سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون ایران از افزایش آمار 5 درصدی اهدای خون، ارتقای كیفیت فرآورده پلاكت و دستیابی به تولید 130 هزار لیتری پلاسما تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دكتر حسن ابوالقاسمی در نشست خبری كه به مناسبت 38 امین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و نهم مرداد ‌ماه روز ملی انتقال خون برگزار شد، اظهار كرد: سازمان انتقال خون سازمانی است كه به منظور برآوردن نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی تاسیس و نهادینه شد.

وی ادامه داد: اكنون تلاش همكاران ما در سازمان انتقال خون پس از 37 سال به ثمر رسیده، در حالی كه در شاخص اهدای خون، شاخص سلامت خون و اهدا‌ كننده‌ی مستمر در منطقه، اول هستیم و اهدا‌كنندگان مستمر، كماكان سرمایه‌ی اصلی سازمان هستند كه در سال گذشته بیش از 1 میلیون و 900 هزار واحد خون اهدا كردند.

دكتر ابوالقاسمی درباره‌ی نیاز روز‌افزون به خون توضیح داد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یك نیاز روز‌افزون است، زیرا هر چقدر پزشكان مجرب‌تر و امكانات پیشرفته‌تر می‌شوند، نیاز به استفاده از فرآورده‌های خونی بیشتر می‌شود. به همین خاطر از سال 83 تاكنون بیش از 26 درصد بر آمار اهدا‌كنندگان افزوده شده است و این مساله نشان‌ دهنده‌ی آن است كه علاوه بر بیماران تالاسمی، هموفیلی و بیماران سرطانی، بیماران دیگری نیز در كشور هستند كه به مراقبت بیشتری نیاز دارند كه افزایش پنج درصدی آمار خونگیری در هر سال را اجتناب‌ناپذیر كرده است.

رییس سازمان انتقال خون ایران گسترش جراحی‌های قلب، ریه، كبد و پیوند اعضا را از جمله علت‌های عمده‌ افزایش این نیاز سالانه دانست و عنوان كرد: امروزه بخش‌های درمانی سرطان در كشور گسترده شده‌اند، زیرا به علت كمبود پلاكت در بدنشان، به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌كنند و اگر این محصول در دسترس نباشد، دست متخصصان آنكولوژی در درمان بسته می‌ماند.

وی اضافه كرد: در همین راستا افزایش پنج درصدی ذخائر خونی و رسیدن به آمار دو میلیون ذخیره واحد خونی را برای سال 90 پیش‌بینی كرده‌ایم.

دكتر ابوالقاسمی با بیان این‌كه بیش از چهار میلیون و 200 هزار واحد فرآورده‌ی خونی در سازمان تامین می‌شود، گفت: علاوه بر این سازمان در زمینه‌ی تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما مشغول فعالیت است و تاكنون بخش عمده‌ای از فرآورده‌هایی نظیر البومین، IVIG و فاكتور‌های انعقادی را از پلاسمای ایرانی تهیه و بیش از 110 هزار لیتر پلاسما را ذخیره كرده‌ایم. در حال حاضر افزایش این آمار به 130 هزار لیتر پلاسما در سال 90 پیش‌بینی شده است.

وی در راستای جذب اعتبارات دولتی برای سازمان انتقال خون عنوان كرد: سازمان در چند سال اخیر توانسته است از حمایت دولتی برخوردار و اعتباراتش را بیش از 500 درصد افزایش دهد.

دكتر ابوالقاسمی درباره‌ بازرسی‌های خارجی از پایگاه‌های انتقال خون اظهار كرد: این‌كه قبول كرده‌ایم زیربار بازرسی‌های بین‌المللی از پایگاه‌ها و مراكز خود برویم نشان از آمادگی پایگاه‌ها و پرسنل سازمان دارد و علت عمده‌ی آن هم به كارگیری دانش بیش از 400 نفر از پزشكان و كارشناسان امر انتقال خون است كه دانش روز طب انتقال خون را به مجموعه سازمان منتقل می‌كنند. البته باید گفت به وضعیت فعلی بسنده نكرده و درصد كسب، گسترش و به كارگیری دانش كارشناسان و دانشمندان خود در این زمینه هستیم.

رییس سازمان انتقال خون ارتقای كیفیت پلاكت را از دیگر برنامه‌های سال جاری سازمان عنوان كرده و گفت: افزایش كیفیت پلاكت به منظور كسب رضایتمندی هرچه بیشتر بیماران است و شورای عالی انتقال خون با مساله سرمایه‌گذاری بر روی افزایش ارتقای پلاكت موافقت كرده است و امیدوار هستیم بتوانیم به این مهم دست یابیم.

دكتر ابوالقاسمی در ادامه از گسترش و اجرای طرح هموویژیلانس در بیمارستان‌های داوطلب در سطح كشور خبر داد و گفت: از آنجا كه سرمایه‌ی عظیمی برای آماده‌سازی خون صرف می‌شود، اگر عارضه‌ای برای خون ایجاد شود یا یك تزریق اشتباه صورت پذیرد، باید برای بررسی دلایل و حل آن مداخله كرد و این امر مقدور نیست، مگر با ثبت این عوارض كه آن هم امر مشكلی است. این پایلوت به منظور مراقبت از خون آماده و به شورای عالی انتقال خون گزارش شده است. تصمیم شورا بر آن است كه علاوه بر 50 بیمارستانی كه تاكنون این طرح در آن مكان‌ها اجرایی شده است، سازمان برای آموزش پرسنل بیمارستان‌های داوطلب اقدام كند. در حال حاضر قریب به 3000 پرستار و 350 پزشك در بیمارستان‌های مربوطه تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص فعالیت‌های عمرانی سازمان انتقال خون نیز اظهار كرد: ساختمان‌های جدید انتقال خون در استان‌های فارس، تهران، یزد، هرمزگان و زنجان در حال احداث و آماده‌سازی هستند و در هفته‌ی دولت به بهره‌برداری می‌رسند. علاوه بر آن به زودی پایگاه‌های متعدد در شهرستان‌های كوچك نیز تجهیز و آماده‌ی بهره‌برداری می‌شوند.

باید اضافه كرد: این پایگاه‌ها طوری ساخته شده‌اند كه كم‌ترین آسیب‌پذیری را در مواقع بحران داشته باشند.

وی ادامه داد: عملیات ساخت پایگاه سوم انتقال خون در كنار سازمان و درهمین مكان در آینده‌ای نزدیك آغاز می‌شود.

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به فرارسیدن ماه مبارك رمضان و كاهش ذخائر خونی دراین ماه ضمن دعوت از روزه‌داران به منظور اهدای خون، اظهار كرد: امسال روز انتقال خون با شروع ماه مبارك رمضان مقارن و همزمان شده است. ماه رمضان ماه مهمی در تامین فرآورده‌های خونی است، زیرا مسلمانان به علت روزه‌داری كمتر به مراكز اهدای خون مراجعه می‌كنند.

وی ادامه داد: هرساله با افزایش استقبال مردم در شب‌های قدر روبه‌رو می‌شویم، اما باید توجه داشت كه مدت زمان نگهداری و ذخیره‌ی خون محدود است و حتی در صورت فراهم ‌بودن امكانات برای اخذ خون، شاید خون اسراف شود. به همین خاطر دعوت می‌كنیم روزه‌دارانی كه برای اهدای خون، نذر می‌كنند در هفته‌ی اول ماه مبارك رمضان به مراكز و پایگاه‌ها مراجعه كنند.

دكتر ابوالقاسمی در خصوص استقرار پایگاه‌های سیار در سطح شهر و در ماه مبارك رمضان بیان كرد: به دلیل تعطیلی ادارات، هدف عمده‌ سازمان دراین ماه، پوشش مراكز مذهبی و مكان‌هایی چون مصلی تهران است كه مردم برای دعا و نیایش در آنجا گرد هم می‌آیند.

وی در پاسخ به این پرسش كه در سال جاری چند مورد آلودگی واحد‌های خونی به ویروس HIV مشاهده شده است، گفت: از حدود یك میلیون و 900 هزار واحد خونی، حدود 60 مورد آلودگی به این ویروس گزارش شد.

لازم به ذكر است؛ آمار ابتلا به بیماری‌های ایدز و هپاتیت در جامعه اهدا‌كنندگان به شدت كاهش یافته است. این میزان در هپاتیت B به 0.25 درصد، در هپاتیت C به 0.07 درصد و در مورد ویروس HIV به 0.004 درصد رسیده است.

وی اضافه كرد: علی‌رغم تست‌های دقیقی كه در همه‌ جای دنیا برای تشخیص این عفونت‌ها به عمل می‌آید، اما هیچ كدام دوره‌ی پنجره را به صفر نمی‌رسانند. با این حال تاكنون موردی از ابتلا به بیماری ایدز و هپاتیت از طرف دریافت فرآورده‌های خونی آلوده گزارش نشده است.

رییس سازمان انتقال خون در پایان در پاسخ به این پرسش كه میزان ضایعات خونی در بیمارستان‌های كشور چقدر است، گفت: آمار پرتی خون در بیمارستان‌ها كه شامل خون‌های برگشتی و یا ضایعات می‌شود، زیر پنج درصد است اما باید این میزان به كمتر از یك درصد برسد و این امر مستلزم ایجاد تغییر در بانك‌های خونی بیمارستانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha