چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

بعد از گذشت یک سال از شروع بحران آب در «عطیش» خبرهای خوبی از این روستای کارون به گوش می‌رسد. آنطور که اهالی می‌گویند مشکل آب آشامیدنی روستا به‌طور موقت حل شده است و مسئولان وعده‌های خوبی برای تابستان آینده داده‌اند.

جشن آب در «عطیش»

سلامت نیوز: بعد از گذشت یک سال از شروع بحران آب در «عطیش» خبرهای خوبی از این روستای کارون به گوش می‌رسد. آنطور که اهالی می‌گویند مشکل آب آشامیدنی روستا به‌طور موقت حل شده است و مسئولان وعده‌های خوبی برای تابستان آینده داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،روستای عطیش با بیش از 600نفر جمعیت، آخرین روستا از بخش «سویسه» شهرستان کارون است که در جوار «بحره» قرار دارد. اهالی این روستا بعد از سیل سال گذشته در خوزستان و آسیب‌دیدن خطوط انتقال آب و افت 80درصدی شبکه، آب مورد نیاز خود را از نهر «بحره» تامین می‌کردند و فقط آنهایی که در توان‌شان بود، بشکه 20لیتری آب تصفیه شده می‌خریدند. بیماری‌های پوستی و عفونی و ...  از مشکلاتی بود که اهالی به‌دلیل آلودگی بحره با پساب صنایع با آن مواجه بودند.


رفع کامل مشکل تا تابستان

روستای عطیش از توابع اهواز است؛ جایی که برخی مناطق شهری آن هم با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند. اینجا حل مشکل آب برای مردم، یک شادمانی بزرگ محسوب می‌شود. عطیش از سال 87مانند بقیه روستاهای منطقه تحت پوشش آب لوله‌کشی قرار گرفته بود اما انشعاب‌های غیرمجاز دو‌روستای بالادست موجب افت فشار و قطعی آب اهالی می‌شد.

سیل سال گذشته هم مزید بر علت شد و افت 80درصدی فشار آب را رقم زد به‌طوری که فقط 50خانوار از 150خانوار روستا به‌صورت پایدار آب داشتند و آن هم، بی‌کیفیت. حسن سریح خنافره، دهیار روستا هم پیش از این در گفت‌وگو با همشهری از نامه‌نگاری با استانداری، فرمانداری و آبفای استان خبر داده و گفته بود که اهالی، اغلب از آب نهر بحره استفاده می‌کنند که پساب صنایع است یا از آب بارانی که در کانال‌ها جمع می‌شود. حتی برخی چاه عمیق زده‌اند که این آب هم خیلی شور است.

این در شرایطی بود که اهالی بدون اینکه رنگ آب را ببینند، قبض 20تا 30هزار تومانی هم پرداخت می‌کردند. حالا معلم روستا و معتمد اهالی به همشهری می‌گوید که بعد از پیگیری‌های فراوان، فعلا پمپ‌های آب روستا تعویض و وضع آب بهتر شده است. مسئولان هم قول داده‌اند تا تابستان سال آینده خط انتقال آب عطیش را از روستاهای بالادست جدا کنند تا مشکل کامل رفع شود. معلم روستا«عچرش»، توضیح می‌دهد:

«هزینه تعویض پمپ‌ها ۲۶۰ میلیون تومان شد و شورای روستای عطیش و مگطوع که خط انتقال‌شان مشترک است ۵۰ میلیون تومان از اعتبار دهیاری‌ها کمک کردند تا این مشکل حل شود». او تأکید می‌کند که شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر شده و مردم دیگر مشکل تامین آب آشامیدنی ندارند و امیدوارند افت فشار هم تا تابستان رفع شود.


روند کند آبرسانی به روستاهای اهواز 

گرچه در عطیش آب به خانه‌های مردم رسیده اما هنوز روستاهای بسیاری در اهواز تشنه هستند. غلامرضا شریعتی، استاندار پیشین خوزستان وعده داده بود که مشکلات آب آشامیدنی روستاهای اهواز تا هفته دولت رفع شود و امید اهالی نیز به پایان تابستان بود. 6‌ماه از تابستان گذشته و چیزی به پایان سال نمانده اما هنوز روستاهای غرب اهواز مانند «بُروایه تریچی» و بیش از 30درصد روستاهای بخش غیزانیه در شرق اهواز با وجود بهره‌برداری از 3فاز آبرسانی مشکل دارند.

تاسیسات آبرسانی منطقه عمر 40ساله‌ دارند و با وجود اینکه تاسیسات آبرسانی داخلی «بُروایه تریچی» با اعتبار دهیاری و کمک‌های آبفا نوسازی شده اما خط اصلی انتقال آب از کرخه هنوز فرسوده است. شاکر بُروایه، دهیار روستا به همشهری می‌گوید:‌ «روستای ما هنوز با مشکل افت فشار مواجه است که مشکلاتی جدی برای بیش از 200خانوار آن ایجاد کرده.

شبکه داخلی روستا با اعتبار دهیاری نوسازی شده اما لوله خط ورودی به روستا به متراژ ۱۴۰۰متر باقی مانده و آبفا قول داده بود این مشکل را چند ‌ماه پیش حل کند». فاضل باوی، از دهیاران بخش غیزانیه هم به همشهری می‌گوید‌: «با وجود بهره‌برداری از هر 3فاز آبرسانی به منطقه اما هنوز 30درصد روستاها مشکل دارند و عملیات‌شان کامل نشده».او با بیان اینکه بیشترین حجم روستاها قرار بود با بهره‌برداری از فاز سوم به شبکه‌ آبرسانی وصل شوند، توضیح می‌دهد:‌

«انشعاب‌های فرعی خطوط آبرسانی به غیزانیه مانند مشرفه‌کوچک یا مسیر طویله که شامل چند روستا می‌شود، هنوز باقی مانده. این انشعاب‌ها هم قرار بود سال 99انجام شوند اما مسئولان می‌گویند با وجود داشتن اعتبار هنوز لوله مورد نیاز این انشعاب‌ها تامین نشده».  در مجموع بیش از 700روستای خوزستان با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستند که از این تعداد، 456روستا به‌صورت سیار آبرسانی می‌شوند.


   آب پایدار در 4روستا
مدیر امور آبفای اهواز به همشهری می‌گوید: «روستای عطیش چند سال است که با تنش و قطعی آب مواجه شده. طولانی‌بودن خط انتقال از تصفیه‌خانه یادگار امام‌(ره) تا روستا (۳۰ کیلومتر) و مصارف غیرمجاز بعضی از روستاهای  مسیر، آب عطیش را با افت فشار مواجه می‌کرد.   و بعد از سیل سال گذشته نیز با ایجاد چند شکستگی در لوله‌ها، مشکل اهالی بیشتر شد».

محمد آریاخاکی می‌افزاید:‌ «از ۲هفته پیش با ارتقا و نصب ۲الکتروپمپ جدید و تابلوی برق و تعویض کابل، آب‌ آشامیدنی عطیش و روستاهای مسیر مثل طویل، خنضیری و مگطوع پایدار شد». او همچنین تأکید می‌کند که با جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز و ساماندهی انشعاب‌های خانگی روستاهای مسیر، وضعیت کمی و کیفی آب این منطقه تا تابستان بهتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha