چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 308674

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه آب شاهد آلودگی منابع آبی توسط فاضلاب‌ها و پساب هستیم و بخشی از فاضلاب تولیدی به رودخانه جاجرود و حوزه آب ریز سد ماملو ریخته می‌شود چراکه در زمان ساخت‌وساز به فکر خروج فاضلاب نبودند.

آلودگی منابع آبی تهران توسط فاضلاب‌ها

سلامت نیوز: عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه آب شاهد آلودگی منابع آبی توسط فاضلاب‌ها و پساب هستیم و بخشی از فاضلاب تولیدی به رودخانه جاجرود و حوزه آب ریز سد ماملو ریخته می‌شود چراکه در زمان ساخت‌وساز به فکر خروج فاضلاب نبودند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مهدی اسماعیلی بیدهندی در برنامه یه روز تازه گفت: به کلیه مواد و ترکیبات شکل گرفته در طبیعت که انسان‌ساخت نیستند و ارزش و کارکرد اقتصادی، زیبایی‌شناسی و کاربردی در خدمات دارند، منابع طبیعی می‌گوییم. پوشش گیاهی، کوه‌ها، خاک، منابع آبی، معدنی، سوخت‌های فسیلی، منابع نفت، گاز و گونه‌های جانوری بخشی از منابع طبیعی هستند و نور خورشید و اتمسفری که ما را احاطه کرده است، در مجموعه این تعریف جامع قرار دارند.


اسماعیلی اظهار داشت: در ایران از منظر کمیت و ذخیره، منابع طبیعی قابل‌توجهی داریم و منابع معدنی، خاک، نفت، گاز و پوشش گیاهی شمال که میراث بین‌المللی هستند، در ایران وجود دارد. البته از منظر بهره‌برداری و صیانت از این منابع وضعیت مناسب و مطلوبی را نداریم و نبود وضعیت مطلوب به واسطه فرهنگ‌سازی هست که در جامعه به درستی شکل نگرفته است.


وی افزود: در اصل 45 و 50 قانون اساسی به حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست پرداخته شده است و این امانت از آیندگان در اختیار ما هست و از گذشتگان به ما رسیده است. ما در جایگاه‌های مختلف نگاه صیانت از منابع طبیعی را نداریم و این جایگاه‌ها می‌تواند در قالب کار مهندس طراح کالا، مدیر اتخاذکننده تصمیم، نماینده مجلس قانون‌گذار و ضابط قضایی ناظر بر تخلف تعریف شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: فرهنگ‌سازی بیشترین تأثیر را در کودکان دارد. آن‌ها آموزش‌پذیری بالا دارند و از سویی درخصوص مطالب آموزشی گارد نمی‌گیرند. نهادهای مسئول و تصمیم‌گیر جامعه باید درخصوص افرادی از جامعه که سن فرهنگ‌سازی‌شان به پایان رسیده است، برخورد تشویقی و تنبهی لازم را داشته باشند. رفتار این افراد مخرب محیط‌زیست هست و باید عملکردشان توسط نهادها و مسئول‌های تصمیم‌گیر اصلاح شود و با اصلاح عملکرد جامعه و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها، کودکان تغییرات را حس خواهند کرد و کودکان در محیط‌های مختلف و در منازل مطالبه‌گر خواهند شد.


اسماعیلی در ادامه گفت: در شهر تهران بحث آلودگی هوا یک مشکل مزمن هست که همه در این مشکل دخیل هستیم. شهروندان و مسئولان تصمیم‌گیر صیانت از قانون هوای پاک ندارند و در حوزه آب شاهد آلودگی منابع آبی توسط فاضلاب‌ها و پساب هستیم و بخشی از فاضلاب تولیدی به رودخانه جاجرود و حوزه آب ریز سد ماملو ریخته می‌شود. در زمان ساخت‌وساز به فکر خروج فاضلاب نبودند و این روند مصرف‌کننده آب را با احتمال آلودگی مواجه می‌کند.


وی افزود: شایع‌ترین مشکل در مناطق خوش آب‌وهوا مثل دماوند شکل می‌گیرد. افراد حقیقی و حقوقی مثل دولت زمین‌های متراژ بالای زراعی را می‌خرند و به قطعات مختلف تفکیک می‌کنند. برای قطعات تفکیکی سند مشاعی مجزا و دیوار مشخص می‌شود تا احشام به زمین‌ها ورود نکنند و چون تعداد این زمین‌ها زیاد هست و سند مشاعی دارند، از سوی مردم خریداری می‌شود و پیمانکاران چندروزه ویلاسازی در این مناطق می‌کنند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: در این زمینه ضعف قانون و اجرا قانون داریم به این دلیل که زمین‌های زراعی باید به نحوی خرد شود که حد نصاب فنی و اقتصادی در نظر گرفته شود و کشاورزی یک پارچه و مکانیزه باید در زمین‌ها شکل گیرد. جرم زمین‌خواری باید در این خصوص حساس‌تر شود و درصورتی‌که جهاد کشاورزی شکایت از ویلاسازی زمین کشاورزی نکند، بعد از 3 سال مشمول مرور زمان قانونی می‌شوند و نیاز به ورود حقوقی به موضوع هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha