پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

کاهش دسترسی به اقلام و کالاهای اساسی موضوعی است که طی چندین ماه گذشته مردم را دچار نگرانی و سردرگمی‌ کرده هر چند که مسئولان بیش از آنکه به فکر جبران این کمبودها باشند به دنبال رد آن هستند و همواره سعی دارند بازار را پر از کالاهای مورد نیاز مردم نشان دهند تا اوضاع آرام شود، اما همچنان کمبودهای شدید باعث شده تا صف‌های طولانی مردم در مقابل فروشگاه‌ها ایجاد شود.

رازگشایی از كمبود كالاهای اساسی

سلامت نیوز:کاهش دسترسی به اقلام و کالاهای اساسی موضوعی است که طی چندین ماه گذشته مردم را دچار نگرانی و سردرگمی‌ کرده هر چند که مسئولان بیش از آنکه به فکر جبران این کمبودها باشند به دنبال رد آن هستند و همواره سعی دارند بازار را پر از کالاهای مورد نیاز مردم نشان دهند تا اوضاع آرام شود، اما همچنان کمبودهای شدید باعث شده تا صف‌های طولانی مردم در مقابل فروشگاه‌ها ایجاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،صفی که خود گویای کمبود کالاها و عدم دسترسی مردم به است. این روزها کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که در یکی از صف‌های خرید کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، روغن یا لوازم بهداشتی و سلولزی نایستاده باشد!تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور در اختیار وزارت صمت و جهاد کشاورزی است که به‌نظر می‌رسد نه تنها هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت کنونی ندارند بلکه سعی دارند تا با سرگرم کردن مردم آن هم با توزیع‌ محدود و روزانه برخی کالاها اوضاع را آرام و تحت کنترل نشان بدهند! صرفا برنامه‌ریزی‌های آنی و لحظه‌ای برای کاهش نیازمندی و پوشش نقایص موجود سیستم توزیع کالا حالا دیگر جزو اولویت‌های مسئولان این وزارتخانه‌ها شده است!

در این روزهای کرونایی بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه سالمندان که تنها زندگی می‌کنند مجبورند برای تهیه کالای ارزان‌تر از فروشندگان سطح شهر، در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای عامل توزیع کالاهای اساسی گرفته تا میادین میوه و تره‌بار صف ببندند و این وضعیتی است که از ابتدای سال رخ داده است! این در حالی است که تشکیل صف برای کالاها پیش از این از سوی برخی تکذیب شده بود. اینکه مسئولان به همین راحتی به جای پذیرفتن مسئولیت‌هایشان؛ سعی دارند تمام کم و کاستی‌های خود را بپوشانند و به جای اینکه دنبال بهبود وضعیت باشند همه چیز را به گردن دیگران می‌اندازند و نقایص را لاپوشانی می‌کنند؛ مشکل مردم را حل نخواهد کرد.

از طرفی بارها و بارها از نمایندگان مجلس گرفته تا خود وزرای صمت و جهاد کشاورزی در مورد کمبودها و نقایص سیستم تامین و توزیع کالا چه در داخل و چه در مورد واردات صحبت کرده‌اند، اما آنها هم در مواقعی که مشکلات جدی‌تر شده و صدای انتقادات بیش از پیش بلند می‌شود تمام تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند و به جای اینکه برای مشکلات راه حل پیدا کنند به فکر فرار از مسئولیتی هستند که قانون بر دوش آنها گذاشته است! 

  گرانی جهانی است، کمبود داخلی

براساس داده‌های جهانی، قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی به دلیل شیوع اپیدمی ‌کرونا افزایش یافته است، اما در ایران این افزایش قیمت‌ها با هیچ فرمولی مطابقت ندارد! یعنی به‌عنوان مثال هرچند که مسئولان رده‌های مختلف اقتصادی و سیاسی می‌دانند که نبض اقتصاد به دست دلالان افتاده و سیستم تامین و توزیع کالا را به چنگ خود در‌آورده‌ و قیمت‌گذاری کالاها را به‌دست گرفته و با کم و نایاب کردن کالا با مردم بازی می‌کنند، هیچ اقدامی برای کنترل بازار و کوتاه کردن دست آنها از سفره مردم صورت نمی‌گیرد!

این نکته خودش نشان می‌دهد که منافع بسیار بزرگی در این میان وجود دارد که دولت، دستگاه‌ها یا نهادهای مختلف از آن منتفع می‌شوند. یکی از نقایص بزرگ دیگر رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور است که زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی محسوب می‌شود و باید برای تسهیل ورود کالای اساسی به کشور اقدام کند ولی این روزها به دلیل ناهماهنگی‌های عمیقی که بین بانک مرکزی برای تخصیص ارز با وزارت اقتصاد برای تسهیل ترخیص کالاهایی مانده در گمرک وجود دارد میلیون‌ها تن کالا در گمرک کشور رسوب کرده است. درحالیکه اگر این میزان کالا وارد کشور شود می‌تواند کمبود دو یا سه ماه آینده کشور را برطرف کند. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار، با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین روغن مورد نیاز کشور وجود ندارد، گفت:«روغن خام موجود در گمرکات کشور به اندازه تامین نیاز چهار ماه کشور است.»

اراده‌ای برای کاهش مشکلات وجود ندارد!

همه مشکلات موجود و رفتار عجیب مسئولان در مواجهه با آنها، نبود برنامه مشخص و مدون برای آینده اقتصادی، تکیه بر بهانه‌تراشی‌های واهی برای دادن آدرس‌ اشتباهی کمبودها و ده‌ها اقدام غیر اقتصادی برای رفع مشکلات اقتصادی نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای برای رفع مشکلات مردم در بین مسئولان وجود ندارد که اگر داشت امروز هر تنشی برای معیشت مردم بحران نمی‌ساخت.

به‌نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان این روزها به دنبال آرام گذراندن روزهای پایانی دولت‌اند و برای همین سعی می‌کنند در این روزها هرچه می‌توانند از بحران‌ها دور بمانند. امروز مردم برای تامین معیشت خود دچار مشکل هستند و تامین کالاهای اساسی هم به آن اضافه شده است! صف‌های طولانی تهیه کالا، اقتصاد بیمار و زندگی مشقت‌بار همگی حاصل بی‌تدبیری‌ها و بی‌برنامگی‌ها و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد و حضور مدیرانی است که بیش از منافع عمومی به منافع شخصی فکر می‌کنند.

هرچند که برخی منابع از کاهش حجم واردات کالای اساسی به دلیل نبود منابع ارزی کافی خبر می‌دهند، اما با همه اینها نبود برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، استفاده‌نکردن از منابع و توان داخلی و سپردن مدیریت اقتصاد به دست افرادی که خود منافعی دارند، به رشد مشکلات و عمیق‌تر شدن بحران‌های اقتصادی و اجتماعی دامن ‌زده است.

شاید باید پیش از هر چیز وضعیت تولید انواع کالا‌ها در اقتصاد ایران را طی ماه‌های اخیر به‌عنوان نگران‌کننده‌ترین بخش از اعمال تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران در نظر بگیریم ولی جالب اینجاست که آمار‌های مرتبط با تولید در ماه‌های ابتدایی امسال، برخلاف باور عمومی، در مواردی حتی بهبود داشته‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان به‌جای فرار از مسئولیت‌هایی که دارند به دنبال اصلاح ساختار بیمار اقتصاد باشند تا حذف رانت‌ها و مصارف هزینه‌ای اضافه و همچنین اجرای زنجیره تولید تا مصرف از حجم مشکلات بکاهند و آرامش را به سفره مردم بازگردانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha