خاموشی شبانه معابر و بزرگراه‌های تهران نگرانی‌هایی در میان شهروندان پایتخت و حومه‌ به وجود آورده است. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز نسبت به علت این خاموشی اعتراض خود را مطرح کرده‌اند.

شب‌های قرنطینه در تاریکی

سلامت نیوز:خاموشی شبانه معابر و بزرگراه‌های تهران نگرانی‌هایی در میان شهروندان پایتخت و حومه‌ به وجود آورده است. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز نسبت به علت این خاموشی اعتراض خود را مطرح کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این خاموشی‌ها موجب ترس شهروندان در برخی مناطق شده است؛ البته در شهری که با برخی معضلات اجتماعی مواجه است، خاموشی معابر می‌تواند بنزین بر آتش باشد تا خدای‌نکرده آمار بزهکاری نیز افزایش یابد؛ این در حالی است که بهانه‌های مختلفی از سوی مسوولان به گوش می‌رسد.به‌تازگی روشنایی معابر شهر تهران به‌خصوص بزرگراه‌ها همزمان با تاریکی هوا خاموش می‌شوند.

این مساله از سوی برخی شهروندان در بزرگراه‌های امام علی(ع)، صیاد شیرازی و نیز برخی خیابان‌ها چون شریعتی و دولت گزارش شده است؛ حتی در سوهانک در روزهای بارندگی این خاموشی دیده شده که باعث تصادف و منجر به درگیری هم شده است.به گفته مسوولان، اصلاح روشنایی معابر باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیروگاه‌ها می‌شود. اگرچه این کار موثر و نمادین است، اما به‌تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید اقدامات دیگری نیز پیش گرفته شود. در این‌باره چرایی خاموشی معابر به‌خصوص در برخی از بزرگراه‌های استان تهران را یکی از مسوولان روابط عمومی توانیر اینطور پاسخ می‌‌دهد:

معابر و بزرگراه‌های استان تهران رأس ساعت ۲۱ با هماهنگی راهور خاموش می‌شوند و خاموشی معابر رأس ساعت ۱۸ صحت ندارد. او افزود: این خاموشی همزمان با منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح به‌دلیل منع تردد و با هدف کاهش میزان مصرف انرژی برق انجام می‌شود. بر این اساس با انجام این خاموشی‌ها مصرف گاز نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد. این مقام مسوول تصریح کرد: در صورتی که نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند، پایداری شبکه برق دچار مشکل خواهد شد و به همین دلیل نیز صنعت برق، همه توان خود را برای اجرای مصوبات و دستورات دولت به کار خواهد بست.

به ما مربوط نیست!

روز گذشته محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص علت خاموشی‌های شبانه در برخی بزرگراه‌ها و نقاط پایتخت گفت: وزارت نیرو در این خصوص توضیحات لازم را داده است و لازم نیست من در این‌باره توضیحی بدهم زیرا خود مسوولان وزارت نیرو به‌خوبی دلایل این مورد را شرح داده‌اند.

هاشمی در واکنش به اینکه آیا شورای شهر تهران پیگیر این قضیه خواهد شد یا نه، گفت: وزارت نیرو خیلی واضح و مشخص درباره مساله خاموشی شبانه تهران توضیح داده است؛ بنابراین لازم نیست شورای شهر این قضیه را پیگیری کند. رییس شورای شهر تهران درخصوص گمانه‌هایی که درمورد رابطه محدودیت‌های کرونایی با این خاموشی‌ها پدید آمده است، گفت:

بر اساس آنچه مسوولان وزارت نیرو عنوان کرده‌اند، به‌دلیل اینکه سرما به‌شدت افزایش پیدا کرده، مصرف سوخت هم با همان شدت بالا رفته است و برای اینکه بتوانند این مساله را کنترل کنند و علاوه بر این، چون به دلیل شیوع کرونا گفته شده ترددی در خیابان‌ها نباشد، در بعضی نقاط خاموشی اعمال شده است. این مساله کاملا واضح است و تصور می‌کنم قابل پیگیری نیست و من هم صحبت دیگری در این رابطه ندارم؛ البته رسانه‌ها این مورد را از طریق خود وزارت نیرو پیگیری کنند. 

هاشمی در واکنش به اینکه خاموشی‌های شبانه می‌تواند عامل ایجاد وضع محیطی جرم‌زا و سبب تهدید امنیت و سلامت مردم شود، گفت: من از توضیحات وزارت نیرو درباره خاموشی شبانه تهران قانع شدم و به نظر من مسوولان این وزارتخانه سخن درستی در این‌باره گفته‌اند.

 ما مخالفیم!

سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور پایتخت هم روز گذشته درخصوص علت خاموش‌شدن چراغ برخی از بزرگراه‌های پایتخت در ساعات منع تردد شبانه، گفت:جریان برق بزرگراه‌ها در دست پلیس نیست و این موضوع با شرکت توانیر است؛ ما مخالفت خودمان را با این موضوع اعلام کردیم اما آنها به ما گفتند که یکسری مشکلات دارند و باید زیرساخت‌های خود را تعمیر کنند. رییس پلیس راهور پایتخت گفت: طبیعی است در شرایط نبود نور کافی، مشکلاتی ایجاد می‌شود و ما هم مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم؛ همچنین پیگیر تامین نور در دیگر معابر و گذرگاه‌ها نیز بوده و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا این موضوعات حل و فصل شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha