سلامت نیوز : نتایج یك پژوهش طولی نشان داد: داروهای کم کننده کلسترول از جمله استاتین شانس بدخیمی توده‌ای را افزایش نمی‌دهد و این نگرانی که مبتنی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان در پی مصرف استاتین بود را نیز تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

پژوهشگران با بررسی حدود 91 هزار بزرگسالی که پرونده پزشکی کامل آن‌ها از طریق بانک اطلاعاتی الکترونیکی در دسترس بود، گزارش کردند که هیچ تفاوت قابل توجهی در میزان خطر ابتلا به سرطان در میان کسانی که استاتین مصرف می‌کردند و گروهی که از این دارو استفاده نمی‌کردند، وجود ندارد.

این گروه تحقیقاتی با پیگیری 5 ساله، نزدیک به 46 هزار جفت از افرادی که از داروی کم کننده کلسترول استفاده می‌کردند و یا در پرونده پزشکی آن‌ها عدم مصرف دارو دیده می‌شد، به این نتیجه رسیدند که 11.37 درصد از شرکت کنندگان که استاتین مصرف می‌کردند در مقایسه با 11.11 درصد از افرادی که استاتین مصرف نمی‌کردند، دچار سرطان شدند.
محققان با بررسی و مطالعه بین منحنی‌های متداول که برای انواع سرطان‌های تشخیص داده شده تا 10 سال به روش برون‌یابی ترسیم شده بود، نتیجه گرفتند که هیچ گونه تفاوتی بین این دو گروه نسبت به احتمال افزایش ریسک ابتلا به سرطان وجود ندارد.

دکتر نیکلاس میتسادو، استاد پزشکی و هماتولوژی - انکولوژی از دانشکده پزشکی بایر در هوستون می‌گوید: نه تنها استاتین‌ها خطر سرطان را افزایش نمی‌دهند، بلکه برخی شواهد اولیه دال بر نقش این دارو در درمان و یا پیشگیری از سرطان‌هایی نظیر سرطان پروستات نیز است.
وی می‌افزاید: بسیاری از مطالعات اطمینان بخش دلالت بر این مساله دارند که نباید نگران خطر ابتلا به سرطان برای افرادی که استاتین مصرف می‌کنند، باشیم و اگر پزشک شما به دلیل کلسترول بالا و خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای شما استاتین تجویز كرده، بدون ترس از خطر افزایش احتمال ابتلا به سرطان آن را مصرف کنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha