خیلی خوب می‌شد اگر در بدن انسان یک آلارم داشت که وقتی سرطان در آن به وجود می‌آمد، روشن می‌شد و هشدار می‌داد، اما متأسفانه این‌طور نیست و ما باید پیش از اینکه خیلی دیر شود، نسبت به علائم و نشانه‌های سرطان هشیار باشیم.

نشانه‌هایی که می‌گویند ممکن است سرطان در بدن در حال رشد باشد

سلامت نیوز: خیلی خوب می‌شد اگر در بدن انسان یک آلارم داشت که وقتی سرطان در آن به وجود می‌آمد، روشن می‌شد و هشدار می‌داد، اما متأسفانه این‌طور نیست و ما باید پیش از اینکه خیلی دیر شود، نسبت به علائم و نشانه‌های سرطان هشیار باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، پیش از اینکه در مورد علائم و نشانه‌های سرطان حرف بزنیم، ابتدا باید بگوییم علامت (sign) چیست و نشانه (symptom) به چه معناست. وقتی شما علامتی دارید، یعنی چیزی است که یک نفر دیگر هم می‌تواند با کمک حواس خود آن را شناسایی کند؛ مثلاً یک پزشک می‌تواند شکل یک خال غیرعادی را که ممکن است سرطانی باشد ببیند و شناسایی کند؛ اما نشانه چیزی است که قابل دیدن نیست. مثلاً اگر شما سردرد داشته باشید، یک نفر دیگر نمی‌تواند سردرد شما را ببیند. شما می‌توانید درد خود را، محلش را و شدت آن را شرح بدهید و نشانه چیزی است که فقط خود شما آن را حس می‌کنید. به ندرت پیش می‌آید که سردرد علامت یک تومور باشد، اما برخی از سردردها بهتر است توسط پزشک بررسی شوند.


اگر نگران تغییرات فیزیولوژیکی در بدن خود هستید، باید برای ارزیابی‌های دقیق به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص درست داده شده و درمان مناسب تجویز شود. ده علامت احتمالی سرطان در بدن را در ادامه آورده‌ایم:

یک برآمدگی زیر پوست که سفت است
برآمدگی در بافت سینه اغلب چیزی است که خانم‌هایی آن را کشف می‌کنند (و البته گاهی مردها) که عادت دارند سینه‌های خود را معاینه کنند. لمس بدن خودتان برای اینکه بدانید مثل همیشه هست یا نه، یک راه خوب برای تشخیص هرگونه تغییری است که در بدن ایجاد می‌شود.
مرتباً بدن خود را لمس و معاینه کنید، خصوصاً سینه‌ها، بیضه‌ها، زیر بغل، گلو، شکم و پوست. خودآزمایی این بافت‌های نرم باید کمکتان کند تغییرات را پیش از اینکه تبدیل به تومورهای بزرگ‌تری شوند کشف کنید.

خارش یا حساس شدن پوست
سرطان مانند یک باکتری در بدن عمل می‌کند. گلبول‌های سفید خون به سمت سلول‌های سرطانی می‌روند تا آن را تخریب کنند. به همین دلیل، جریان خون در قسمت سرطانی افزایش می‌یابد و در این ناحیه ممکن است گرما احساس کنید، قرمزی ببینید، رنگش تغییر کند و یا احساس کشیدگی یا خارش داشته باشید.

زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند
اگر بریدگی یا دیگر آسیبی روی سطح پوست خود دارید که التیامش خیلی طول کشیده یا متوجه شده‌اید کمی هم پیشرفت کرده، علامت این است که شاید سرطان در بدنتان در حال رشد است. سیستم ایمنی شما، مجبور است جاهایی را که به دفاع نیاز دارند در اولویت قرار دهد و سرطان، اولویت را از تمام قسمت‌های بدن می‌رباید. بنابراین ترمیم زخم در اولویت نیست. پس نسبت به التیام زخم‌های بدنتان دقیق باشید، زخم را تمیز نگه دارید و از پزشک بخواهید آزمایشات غربالگری لازم را برایتان تجویز کند.

جوش روی زبان یا در دهان
جوش‌هایی که در داخل دهان، روی لثه‌ها یا در گلو ظاهر می‌شوند، خصوصاً جوش‌هایی که به سفیدی می‌زنند، می‌توانند علامتی خطرناک باشند.

مشکل در بلع، بدهضمی یا از دست دادن اشتها
هر چیزی که فرایند گوارشتان را مختل کند، جای نگرانی دارد زیرا به توانایی بدن برای جذب مواد مغذی از غذاهایی که می‌خورید لطمه می‌زنند. در نتیجه، عملکردهای طبیعی بدن (مانند التیام زخم) دچار ضعف و اختلال می‌شوند.

تغییراتی در اجابت مزاج
هر چیزی که باعث بشود مدفوع و اجابت مزاجتان مثل همیشه به نظر نرسد، قابل توجه بوده و باید بررسی شود، خصوصاً اگر این علامت یا تغییر بیشتر از دو روز طول بکشد. مثلاً، پیدا کردن خون در مدفوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرطان کولون باشد اما ممکن است علتی کمتر جدی هم داشته باشد. قدم بعدی این است که جهت ارزیابی‌های پزشکی به پزشک مراجعه کنید.
دیگر تغییراتی که باید به آن‌ها توجه کنید شامل درد هنگام دفع، مدفوع بسیار تیره یا بسیار روشن، یبوست یا اسهال و یا دفع موکوس یا بلغم می‌باشد. اگر هرگونه تردید یا نگرانی نسبت به علائم گفته شده دارید به پزشک مراجعه نمایید.

تغییرات در دفع ادرار
مثانه نیز مانند روده‌ها باید عملکرد نرمال داشته باشد و نسبتاً منظم کار کند. تغییرات در قدرت جریان ادرار، رنگ ادرار، بوی ادرار، وجود ترشحات کدر یا موم مانند در ادرار و به‌ویژه خون در ادرار باید هر چه سریع‌تر از جهت رشد سرطان در بدن مورد بررسی قرار بگیرد.

خونریزی
خونریزی بی‌دلیل که نتوانید آن را به سیکل قاعدگی‌تان ربط بدهید، باید سریعاً بررسی شود. خون از رحم، نوک سینه‌ها، یا هر گونه ترشحی از بدن باید چک شود.

تغییرات صدا
سرطان حنجره می‌تواند باعث شود زیر و بم صدا تغییر کند. تغییرات در صدا ممکن است علامت این باشد که سرطان در بدن در حال رشد است.

سرفه کردن
اگر سرفه‌هایی مداوم دارید که ربطی به بیماری‌های دیگر ندارند، ممکن است سرطان در ریه‌ها، مری، گلو و یا حتی معده در حال رشد باشد.

توجه داشته باشید که این علائم حتما دلیل وجود سرطان نیست و نباید شما را بترساند. این مطلب برای افزایش آگاهی شماست تا اگر خدای نکرده مشکلی پیش آمد خیلی سریع‌تر متوجه شوید تا درمان بهتر و سریع‌تر صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha