دانشمندان انجام یک پژوهش علمی در آمریکا دریافتند که کووید ۱۹ تا ۶ ماه بعد از ابتلای فرد می‌تواند سبب افزایش اختلالات عصبی و مغزی او بشود.

یک سوم مبتلایان به کرونا تا ۶ ماه دچار اختلالات عصبی می‌شوند

سلامت نیوز:دانشمندان انجام یک پژوهش علمی در آمریکا دریافتند که کووید ۱۹ تا ۶ ماه بعد از ابتلای فرد می‌تواند سبب افزایش اختلالات عصبی و مغزی او بشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان با انجام یک پژوهش علمی روی بیش از ده‌ها هزار نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در آمریکا دریافتند که این بیماری تا ۶ ماه بعد از ابتلای فرد می‌تواند سبب افزایش اختلالات عصبی و مغزی او بشود.

ناشی از کووید ۱۹، افسردگی و اضطراب بوده است. بر پایه این تحقیق، اگر چه مواردی مانند زوال عقل یا سکته مغزی پس از کرونا نادر بوده، اما وجود این موارد در افرادی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری بودند، چشمگیر بوده است.


از مجموع ۲۳۶ هزار نفر مورد بررسی، ۳۴ درصد در طی ۶ ماه پس از تشخیص مثبت ویروس کرونا، دچار اختلالات عصبی یا روانی بوده‌اند. این گونه اختلالات در ۱۳ درصد از این افراد نیز برای نخستین بار تشخیص داده می‌شد.


مطابق پژوهش دانشمندان، این رقم نزد کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند، بسیار بیشتر بوده است. ۴۶ درصد اختلالات عصبی داشته‌اند و در این میان ۲۶ درصدشان برای نخستین بار دچار چنین مشکلی شده بودند.


۱۴ درصد از افراد مورد مطالعه دچار اختلالات خُلقی و ۱۷ درصد دچار اضطراب بودند. این دو مشکل شایع‌ترین پیامدهای عصبی در افراد مورد بررسی بوده است. مجموعا ۷ درصد از کسانی هم که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، در طی ۶ ماه سکته مغزی کرده‌اند.


پل هریسون، استاد دانشگاه آکسفورد می‌گوید اگرچه در مجموع خطر ابتلای افراد کرونایی به اختلالات عصبی و روانی اندک است، اما پیامدهای عصبی این بیماری در سطح جهانی می‌تواند قابل توجه باشد.


در این مطالعه به مقامات بهداشتی توصیه شده است که برای تشخیص و پیگیری حال نجات‌یافتگان از کووید ۱۹ آماده باشند و نیز داده‌های لازم برای ادامه مطالعات در این زمینه را در اختیار دانشمندان قرار دهند.


دو استاد دیگر به نام جاناتان پی راجرز و آنتونی اس دیوید در حاشیه این مطالعه توضیح داده‌اند که اطلاعات مربوط به پیشینه خانوادگی افراد مورد مطالعه اندک بوده و این موضوع برای مطالعه ریشه‌های ارثی وضعیت عصبی و روانی بیمار محدودیت ایجاد می‌کند.


در مقاله مربوط به این پژوهش گفته شده است که متأسفانه بسیاری از اختلالات شناسایی شده در این مطالعه معمولاً «مزمن یا عود کننده» هستند و بنابراین می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که پیامدهای کرونا احتمالا تا سال‌های زیادی ما را رها نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha