سلامت نیوز :عضو كمیسیون تربیتی سازمان نظام روانشناسی كشور گفت: بازی‌های خشن می‌توانند خشونت ایجاد كنند.خشونت، خشونت می‌آورد بنابراین باید با توجه به سن و سال بچه‌ها و خصوصیات رشد آنها بازی‌های رایانه‌ای خاص توصیه شود.

عبدالله شفیع‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: عوامل متعدد محیطی، فردی و خانوادگی در رشد جسمی، روانی و هوشی فرد تأثیر دارد و یكی از این عوامل بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: كاربرد درست، به جا، به اندازه و با هدایت در رابطه با سن و سال بچه‌ها می‌تواند رشد مناسب را فراهم كند و اگر این عوامل در كنار هم قرار نگیرند برنامه‌های رایانه‌ای به جای مؤثر بودن آسیب‌رسان خواهند بود.

شفیع‌آبادی با بیان اینكه باید برنامه‌های رایانه‌ای بچه‌ها هدایت شده باشد، تصریح كرد: این برنامه‌ها باید توسط متخصصانی كه در تنظیم رشد كودك متخصص هستند توصیه شوند اما متأسفانه در جامعه دیده می‌شود كه به میزان زیادی بچه‌ها رها شده‌اند و هر برنامه‌ای حتی برنامه‌های بزرگسالان در اختیار آنان قرار می‌گیرد كه این مفید نیست.

وی گفت: اگر برنامه‌های رایانه‌ای نابجا به كار برده شوند هم به سلامت جسمی و هم بر سلامت روحی اثر منفی می‌گذارد به طور مثال بازی‌های خشن می‌توانند خشونت ایجاد كنند چرا كه خشونت، خشونت می‌آورد و آموزش خشونت می‌دهند لذا باید با توجه به سن و سال بچه‌ها و خصوصیات رشدی سنی آنها بازی‌های رایانه‌ای خاصی توصیه شود.

این متخصص روانشناسی خاطر نشان كرد: رشد متعادل بچه‌ها باید به گونه‌ای باشد كه هم لطافت، هم ظرافت، هم عطوفت و هم دفاع از خود را برای بچه‌ها به ارمغان بیاورد.

وی گفت: متأسفانه گاهی والدین همه بازی‌های رایانه‌ای را به همراه برنامه‌های دیگر در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند در حالی كه خودشان خارج از خانه هستند لذا بچه كاملاً آزاد است و می‌تواند هر برنامه‌ای حتی برنامه‌های ضاله را ببیند لذا توصیه می‌شود برنامه‌هایی كه به سن این بچه‌ها نمی‌خورد از دسترس آنها دور نگه داشته شود.

شفیع‌آبادی خاطر نشان كرد: همچنین توصیه می‌شود در زمان‌هایی كه والدین حضور دارند با بچه‌ها همبازی شوند تا بچه احساس نكند باید مخفیانه و محرمانه با رایانه بازی كند. این موضوع مسئله مهمی است كه می‌تواند احساس نزدیكی بین والدین و كودك ایجاد كند و والدین بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha