تهرانی‌ها دیروز آلوده‌ترین روز سال را پشت سر گذاشتند، تداوم پایداری هوا، شاخص 10 ایستگاه تهران را بالاتر از 180 قرار داد و هوای سوهانک، با رد کردن شاخص 214 در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت.

سهم 17 درصدی صنایع و پالایشگاه ها در تولید ذرات معلق

سلامت نیوز: تهرانی‌ها دیروز آلوده‌ترین روز سال را پشت سر گذاشتند، تداوم پایداری هوا، شاخص 10 ایستگاه تهران را بالاتر از 180 قرار داد و هوای سوهانک، با رد کردن شاخص 214 در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت.میانگین شاخص‌ها البته روی 159 بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، امروز هم بر اساس پیش‌بینی‌ها، روز آلوده‌ای برای تهران‌نشین‌ها خواهد بود و ظاهراً تا وزیدن باد و آمدن باران این شرایط به سمت بدتر شدن خواهد رفت. درحالی که نگرانی‌ها از سوخت مازوت در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع همچنان ادامه دارد و قطعی برق روزهای اخیر در پایتخت هم نتوانسته وضعیت را سامان دهد، سهم صنایع و نیروگاه‌ها از زبان استاندار تهران، در تولید ذرات معلق 17 درصد اعلام می‌شود و البته سهم وسایل نقلیه بنزین‌سوز، ۱۳ درصد و موتورسیکلت‌ها، ۱۰.۳ درصد بوده است.

استاندار تهران البته همچنان اصرار دارد که از سوخت مازوت در صنایع استان تهران استفاده نمی‌شود، اما به گفته او، برخی نیروگاه‌ها و صنایع با افزایش مصرف گاز و معضل در تأمین گاز، تنها از گازوئیل استفاده می‌کنند که حدود ۵۰ درصد از گازوئیل مصرفی نیز یورو ۴ است و مقداری از آن نیز گازوئیل معمولی!

از طرفی کمیته اضطرارآلودگی هوا که در روزهای اخیر با انتقادات جدی کارشناسان روبه‌رو شده بود، بالاخره سه‌شنبه شب تشکیل جلسه داد تا راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت روی میز اعضا ی کمیته قرار گیرد، «توقف فعالیت مراکز تولید شن و ماسه» و «جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی و کامیون‌های با عمر بالای 20 سال» دو تصمیم مهم این جلسه بود، دو تصمیمی که در هفته‌های اخیر بارها از زبان استاندار تهران اعلام شده و البته هیچ تأثیر مشخصی در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است! موضوع تعطیلی تهران هم که پیش از این، از زبان استاندار اعلام شده بود، دوباره در جلسه اخیر مطرح شد تا به‌عنوان یک مسکن کم دردسر به داد هوای خاکستری تهران برسد.

ظاهراً این‌بار توپ این تصمیم به میدان وزارت بهداشت انداخته شد تا نمکی آن را در جلسه هیأت دولت مطرح کند. پیش از این استاندار تهران گفته بود که پیشنهاد تعطیلی یکی- دو روزه تهران را به معاون اول اعلام کرده‌اند. وزیر کشور البته مخالف این تصمیم بود، چرا که به گفته او، «پایتخت هم اکنون نیز در شرایط نیمه تعطیل به‌سر می‌برد.» نکته مهمی که موجب شده خیلی‌ها از خود بپرسند، چرا امسال با وجود تعطیلی‌های مکرر، مراکز آموزشی، حضور یک سومی کارمندان در ادارات، ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 9 شب، هوای تهران چنین روزهای فاجعه‌آمیزی را تجربه می‌کند!

انوشیروان محسنی بندپی، در جمع خبرنگاران گفته است که امسال درتهران شاهد تشکیل دو لایه اینورژن هستیم که این موضوع باعث انباشت آلاینده‌ها در هوای شهر تهران شده است. به گفته او، تاکنون فقط سه ایستگاه عدد بالای 200 را تجربه کرده است و اینکه گفته می‌شود در برخی ایستگاه‌ها، شاخص به عدد 500 رسیده، صحت ندارد!او درباره قطع برق در شهر تهران بدون اطلاع‌رسانی هم تأکید کرده که باید اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق انجام شود و جدول قطعی برق تدوین شود. آلودگی هوا البته در روزهای کرونایی، نگرانی‌ها را بشدت افزایش داده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با بیان اینکه در تهران با بسته‌ای از آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم که هر یک آثار تخریبی روی شهروندان دارد، گفته است که بی‌تردید همزمانی کروناویروس با هر نوع بیماری تنفسی قطعاً در شیوع آن تأثیرگذار خواهد بود. بویژه در مورد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که مطالعات ارتباط میان این بیماری و آلایندگی را به اثبات رسانده است.

او می‌گوید: «باید اقدامات مداخله‌ای همچون تعطیلی توسط دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیری شود. قطعاً تعطیلی چند روزه می‌تواند به این شرایط کمک کند اما این موضوع نباید منجر به خروج شهروندان از شهرها شود.جالب اینکه محققان در روزهایی که سطح آلودگی بالاست، کاهش قابل‌ توجهی در نمرات آزمون‌های دانش‌آموزان را ثبت کردند. نتایج تحقیقات نشان داده است که نمرات دانش‌آموزان در مدارسی که در مسیر باد قرار گرفته‌اند، کاهش کمتر داشته و شیوع بیماری و غیبت کمتری نیز ثبت شده است.


خاموشی به جای مازوت
رئیس شورای شهر تهران در واکنش به آلودگی هوا و خاموشی‌های چند روز گذشته شهر تهران گفت: در گذشته آلودگی هوا را انتخاب می‌کردند و از مازوت استفاده می‌کردند، اما الان تصمیم گرفته شده از مازوت استفاده نکنند و خاموشی اعمال کنند و باید دید نتیجه چه می‌شود. «محسن هاشمی» درباره اینکه چرا محدودیت‌های تردد در تهران حداقل در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل شهر اعمال نمی‌شود، گفت:

چون مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و اداره‌ها نیز اجازه دورکاری تا ۵۰ درصد را دارند، لذا دولت در جلسه اضطرار آلودگی هوای تهران، به این نتیجه رسید که بیش از این دیگر نمی‌تواند تعطیلی اعمال کند.او درباره اینکه چرا در روزهای پنجشنبه و جمعه، محدودیت تردد در تهران اعمال نمی‌شود؟ گفت: این پیشنهاد مطرح شده است.

با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده نیز تعطیل است، اما هنوز موضوعی به تصویب نرسیده و تنها پیشنهاد شده است.هاشمی گفت: همین که در نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت استفاده نکنند، به نظر می‌رسد کم کم اثر خود را می‌گذارد.او درباره اینکه خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و این در حالی است که در حقوق شهروندی به اطلاع‌رسانی درباره اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، تأکید شده است، گفت: محیط زیست و دولت اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما تعطیلی بیشتر را هنوز به صلاح ندانستند. اکنون به نظر می‌رسد بین آلودگی هوا و خاموشی در حال بررسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha