نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو تاکید کرد و گفت: این موضوع قابل قبول نیست که چون یک شرکت داخلی داروی ام اس را تولید می کند، بخواهیم با واردات این دارو برای شرکت داخلی رقیب ایجاد کنیم.

سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو تاکید کرد و گفت: این موضوع قابل قبول نیست که چون یک شرکت داخلی داروی ام اس را تولید می کند، بخواهیم با واردات این دارو برای شرکت داخلی رقیب ایجاد کنیم.
دکتر اکبر رنجبرزاده در گفتگو با مهر به نتایج جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مدیران دارویی وزارت بهداشت و تولید کنندگان داخلی اشاره کرد و افزود: آنچه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، بیشتر در جهت حمایت از تولید داخل بود.

وی افزود: قرار نیست که اقدامات و برنامه ها در بخش دارویی منجر به تضعیف تولیدکنندگان دارویی شود. ضمن اینکه وارد کنندگان نیز می بایست در معرض کنترل بیشتری قرار بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه واردات می بایست همه جانبه مورد توجه قرار بگیرد و ارتباطات با کشورها مهم است، ادامه داد: واردات دارویی باید به گونه ای باشد که کشور در مواقع حساس از جانب کشور صادر کننده دارو دچار مشکل نشود.

رنجبرزاده ادامه داد: اولویت ما باید این باشد که واردکنندگان دارو بیشتر مورد مراقبت قرار بگیرند.

وی با اشاره به سیاست وزارت بهداشت که حمایت از تولید کنندگان داخلی است، افزود: در این جلسه قرار شد واردات از جانب وزارت بهداشت بیشتر مدیریت شود و آنجا که مصلحت نیست، واردات انجام نشود و از تولید کننده داخلی حمایت شود.

این نماینده مجلس در خصوص موضع وزارت بهداشت مبنی بر شکستن انحصار دارویی در داخل، گفت: اینکه تولید کننده دارو در داخل کشور یک شرکت است، قابل قبول نیست که بخواهیم با واردات برای او رقیب ایجاد کنیم. البته این منطقی است که 10 تا 15 درصد از ظرفیت دارو را به واردات اختصاص دهیم که اگر تولید کننده داخلی بنا به دلایلی نتوانست آن دارو را تامین کند، آن دارو را وارد کنیم تا دچار مشکل نشویم.

دکتر محمدجواد نظری مهر، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: قرار شد وزارت بهداشت و معاونت دارو و غذا به شدت پیگیر تولید داروهایی در داخل باشند که از کیفیت بالا و منطبق با استانداردهای بین المللی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر حمایت مجلس از تولید داخل، افزود: قطعا کسانی که بخواهند از صنعت دارو سوءاستفاده کنند، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خود به این موضوع ورود می کند.

نظری مهر با اشاره به تولید دارو در داخل، ادامه داد: فقط در صورتی باید واردات دارو داشته باشیم که نتوانیم داروی مورد نیاز را در داخل تامین کنیم. البته این دلیل نمی شود که تولید کننده داخلی نیز از این موضوع سوءاستفاده کند و بخواهد تعیین کننده قیمت باشد.

وی در ارتباط با واردات دارو از کشورهای مختلف دنیا، تصریح کرد: ما در وهله اول می خواهیم که در تولید دارو دانش محور باشیم و اگر مجبور به واردات شدیم، باید با کشورهایی در ارتباط باشیم که بر ضد ما عمل نکنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظارت بر واردات و قیمت داروها را وظیفه وزارت بهداشت دانست و گفت: انحصار در صنعت دارو نباید منجر به بروز مشکل برای مردم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha