برای درمان فیبروم چه باید کرد؟

سلامت نیوز:فیبروم رحمی یکی از مشکلات رایج زنان است. حدود ۲۵ تا ۶۰ درصد زنان در کل جهان و حدود ۴۰ درصد خانم‌های ایرانی به آن مبتلا هستند. فیبروم یک توده خوش‌خیم است که در دیواره رحم ایجاد می‌شود و احتمال بدخیم شدن آن بسیار کم است. تقریبا از هر ۱۰۰۰ زن مبتلا به فیبروم، فقط ۲ نفر آنها دچار بدخیمی می‌شوند.

در مشورپ بخوانید نابودی فیبروم


معمولا خانم‌ها از وجود فیبروم در رحمشان آگاه نیستند و این توده‌ها طی معاینات معمول یا سونوگرافی به صورت اتفاقی کشف می‌شوند. فیبروم‌ها به طور کلی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه برای شخص مشکلاتی ایجاد کند. مثلا افزایش خونریزی هنگام عادت ماهیانه، درد لگنی، فشار به مثانه و تکرر ادرار، سقط، نازایی یا فیبروم‌های خیلی بزرگ، مثلا بزرگ‌تر از یک رحم باردار در هفته بیستم نیاز به درمان پیدا می‌کنند. این فیبروم‌ها ممکن است به حالب‌ها فشار بیاورند و به مرور در کار کلیه‌ها اختلال ایجاد کنند.


در مشورپ بخوانید: تست کرونا در منزل


سقط شدن جنین در زنانی که فیبروم دارند بیشتر به مکان قرارگیری فیبروم ارتباط دارد تا اندازه آن. مثلا یک فیبروم خیلی بزرگ در قسمت خارجی رحم ممکن است برای بارداری هیچ مشکلی ایجاد نکند اما یک فیبروم خیلی کوچک ۲ سانتی‌متری در داخل حفره رحم منجر به سقط جنین شود. زمانی که پزشک تشخیص فیبروم رحمی را برای یک بیمار داد، مهم‌ترین نکته این که بیمار هر ۶ ماه یک بار توسط یک مرکز چکاپ شود و سونوگرافی انجام دهد. در واقع نیاز است که فیبروم‌ها از نظر رشد و گستردگی به‌طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرند.

در مشورپ بخوانید درمان فیبروم با سیر

علائم فیبروم چیست؟
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، معمولا فیبروم‌ها علائم مشخصی ندارند و به‌ صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شوند. اما گاهی ممکن است فرد مبتلا به فیبروم علائمی از قبیل: خونریزی‌های غیرطبیعی در دوران عادت ماهیانه، خصوصا اگر ناگهان دچار تغییر شده باشد، طولانی بودن خونریزی‌های ماهیانه، وقوع خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، بزرگ شدن شکم بدون دلایلی مثل پرخوری و بی‌تحرکی، درد کمر، درد پا و درد در حین رابطه جنسی خواهد داشت.


همچنین اگر رشد فیبروم به حدی باشد که منجر‌ به بسته‌شدن گردنه رحم و یا لوله‌های آن شود، می‌تواند باعث ناباروری شود. از طرفی، بارداری با وجود فیبروم می‌تواند منجر به بزرگ‌تر شدن فیبروم‌ها شود زیرا هورمون‌های بارداری می‌تواند بر رشد فیبروم تاثیر بگذارد.


در مشورپ بخوانید: غذاهای مضر برای فیبروم رحمی


چگونه فیبروم را درمان کنیم؟
در سال‌های گذشته، جراحی فیبروم‌ رحم پیشرفت بسیار زیادی داشته است و هرچه جلوتر می‌رویم درمانهای بهتری برای این بیماری به کار گرفته می‌شود. در نتیجه این درمان‌ها، احتمال چسبندگی‌های شدید و عدم بارداری بعد از عمل کمتر می‌شود. یکی از این روش‌ها، جراحی میوکتومی است که در این روش، پزشک بخشی از شکم را شکافته و فیبروم‌ها را از آن خارج می‌کند. در جراحی هیسترکتومی، پزشک به صورت کامل رحم را خارج می‌کند. در جراحی به روش هیسترسکوپی رحم و تخمدان برخلاف جراحی هیسترکتومی، نیازی به برداشتن رحم نیست. شیوه دیگر جراحی فیبروم، عمل لاپاروسکوپی است که در آن پزشک با ایجاد شکافی نزدیک ناف، فیبروم‌ها را به‌وسیله دستگاه لاپاروسکوپ خارج می‌کند.


چه مواد غذایی به درمان فیبروم کمک می‌کند؟
در کنار تمام این روش‌های پزشکی، مصرف بعضی از مواد غذایی هم به کوچک شدن فیبروم کمک می‌کند. اگر پزشک برایتان تشخیص فیبروم رحمی داده، با مصرف بعضی خوراکی‌ها و پرهیز از خوردن برخی دیگر از مواد غذایی می‌توانید به کنترل و درمان مشکل فیبرومتان کمک کنید.


ماهی، گوشت سفید بدون چربی، سویا، پیاز و سیر از جمله مواد غذایی‌ای هستند که برای کوچک شدن فیبروم مفیدند. انواع ماهی‌های تن و سالمون، ورم بافت را کاهش می‌دهند و به کوچک شدن فیبروم کمک می‌کنند. همچنین روغن موجود در ماهی در درمان فیبروم موثر است.

گوشت سفید هم برخلاف گوشت قرمز، میزان هورمون استروژن را افزایش نمی‌دهد و باعث کنترل اندازه فیبروم می‌شود. سویا هم فیتواستروژن و مقدار خیلی زیادی پروتئین دارد که به متوقف کردن رشد فیبروم‌ها کمک می‌کند.


نوشیدن آب پیاز هم یکی از مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند تا اندازه فیبروم رحمی‌تان را کوچک کنید. ابتدا پیاز را پوست بکنید و در آب کم، به اندازهای بجوشانید که عصاره آن به طور کامل وارد آب شود. سیر هم به دلیل داشتن ویتامین‌های C، ‌B6 و مواد معدنی در تنظیم هورمون‌های بدن زنان موثر است و می‌توان از آن برای کوچک کردن فیبروم‌های رحمی استفاده کرد.


گوشت قرمز، الکل، فست‌فود، غذاهای چرب، قند غیرطبیعی و آرد سفید از جمله مواد غذایی مضر برای فیبروم است و باعث می‌شود تا اندازه آن بزرگتر شود. شما می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ورزشی روزانه، رشد فیبروم‌های رحمی را کنترل کرده و به بهبود آن سرعت ببخشید.


برای مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی به سایت مشورپ مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علینا PK ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    6 1
    سلام جناب دکتور من علینا ازافغانستان هستم ومشکل فیبروم نوع ساپ موکوزل دارم که موقعیت آن درقسمت دهن رحم بوده وباعث خون ریزی غیر طبیعی ومانع بارداری میشود ودرافغانستان عمل آن ناممکن است میتونید کمک کنید وچنددارو نام بگیرید که بدون عمل مشکل حل شود تشکر