چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 306234

تهرانی ها شاید توانسته باشند با رعایت پروتکل های بهداشتی، کرونا را تسلیم کنند. اما، قطع به یقین از پس آلودگی هوا بر نمی آیند.

افزایش سکته در هوای آلوده/ ریه های سرطانی تهرانی ها

سلامت نیوز:تهرانی ها شاید توانسته باشند با رعایت پروتکل های بهداشتی، کرونا را تسلیم کنند. اما، قطع به یقین از پس آلودگی هوا بر نمی آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این روزها صحبت از هوای آلوده است. شاید به جرأت بتوان گفت که تهرانی‌ها توانسته اند کرونا را تسلیم رفتارهای بهداشتی خود بکنند، اما هنوز نتوانسته اند چاره‌ای برای هوای آلوده کنند. همیشه در چنین روزهایی از سال، شاهد شدت یافتن آلودگی هوا هستیم، اما به نظر می‌رسد امسال به رغم کرونا، وضعیت وخیم‌تر شده است.

متأسفانه آنچه را ما جدی نمی‌گیریم، همین تنفس هوای آلوده است که مخرب‌تر و هولناک‌تر از کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی است. اما به نظر می‌رسد که عادت کرده ایم در این هوای آلوده زندگی کنیم و گلایه‌ای نداشته باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. لذا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان، باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند.

در این شرایط، در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرد: با توجه به ارتباط افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به خصوص غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹، از عموم مردم به خصوص گروه‌های حساس مانند، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلا به دیابت و آسم درخواست می‌شود که از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند. ورزشکاران نیز از ورزش در فضای باز و نزدیک به منابع آلاینده هوا نظیر بزرگراه‌ها اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم به منظور حفظ سلامتی به جز موارد ضروری، از فعالیت سنگین در هوای آزاد اجتناب کنند و در صورت ضرورت، حداقل حضور را در هوای آزاد داشته باشند.

بررسی و مقایسه شاخص کیفیت هوا در طی سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که در سال ۹۹ به رغم شیوع کرونا، شدیدترین وضعیت آلودگی هوا را داشته‌ایم و همین موضوع بیش از پیش، ضرورت اتخاذ تصمیمی جدی از سوی مسئولین ذی ربط به منظور کاهش آلودگی هوا و کاهش مواجهه مردم با این آلاینده‌ها را می‌طلبد.

محمد مسعود ذاکر فوق تخصص ریه، با اشاره به عوارض ناگوار آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا شامل ریزگردها و گازها است که هر کدام به نوعی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به آسیب‌های کشنده آلودگی هوا، افزود: حدس زده می‌شود که ۲۰ درصد از علل وقوع سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از آلودگی هوا باشد.

ذاکر به آسیب ریه‌ها در اثر استنشاق هوای آلوده اشاره کرد و گفت: تا ۲۰ سال قبل این همه سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نداشتیم، الان یک هشتم سرطان ریه در افراد غیر سیگاری است، حتی خانم‌های ۵۰ تا ۶۰ سال بدون داشتن هیچ بیماری زمینه‌ای شاهد سرطان ریه هستیم.

وی افزود: گفته می‌شود حدود ۶۰۰ هزار سرطان ریه در سال به خاطر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: هوای آلوده می‌تواند در باروری و سقط مکرر تأثیر می‌گذارد. بروز بیماری خونی و سرطان مثانه نیز از عوارض آلودگی هوا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha