ویتامین C، که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، برای فرآیندهای مختلف در بدن از جمله ساخت استخوان، کلاژن و عضلات استفاده می‌شود. برای ترمیم زخم نیز مهم است. اما بدن انسان به خودی خود ویتامین C تولید نمی‌کند، به این معنی که شما باید آن را از منابع غذایی بدست آورید.

پنج مزیت بی‌نظیر ویتامین C برای سلامتی

سلامت نیوز: ویتامین C، که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، برای فرآیندهای مختلف در بدن از جمله ساخت استخوان، کلاژن و عضلات استفاده می‌شود. برای ترمیم زخم نیز مهم است. اما بدن انسان به خودی خود ویتامین C تولید نمی‌کند، به این معنی که شما باید آن را از منابع غذایی بدست آورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، پنج مزیت ویتامین C عبارتند از:

    ویتامین C به بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

به گزارش ام اس ان، دوزهای زیاد ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به مقابله با سرماخوردگی و سایر انواع عفونت‌ها کمک می‌کند. یک دوز اضافی ویتامین C در حدود 200 میلی گرم است. مقاله‌ای که در سال 2017 منتشر شد، خاطرنشان می‌کند که برخی از سلولهای سیستم ایمنی بدن برای انجام کار خود به ویتامین C نیاز دارند، به این معنی که ذخیره زیاد – حدود 100 تا 200 میلی گرم در روز – ویتامین C می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را افزایش دهد.

    ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب سلول جلوگیری کند

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، که اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را محدود می‌کند.

رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که هم در اثر فرآیندهای طبیعی سلول و هم در منابع خارجی مانند آلودگی یا دود سیگار تولید می‌شوند. اگر بدن شما بیش از حد رادیکال‌های آزاد جمع کند، این امر می‌تواند منجر به چیزی به نام استرس اکسیداتیو شود، که با پیری و شرایط سلامتی مرتبط است.

    ویتامین C خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

در مطالعات صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که ویتامین C زیادی دریافت می‌کنند – از 45 میلی گرم به طور متوسط تا 1،167 میلی گرم در روز – کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

در حالی که محققان مطمئن نیستند که دقیقاً چگونه ویتامین C خطر سکته را کاهش می‌دهد، اما آنها معتقدند که این ممکن است به دلیل توانایی ویتامین در کاهش فشار خون و کاهش التهاب باشد.

  ویتامین C برای پوست مفید است

مطالعه‌ای که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که ویتامین C دو نقش مهم در سلامت پوست دارد: کمک به تولید کلاژن و جلوگیری از آسیب نور خورشید.

ویتامین C می‌تواند به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک کند. کلاژن پروتئینی است که ساختار و کشش پوست را تأمین می‌کند. با افزایش سن، بدن ما به طور طبیعی کلاژن کمتری تولید می‌کند، در نتیجه چین و چروک و خطوط ریز ایجاد می‌شود. استفاده موضعی از ویتامین C ممکن است به بازسازی کلاژن از دست رفته کمک کند.

ویتامین C همچنین اکسیدان های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را که به جلوگیری از آسیب خورشید کمک می‌کند، از بین می‌برد. اشعه ماورا بنفش باعث پیری زودرس پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک، هایپرپیگمانتاسیون و افتادگی پوست می‌شود. ویتامین C همچنین تولید ملانین را مهار می‌کند – رنگدانه ای که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست شود.

    ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند

ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند. آهن برای حفظ خون سالم مهم است، زیرا یکی از اجزای اصلی هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و اکسیژن را به سلول‌ها و اندام‌ها منتقل می‌کند. وقتی کسی دچار کمبود آهن است، به بیماری کم خونی مبتلا می‌شود که باعث ضعف و خستگی عضلات می‌شود.

از آنجا که ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند، افراد کم خون ممکن است از مکمل‌های آهن همراه با مکمل‌های ویتامین C یا منبع دیگری از ویتامین C مانند یک لیوان آب پرتقال بهره مند شوند.

خطرات زیادی در ارتباط با مصرف بیش از حد ویتامین C وجود ندارد، زیرا این یک ویتامین محلول در آب است. این بدان معناست که هر گونه اضافی به راحتی با ادرار از بدن خارج می‌شود.

البته یک استثنا در افراد مبتلا به بیماری هموکروماتوز وجود دارد که سطح آهن آنها بیش از حد زیاد است ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در روده آن‌ها می‌شود.

آهن بیش از حد ذخیره شده در بدن می‌تواند باعث سیروز، نارسایی قلبی، نارسایی اعضای دیگر و دیابت شود.

اکثر مردم با مصرف بیش از حد ویتامین C مشکلی ندارند، اما علائم بالقوه عبارتند از اسهال، حالت تهوع،  گرفتگی عضلات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha