پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 307958

۱۵۴۲۰۷ مورد ابتلا به کرونا، ۱۳۱۷۶۱۲ بیمار بهبود یافته و داغدار شدن ۵۹۱۸۴ خانواده، ثمره یکسال شیوع ویروس کرونا در ایران است، هر چند که برخی از کارشناسان از ابتلای بیش از ۴۵ میلیون نفر در کشور به کرونا خبر می‌دهند و معتقدند این تعداد حداقل یکبار به کرونا مبتلا شده، اما چون علائمی نداشته‌اند یا با سرماخوردگی و تحت نظر پزشک در منزل دوران درمان را سپری کرده‌اند، آمار آنها ثبت نشده است.

۳۶۵ روز بعد، نقطه کرونا سرخط

سلامت نیوز: ۱۵۴۲۰۷ مورد ابتلا به کرونا، ۱۳۱۷۶۱۲ بیمار بهبود یافته و داغدار شدن ۵۹۱۸۴ خانواده، ثمره یکسال شیوع ویروس کرونا در ایران است، هر چند که برخی از کارشناسان از ابتلای بیش از ۴۵ میلیون نفر در کشور به کرونا خبر می‌دهند و معتقدند این تعداد حداقل یکبار به کرونا مبتلا شده، اما چون علائمی نداشته‌اند یا با سرماخوردگی و تحت نظر پزشک در منزل دوران درمان را سپری کرده‌اند، آمار آنها ثبت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،شیوع بیماری که از ووهان و به وسیله مسافران به ایران رسید، در قم و گیلان پخش شد و در آبان‌ماه به مرگ روزانه بیش از ۴۵۰ نفر در روز به اوج رسید. اما بعد از گذشت ۳۶۵ روز این چالش و ترس پابرجا مانده و با شیوع ویروس جهش یافته کرونا، همچنان در سال ۱۴۰۰ نیز باید مردم با کرونا بجنگند، همان‌گونه که هم اکنون ۳۶۴۸ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

چند روز پیش وزیر بهداشت در اعلام یا اعترافی، تایید کرد که کرونا از دی‌ماه سال ۹۸ در ایران شیوع پیدا کرده، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، که برای اولین بار ورود کرونا در این استان را تایید کرد، معتقد است که در این رابطه پنهانکاری صورت نگرفته، محمدرضا قدیر که درسالگرد شیوع کرونا با یکی از رسانه‌ها مصاحبه کرده، گفته است: « زمانی‌که در قم این موضوع اعلام شد، در گیلان هم به‌طور همزمان بیماری شایع شده بود، حتی جاهای دیگر هم بود. اما تمرکز تنها روی قم بود و این استان را کانون ویروس معرفی کردند. درحالی‌که اینطور نبود.»

با این حال 8024 بیمار جدید کووید- 19 در کشور از روز سه شنبه (28 بهمن) تا (29 بهمن) شناسایی شدند و 67 بیمار جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 39 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 172 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

خوزستان در وضعیت اضطرار
بعد از گذشت یکسال از آن روز پر از ترس و استرس (30 بهمن)‌ برای مردم که خبر ورود اولین مورد ابتلا به کووید 19 در ایران با مرگ دو نفر در قم تایید شد و مردم «کاسه چه کنم، چه کنم» به دست گرفتند، یکسال گذشت و در تجربه‌ای مشابه‌ حالا ویروس به شکل قدرتمند‌تر شیوع پیدا کرده و هنوز در دست مردم «کاسه چه کنم، چه کنم» در دست گرفتند.

ویروسی که بعد از یکسال با قدرت بیشتر آمد و طبق ادعای وزیر بهداشت، به‌طور کامل در کشور چرخیده است و باید در انتظار روزهای سخت در پایان سال 99 و ابتدای سال 1400 باشیم. همان‌طور که رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید: «24 مورد ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور ثبت شده است» در این بین استان‌های تهران، خوزستان، ایلام، مازندران، قزوین، کردستان و... شاهد انتشار ویروس کرونای جهش یافته بوده‌اند.

اما وضعیت استان خوزستان وخیم‌تر از بقیه شهرهای کشور است، کما اینکه طی چند روز گذشته تعداد ابتلا به کرونا در استان مازندران افزایش چشمگیری داشته است. وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس کووید19 در استان و افزایش سریع موارد تاکید کرد. همان‌طور که در نامه سعید نمکی به عبدالرضا رحمانی فضلی آمده است: « درخواست وضعیت اضطراری کرونا در استان خوزستان را داریم و اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است.»

در حال حاضر 10 شهرستان استان خوزستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه) در وضعیت قرمز قرار دارند و ورود و خروج به شهرهای قرمز و تردد خودروها از ساعت 21 شب تا چهار بامداد ممنوع است. با این حال احسان مصطفوی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز اعلام کرده: «در چند روز گذشته، به نظر می‌رسد پیک جدید اپیدمی در استان خوزستان شروع شده است و در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان افزایش ملایم از شمار موارد بستری را شاهد بوده‌ایم.»


روزهایی که نباید فراموش کرد
در این یکسال گذشته اتفاقات تلخ بسیار زیادی رخ داد از رقص غم انگیز پرستاران در روزهای اولیه ورود کرونا به ایران، تا «لیس» زدن و خیابان‌های بدون تردد در روزهای فروردین سال که تصاویر ماندگاری را در ذهن ایجاد می‌کند. مرگ 459 بیمار در روز 18 آبان نیز یکی از سیاه‌ترین روزهای کرونایی را در کشور رقم زد. اما شاید یکی از تلخ‌ترین اتفاقات در گورستان‌ها رقم خورد و زمانی‌که اولین جسد بیماری که به کرونا در کشور در آهک و قبر با طول دو متر دفن شد، همه پی بردند که با چه ویروس ترسناکی مواجه شده‌اند.

در این بین نمی‌توان از نام «نرجس خانعلی‌زاده» نیز به راحتی عبور کرد، پرستاری که در شش اسفند 1398 در لاهیجان بر اثر ابتلا به کرونا جانش را از دست داد و نخستین شهید ثبت شده همه‌گیری کروناویروس در ایران، از میان کادر درمانی لقب گرفت. همچنین اظهار نظرهایی در رابطه با مداوای کرونا با «روغن بنفشه»، «معتادا نمی‌گیرند»‌ نیز از موارد طنز عمومی یکسال گذشته بود.


چرا کرونا را شکست ندادیم
اما سوال اصلی اینجاست که چرا کرونا را نتوانستیم بعد از گذشت یک‌سال در ایران شکست دهیم و هنوز با چالش جدیدی از شیوع کرونای جهش یافته، داستان غم انگیز این ویروس از نو شروع شده است. سعید معیدفر، جامعه شناس در این رابطه می‌گوید: از اسفند 98 که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، یک نوع وحدت ملی در میان مردم و دولت در جهت مقابله با این ویروس شکل گرفت، همان‌طور که تجارب گذشته ثابت می‌کند هر زمان مشکلی در کشور به‌وجود آمده، در ابتدا اکثر مردم این مشکل را جدی می‌گیرند، اما با فرسایشی شدن آن در گذر زمان، کم کم ترس مردم می‌ریزد و آن مشکل تبدیل به مسائل روزمره می‌شود.

او معتقد است «زمانی‌که کرونا در شیوع پیدا کرد، مردم این آمادگی را دشتند که با اقدامات گسترده و اعمال محدودیت‌ها، بتوان ویروس را در زمان کوتاهی تحت کنترل درآورند و دولت می‌توانست از این واکنش اولیه مردم در زمان بروز بحران نهایت استفاده را در جهت کنترل کرونا ببرد. همان‌طور که شاهد بودیم همین مردم از اواسط اسفندماه و در ایام عید نوروز به قرنطینه خانگی و هشدارهای دولت، پایبند بودند و همین امر موجب کاهش آمار کرونا شد.

کشورهایی نظیر کره جنوبی، نیوزلند و برخی دیگر از کشورها از این واکنش اولیه مردم‌شان همزمان با شیوع کرونا نهایت استفاده را بردند و در چهارچوب یک برنامه منظم و منسجم در جهت کنترل بیماری قدم برداشتند و حالا کرونا را کنترل کرده‌اند. اما در زمان شیوع کرونا و در شرایطی که مردم ترسیده بودند و آمادگی قبلی را داشتند، دولت دیر وارد میدان مقابله با کرونا شد.

همچنین دولت سیاست تعطیلی ادارات و کسب و کارها را همزمان با پایان سال 98 و نوروز 99 اتخاذ نمود و در حقیقت با این کار روغن ریخته را نذر کرد. معیدفر در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه بعد از گذشت یکسال که موضوع شیوع بیماری فرسایشی شده، نمی‌توان از مردم خواست که در خانه بمانند یا ماسک بزنند و به‌تدریج افرادی که این موضوع را رعایت می‌کنند، خسته می‌شوند و ناخداگاه حساسیت‌ها و مشکلات روحی و روانی همه آنها را به خیابان‌ها می‌کشاند و روز به‌روز بر تعداد افرادی که موارد ایمنی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند افزوده و به تبع آن تعداد مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد.


فشار روانی به مردان
وزیر بهداشت با اشاره به فشارهای اقتصادی و روانی به مردان در دوران کرونا و لزوم توجه به این موضوع، در عین حال از تصویب سند سلامت مردان در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد. سعید نمکی افزود: در همه کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه و از همه بدتر کشورهای عقب افتاده، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه‌ها هستند. مردان هستند که فعالیت‌های اصلی اقتصادی خانواده را اداره می‌کنند، مردان هستند که در شرایطی که زنان در محرومیت و مظلومیت قرار می‌گیرند، باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و مردان هستند که اگر نباشند، شیرازه خانواده و به خصوص کودکان از هم پاشیده می‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنم امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که باید در مردان مورد غفلت قرار نگیرد، پرداختن به بهداشت روان و آسیب‌های روانی است که مردان در شرایط بسیار ناهموار کرونا دارند تحمل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha