سلامت نیوز : در حال حاضر حدود 95 درصد زنان باردار كشور به خدمات مراقبت دوران بارداری دسترسی دارند و حداقل 6 بار در این دوران مراقبت می شوند.
مدیركل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به این كه مراقبت های بارداری سابقه طولانی در كشورمان دارد، اظهار داشت: مراقبت های دوران بارداری ابزاری است برای شناسایی مادرانی كه در معرض خطر قرار دارند و یا پر خطر هستند و این مراقبت نوعی غربالگری است كه زنان باردار حتی در روستاهای دور افتاده كشور تحت مراقبت قرار می گیرند.
دكتر محمد اسماعیل مطلق افزود: هدف از مراقبت های پیش از بارداری این است تا مادرانی كه از خدمات تنظیم خانواده بهره می برند و در سنین باروری هستند برای باردار شدن به مراكز بهداشتی و یا پزشك مراجعه كنند و تمایل خود را به بارداری اعلام كنند كه در این زمینه باید فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.
وی تصریح كرد: حدود 7 درصد از مرگ و میرها مربوط به مادرانی بوده كه از بیماری های پیش زمینه ای رنج می بردند كه اگر در این زمینه بتوانیم در دوران پیش از بارداری افراد را شناسایی كرده و از بارداری پرخطر آنها جلوگیری كنیم، تا حدودی از مرگ و میر مادران كاسته می شود.
مدیر كل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به این كه بین 25 تا 30 درصد مرگ مادران باردار مربوط به مادران عشایر می شود،‌ گفت: از سال 85 تا كنون طرح اسكان مادران عشایر در جوار بیمارستان ها اجرا شده است  و مادرانی كه در مناطق دور افتاده و عشایری ساكن هستند و دسترسی به بیمارستان ها ندارند، می توانند به محل هایی كه نزدیك به مراكز درمانی و بیمارستان ها تأسیس شده مراجعه كنند و در این خانه ها اسكان یابند.
دكتر مطلق در خصوص اهمیت تنظیم خانواده ابراز داشت: مستندات نشان می دهد كه حدود 20 درصد از مرگ و میر مادران مربوط به تنظیم خانواده و بارداری های ناخواسته است و در سال گذشته حدود یك پنجم مادرانی كه فوت كرده اند به هیج عنوان نمی خواستند باردار شوند و اگر این مادران تنظیم خانواده را رعایت می كردند مرگ و میر مادران به میزان زیادی كاهش یافته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha