شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 306416

نتایج بررسی جدید محققان دانشگاه ساسکاچوان کانادا نشان می‌دهد، حرکات کششی در کاهش فشارخون موثرتر از پیاده‌روی هستند.

کاهش فشارخون با حرکات کششی

سلامت نیوز: نتایج بررسی جدید محققان دانشگاه ساسکاچوان کانادا نشان می‌دهد، حرکات کششی در کاهش فشارخون موثرتر از پیاده‌روی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حرکات کششی باید به‌عنوان بخشی از برنامه درمانی فشارخون بالا (بزرگترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی) در نظر گرفته شوند.

دکتر فیل چلیبیک، از محققان این بررسی گفت: «افراد تصور می‌کنند که حرکات کششی مختص عضلات است، اما زمانی که عضلات خود را کشش می‌دهید، تمام رگ‌های خونی نیز ازجمله عروق کشیده می‌شوند.» اگر سفتی رگ‌های خود را کاهش دهید، مقاومت کمتری در برابر جریان خون ایجاد خواهد شد.

این تحقیق اولین تحقیق در نوع خود است که به‌طور مستقیم پیاده‌روی و حرکات کششی را برای کاهش فشارخون بالا مقایسه می‌کند.

در مرحله اول، محققان به‌طور تصادفی ۴۰ فرد مسن با فشارخون بالا را برای بررسی هشت هفته‌ای به دو گروه تقسیم کردند؛ گروهی به مدت ۳۰ دقیقه در روز و برای پنج روز در هفته حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر در مدت مشابه پیاده‌روی سریع انجام دادند.

متخصصان قبل و بعدازاین بررسی، فشارخون شرکت‌کنندگان را در حالت نشسته، درازکشیده و در ۲۴ ساعت با مانیتور قابل‌حمل اندازه گرفتند. نتایج در هر سه اندازه‌گیری نشان داد که حرکات کششی نسبت به پیاده‌روی، فشارخون را بیشتر کاهش می‌دهند.

از طرف دیگر، شرکت‌کنندگان گروه پیاده‌روی در هشت هفته، چربی بدن بیشتری در قسمت کمر خود از دست دادند. به گفته دکتر چلیبیک، افرادی که برای کاهش فشارخون بالا پیاده‌روی می‌کنند باید این کار را ادامه دهند و برخی حرکات کششی را نیز به آن اضافه کنند.

محققان اظهار کردند: افراد نباید تصور کنند که باید از انجام برخی ورزش‌ها مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکی صحرانوردی (ورزش زمستانی) که همگی تاثیر مثبت بر چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون‌دارند، اجتناب کنند.

دکتر چلیبیک بر این باور است که می‌توان با حرکات کششی کوتاه منظم در عضلات بزرگتر پا به‌ویژه عضلات چهار سر ران و عضلات پشت ران به همان مزایا دست‌یافت.

وی در ادامه افزود: یوگا نیز باعث کاهش مشابه فشارخون می‌شود.

دکتر چلیبیک گفت: خوبی حرکات کششی این است که ترکیب آن در برنامه روزانه بسیار آسان است. حرکات کششی با آب‌وهوای نامناسب محدود نمی‌شود و به‌راحتی انجام می‌شود. بعدازظهر زمانی که در حال استراحت هستید به‌جای نشستن بر روی کاناپه و تماشای تلویزیون می‌توانید بر روی زمین حرکات کششی انجام دهید.

نتایج این بررسی در نشریه Physical Activity and Health ارائه‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha