سلامت نیوز : رئیس واحد فراهم آوری اهدای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: 20 درصد از بیماران فهرست انتظار پیوند ریه سالانه جان خود را از دست می‌دهند كه این آمار در كشورهای دیگر (اروپایی) 10 تا 15 درصد است.

به گزارش  فارس، كتایون نجفی‌زاده در حاشیه نخستین سمپوزیوم مشترك اهدای عضو ایران و اسپانیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایران در زمینه اهدای عضو از فرد مرگ مغزی مشكلاتی وجود دارد كه در این راستا برای برطرف كردن این مشكلات از بهترین تیم اهدای عضو دنیا كه كشور اسپانیا است دعوت به كردیم تا بتوانیم از تجربه این تیم فراهم‌آوری اهدای اعضاء استفاده كنیم.

وی افزود: رضایتمندی در اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در اسپانیا 80 درصد است در حالی كه این آمار در ایران 30 درصد است و حال ما باید در زمینه مراقبت‌های ویژه از بیماران و اشخاصی كه دچار مرگ مغزی می‌شوند بیشتر فعالیت كنیم زیرا مراقبت از یك فرد مرگ مغزی شده به دلیل اعضای پیوندی این فرد می‌تواند در عرض چندین ساعت از بین برود بسیار مهم است.

نجفی‌زاده ادامه داد: طبق آمارهای جهانی اسپانیا با 35 پی‌ام‌پی (35 در یك میلیوم) بیشترین اهدای عضو از مرگ مغزی شده در دنیا را دارد و ایران با 4.1 پی‌ام‌پی (4.1 در یك میلیوم) در رتبه 42 قرار دارد.

وی تصریح كرد: در حال حاضر 300 بیمار در فهرست انتظار پیوند ریه هستند و متاسفانه 25 درصد از این افراد سالانه جان خود را از دست می‌دهند در حالی كه این آمار در دیگر كشورها (اروپایی) 10 تا 15 درصد است.

نجفی‌زاده گفت: سال گذشته 2 هزار پیوند كلیه در كشور صورت پذیرفت و 500 پیوند كلیه از افراد مرگ مغزی شده بود و طبق آمارهای رسمی 3 تا 6 هزار نفر در كشور سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند ولی آمارهای غیررسمی مرگ مغزی شدن 12 هزار نفر است.

وی افزود: حال اگر متوسط این آمار رسمی و غیررسمی را حساب كنیم تنها 50 درصد از این میانگین آمار را برای فراهم آوری اهدای عضو مهیا كنیم براساس اینكه هر شخص می‌تواند 2 كلیه اهداء كند سالانه شاهد اهدای عضو 3 هزار كلیه خواهیم بود كه این آمار حتی از آمار كنونی نیاز كشور كه 2 هزار نفر است نیز فراتر می‌رود.

نجفی‌زاده خاطرنشان كرد: بیشتر پیوند در كشور پیوند قرنیه است و در مرحله بعد پیوند كلیه (30 هزار) و كمترین پیوند مربوط به پیوند ریه است كه از هر 10 تا 20 نفر داوطلب برای اهدای ریه فقط می‌توان از یك نفر برای اهدای ریه استفاده كرد.

وی بیان داشت: اگر خانواده‌ها آگاه باشند كه عزیزانشان قبل از مرگ مغزی رضایت كامل برای اهدای عضو داشتند 80 درصد برای اهدای عضو عزیزشان موافقت می‌كنند ولی اگر این آگاهی وجود نداشته باشد این درصد به رقم 40 درصد كاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha