دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 306466

دانشیار رادیوانکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان معده را شایع‌ترین و کشنده ترین سرطان در مردان ایرانی برشمرد و گفت: سال گذشته ۸۸۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان معده در کشور شناسایی شد.

مهمترین عوامل خطر و علایم مشکوک سرطان معده

سلامت نیوز: دانشیار رادیوانکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان معده را شایع‌ترین و کشنده ترین سرطان در مردان ایرانی برشمرد و گفت: سال گذشته ۸۸۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان معده در کشور شناسایی شد.

به گزارش به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر شهرام یوسفی با اشاره به اپیدمیولوژی سرطان معده در ایران و جهان گفت: سرطان معده در حال حاضر در کشور ما شایعترین سرطان در میان مردان ایرانی است، در حالی که در کشورهای غربی و امریکای شمالی جزو پنج سرطان رایج نیز قرار ندارد که این موضوع باعث اهمیت دوچندان این بیماری به عنوان یک معضل بهداشتی و درمانی در کشور ماست.

به گفته وی سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در مردان ایرانی محسوب می‌شود و براساس آمار وزارت بهداشت در سال گذشته ۸۸۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان معده در میان ایرانیان شناسایی شد.

مهمترین عوامل خطر بروز سرطان معده

این دانشیار بیمارستان شهدای تجریش از مهمترین ریسک فاکتورها یا عوامل خطر بروز سرطان معده به تغییر سبک زندگی ایرانیان، افزایش مصرف فست فودها، استعمال دخانیات و الکل، ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری و مصرف غذاهای نمک سود یا دودی شده اشاره کرد.

وی با اشاره به فراگیری عفونت هلیکوباکترپیلوری در جمعیت زیادی از ایرانیان گفت: متاسفانه عفونت هلیکوباکترپیلوری در کشور ما فوق العاده کلونیزه است و از مهمترین عوامل یا ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان معده به شمار می‌رود.

این دانشیار رادیوانکولوژی استعمال دخانیات اعم از سیگار و قلیان را از مهترین عوامل خطر در ابتلا به سرطان معده دانست و خاطرنشان کرد: این خطر در کمین خود فرد سیگاری ونزدیکانش که دود سیگار را استنشاق می‌کنند، است.

سن شایع بروز سرطان معده در دهه پنجم تا ششم زندگی

به گفته دکتر یوسفی سن شایع بروز سرطان معده در دهه پنجم تا ششم زندگی آقایان ایرانی است و متاسفانه در مورد سرطان معده روش غربالگری خاصی وجود ندارد و تنها توصیه می‌شود که با مشاهده علایم مشکوک گوارشی افراد هر چه سریعتر برای پیگیری‌های لازم به متخصص مراجعه کنند.

دکتر یوسفی درمان سرطان معده را نیازمند همکاری گروه‌های مختلف پزشکی دانست و افزود: این بیماری با توجه به چالش‌های بهداشتی و درمانی موجود در کشور نیاز به درمان همه جانبه و هماهنگی بین گروه‌های متخصص جراحی، رادیوانکولوژی و فوق تخصصان گوارش دارد تا بهترین رویکرد و روش درمانی برای بیمار انتخاب شود.

درمان کامل بیماری در صورت تشخیص در مراحل اولیه

این دانشیار دانشگاه به افرادی که دارای ریسک فاکتورهای مذکور، سابقه خانوادگی یا مشکلات گوارشی نظیر مشکل بلع غذا، احساس سیری زودرس، سنگینی بعد از غذا هستند توصیه کرد که در اولین فرصت به متخصص داخلی یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنند تا اقدامات اولیه تشخیصی برای آنان انجام شود. زیرا با تشخیص بیماری در مراحل اولیه امکان بهبودی کامل بیمار با کمک درمان‌های جراحی ، شیمی درمانی و رادیوتراپی همزمان وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سطح آگاهی و اطلاع رسانی به عموم مردم در این خصوص گفت: مردم باید بدانند که درصورت وجود علایم  گوارشی مشکوک و زمینه خانوادگی حتما باید به پزشک مراجعه کند تا بررسی‌های تشخیصی انجام شود و بتوان سرطان معده را در همان مراحل اولیه تشخیص داده وبا اقدامات درمانی باعث بهبود و معالجه کامل بیماری شویم.

به گفته دکتر  یوسفی، سرطان معده نیز همانند سایر سرطان‌ها دارای مراحلی است که هرچه مرحله بیماری پایین‌تر باشد شانس بهبودی و علاج کامل بیمار بیشتر است به نحوی که در مرحله اول بیش از ۹۰ درصد شانس علاج یا درمان کامل وجود دارد . این درحالی است که هر چه سرطان پیشرفته‌تر و به سمت مرحله ۳ و ۴ پیش رود، شانس بهبودی و علاج کامل کمتر می‌شود. مثلا در مراحل پیشرفته و مرحله چهارم شانس بهبودی به کمتر از ۱۰-۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: به همین دلیل تاکید می‌شود افراد با مشاهده علایم مشکوک یا مشکلات گوارشی به متخصص مراجعه کنند تا درصورت نیاز آندوسکوپی انجام شود و تشخیص بیماری در همان مراحل اولیه انجام شده و درمان آغاز و بیماری ریشه‌کن شود.

علایم مشکوک سرطان معده

این متخصص دانشگاه با اشاره به وجود علایم مشترک در بیماری‌های گوارشی خاطرنشان کرد: شایعترین علایم هشدار دهنده در مورد سرطان معده با بسیاری از علایم بیماری‌های گوارشی دیگر مشابه است؛ علایمی نظیر سیری زودرس،  تهوع،  احساس پری بعد از خوردن غذا،  نفخ ، درد قبل و بعد از خوردن غذا. بنابراین حتما باید فرد به پزشک مراجعه کنند .

وی با بیان این که متاسفانه درصد قابل توجهی از سرطان معده در کشور در مراحل پیشرفته بیماری شناسایی می‌شوند، گفت: بیش از نیمی از موارد جدید ابتلا به سرطان معده در مراحل  سوم و یا بالاتر شناسایی می‌شود که بیماری به سایر ارگان نظیر کبد، ریه و استخوان گسترش پیدا کرده و درمان‌ها جنبه تسکینی پیدا می‌کند و باعث بهبود یا علاج کامل نمی‌شود.

به گفته این دانشیار دانشگاه متاسفانه درصد قابل توجهی از بیماران که در مرحله  پیشرفته یا چهارم بیماری شناسایی می‌شوند ظرف کمتر از دو سال علیرغم تمامی درمان‌های موجود فوت می‌کنند.

دکتر یوسفی فست فود و غذاهای آماده را مهمترین عامل خطر و ریسک فاکتور ابتلا به سرطان معده برشمرد و تاکید کرد: بهتر است مصرف فست فودها را به حداقل رسانده یا حتی به میزان صفر برسد. فست فودها یا غذاهای آماده دارای نیترات زیادی هستند که در معده به نیتروزآمین تبدیل می‌شوند و مهمترین عامل خطر بروز سرطان معده محسوب می‌شوند.

وی افزایش مصرف فست فودها به ویژه در مناطق شهری را یک عامل هشدار ذکر کرد که باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان معده و بروز بیماری در سال‌های آتی می‌شود.

 این متخصص رادیوانکولوژی در پایان به مبتلایان سرطان معده توصیه کرد که در شرایط فعلی به خاطر ترس از کرونا، درمان خود را رها نکنند و  حتما مراحل درمانی خود را طبق نظر پزشک معالج ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha