری بر این باورند که برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های این شب می‌تواند موج چهارم کرونا را در کشور رقم بزند و آن زمان با جهش‌های ویروس کرونا و هوای سرد و آلوده شهرهای کشور، این موضوع به یک فاجعه ملی تبدیل شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته است که « نگرانی فعلی ما شب یلدا است» او از مردم خواسته که این هشدار را بسیار جدی بگیرند و بدانند شب یلدا و دورهمی‌ها خطرناک است. وی گفته اکنون بیش از ۶۵ درصد ابتلا در استان خراسان جنوبی به‌دلیل این گردهمایی خانوادگی بود. با این وجود ممکن است که امروز (پنجشنبه) در ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ها برای بازه زمانی ۲۹ و ۳۰ آذر افزایش پیدا کند.

در این بین وزارت بهداشت فهرست بلندبالایی از شعار و پیام‌های كوتاه بهداشتی منتشر كرده است از جمله «یلدایی كه طولانی‌ترین شب سال است را به بزرگ‌ترین اندوه سال تبدیل نكنیم.»، «می‌خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت‌سین سال 1400 ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی‌شویم.»

، «شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی‌های كوچك از بین نبریم.» اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات ایجاد شده برای محدودیت‌های یلدایی گفته است: «موضوع محدودیت‌ها در ایام شب یلدا در ستاد کرونا مطرح شد و تصمیم بر آن شد که روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 آذر ساعت فعالیت اصناف تا ساعت 18 باشد و پس از این ساعت اصناف تعطیل باشند.»

علیرضا رئیسی افزود: «البته این محدودیت‌ها شامل مشاغل گروه یک نخواهد بود. محدودیت‌های تردد درون شهری از ساعت 19 اعمال خواهد شد و از این ساعت منع تردد درون شهری خواهیم داشت این موضوع امروز (پنجشنبه) در ستاد مطرح می‌شود و به تصویب خواهد رسید.»


این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که آمار ابتلا و مرگ و میر روزانه کاهش چشمگیری داشته و بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، از سه‌شنبه (25 آذر) تا چهارشنبه (26 آذر) 7 هزار و 603 بیمار جدید در کشور شناسایی شد که یک هزار و 157 نفر از آنها بستری شدند. بنا بر اعلام سیما سادات لاری، 213 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و 5678 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


تقاضا برای عدم برگزاری مراسم یلدا
در آخرین آمار ارائه شده وزارت بهداشت، 12 شهرستان در وضعیت قرمز، 288 شهرستان نارنجی و 148 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. مسئولان بهداشت و درمان، استان به استان و شهرستان به شهرستان تلاش دارند تا به خانواده‌ها در نقطه به نقطه كشور هشدار دهند. رئیس دانشكده علوم پزشكی آبادان می‌گوید كه موج بعدی كرونا پس از یلدا می‌آید. شكرا... سلمان‌زاده گفته است: «از دیرباز در ایران سنت این بوده كه اقوام در شب یلدا دور هم و به ویژه در خانه بزرگان اقوام جمع می‌شوند اما باید امسال این سنت شب یلدا را كنار بگذارند و از طریق فضای مجازی، دید و بازدید كنند.

حضور در خانه افراد مسن می‌تواند بسیار خطرناك باشد؛ با توجه به اینكه افراد جوان معمولا بدون علامت یا با علایم خفیف به كرونا مبتلا می‌‌شوند، می‌توانند بیماری را به سالمندان منتقل كنند و افراد سالمند مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند بنابراین در صورت انتقال بیماری به این افراد، احتمال مرگ و میر آنها نیز وجود دارد پس باید دورهمی‌های شب یلدا لغو شوند.» در روزهای اخیر وضعیت كنترل بیماری در اصفهان رو به بهبود گذاشته است. رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان می‌گوید كه اوضاع استان با «مراقبت و همراهی بیشتر مردم و رعایت محدودیت‌های وضع‌شده» نسبت به اول آذر بهتر شده است.

با این حال طاهره چنگیز، روز گذشته و در جمع خبرنگاران هشدار داد: «این روند كاهشی نشان‌دهنده این است كه بیماری با همكاری مردم و رعایت محدودیت‌ها تحت كنترل در آمده، اما هشدار داد كه این شرایط كاملا شكننده است و اگر مساله را تمام شده فرض كنیم و فكر كنیم دیگر خطری ما را تهدید نمی‌كند، احتمال برگشت به شرایط قبلی بسیار بالا است.»

او ماجرای ما و ویروس را مسابقه طناب‌كشی توصیف كرد؛ مسابقه‌ای كه هنوز در جریان است و دست‌ها هنوز باید با قدرت طناب‌ را بكشند: «در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم كه تلاش چند هفته‌ای ما برای كنترل بیماری ممكن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود.

پس از مردم می‌خواهیم همچنان به همكاری خود در مهار ویروس كمك كنند و با پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی این زمینه را فراهم آورند. ما و ویروس همچون مسابقه طناب‌كشی باهم درگیر هستیم و هر زمان فكر كنیم، ویروس را شكست داده‌ایم و رعایت نكنیم، موجبات غلبه ویروس را مجدد فراهم می‌آوریم.» او از اهالی اصفهان خواست كه تا حد امكان از جمع‌های خانوادگی غیرضرور خودداری كنند.


خواهش می‌كنم ما را درك كنید
مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد كرونای دانشگاه علوم پزشكی البرز می‌گوید این یلدا دیگر آن یلدایی نیست كه بتوان با الگوی سال‌های قبل آن را جشن گرفت: «اگر الگوی استقبال از اولین شبِ زمستان به روال سنوات قبل باشد، شاهد موج شدید شیوع كرونا خواهیم بود و متاسفانه برای بسیاری از افراد خانواده به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرین شب یلدا رقم می‌خورد.»

البرز هم در روزهای گذشته امیدوارانه به انتظار شیب نزولی مرگ و ابتلا نشسته است و البته این امیدواری در البرز هم شكننده است. بابایی به ایلنا گفته است: «با توجه به جهش‌های بیماری كووید 19، ویروس به شكل انفرادی و فرد به فرد، منتقل می‌شود به خصوص در جمع اقوام و خانواده‌ها و در محیط‌های در بسته و بدون تهویه منازل، انتقال كرونا خیلی سریع خواهد بود.

چنانچه یكی از اقوام ناقل باشد، استفاده از ماسك بعد از حدود یك ساعت، بی‌تاثیر است و ویروس به راحتی منتقل می‌شود و متاسفانه ممكن است برای بسیاری از افراد خانواده به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرین شب یلدا رقم بخورد لذا باید هوشیار بود كه شرایط بروز بیماری را برای خود و خانواده فراهم نكنیم.» پرستار كرمانشاهی روبه‌روی دوربین ایستاد و شب یلدا را به همكارانش در تمام بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی تبریك گفت، بعد خطابش به مردم بود.


از آنها خواست كه در این شب دور هم جمع نشوند: «خواهش می‌كنم فشار را از روی پرسنل و كادر درمان ‌بردارید. ما را درك كنید. اكثر همكاران ما خودشان مبتلا شده‌اند یا خانواده‌های‌شان از طریق پرسنل درگیر شده‌اند. خواهش می‌كنم این را درك كنید. سعی كنید شب یلدای امسال را استثنائا جوری با تلفن و از راه دور برگزار كنید كه بتوانیم سال دیگر شب یلدا دور هم باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha