سلامت نیوز : معاون فنی سازمان نظام پرستاری گفت: بر اساس نتایج یک نظرسنجی علمی ساعت کار بالا و حقوق و منزلت اجتماعی پایین، مهمترین دلیل نارضایی شغلی پرستاران است که برای رفع همین مشکلات قوانین ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری تدوین و تصویب شد.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، صدیقه سالمی در نخستین نشست مشترک هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با رابطان مراکز درمانی تهران که سه شنبه در سالن همایش های سازمان نظام پرستاری برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از پژوهش های انجام شده توسط سازمان نظام پرستاری قابل استناد است و در بسیاری مواقع به ویژه هنگام بررسی قوانین کاهش ساعت کار پرستاران و تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب گرفتن امتیاز برای جامعه پرستاری شد.

وی افزود: بررسی میزان اضطراب و افسردگی پرستاران، بررسی میزان آسیب های شغلی پرستاران و بررسی میزان رضایت شغلی پرستاران کشور پژوهش های سه گانه ای بود که در سال 1386 انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی از پرستاران دچار آسیب های جسمی مانند کمر درد، پا درد، ریزش مو، سردرد و اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ناشی از شغل هستند و میزان رضایت شغلی آنان نیز کم است.

سالمی ادامه داد: در این راستا پژوهش دیگری انجام دادیم تا علت این نارضایتی را بررسی کنیم که به ازای یک بیست و پنجم از 75 هزار پرستار شاغل یعنی برای 3 هزار پرستار در سراسر کشور پرسشنامه ارسال کردیم که پرستاران ساعت کار زیاد و حقوق و دستمزد و منزلت اجتماعی پایین را دلیل نارضایتی شغلی خود عنوان کردند.

وی تاکید کرد: این پژوهش ها پشتوانه علمی برای قانون کاهش ساعت کار پرستاران شد و بر این اساس لایحه کاهش ساعت کار پرستاران به قانون ارتقای بهره وری تبدیل شد و بخش مهمی از خواسته های پرستاران در آن گنجانده شد.

دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به مزیت های قانون ارتقای بهره وری، گفت: مثلاً یکی از بندهای این قانون در مورد سخت و زیان آور شمرده شدن شغل پرستاری است. تا پیش از این، پرستاری نمی توانست جزو مشاغل سخت باشد زیرا بر اساس ماده 75 قانون کار، زنان حق ورود به مشاغل سخت و زیان آور را نداشتند و از آنجایی که 80 درصد جامعه پرستاری را زنان تشکیل می دهند مشکلاتی به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: اما با تصویب این قانون پرستاران از ماده 75 قانون کار مستثنی شدند و بیش از 36 ساعت در هفته نباید کار انجام دهند و از سوی دیگر مشمول بازنشستگی پیش از موعد نیز می شوند.

معاون فنی سازمان نظام پرستاری یادآور شد: ضریب گرفتن شبکاری و کارپرستاری در ایام تعطیل و محاسبه 5/1 برابری آن از دیگر مزایای مهم این قانون است که ما در پژوهش های خود آن را اثبات کردیم.  

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تمام دانشگاه های کشور را تا اول شهریور سال جاری مکلف به اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی کرده که سود واقعی ناشی از اجرای آن به مردم و مددجویان می رسد.

سالمی صدور مجوز استخدام 23 هزار پرستار را اقدامی بسیار بزرگ دانست و افزود: از این تعداد 2400 پرستار در سطح تهران و در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی استخدام و مشغول به کار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha