سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه با بیان این كه اهدای خون نه تنها مخل سلامتی نیست بلكه به سوخت و ساز بهتر بدن نیز كمك می‌كند، گفت: آب، بهترین مایع برای جایگزین حجم خون از دست رفته بدن است.

دكتر حسین داوودی درگفت‌وگو با ایسنا با توجه به فرارسیدن ماه مبارك رمضان و ضرورت اهدای خون در این ماه به علت كاهش ذخایر خونی كشور اظهار كرد: اهدای خون به تامین سلامتی افراد كمك شایانی می‌كند زیرا با خارج شدن سلولهای خونی، بدن شروع به ساخت سلولهای جدید می‌كند. جوانتر شدن گلبول‌های قرمز بر سوخت و ساز مطلوب‌تر و حفظ سلامتی جسم اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه كرد: بهتر است خون دهی در ماه مبارك رمضان، بویژه برای افرادی كه بنیه ضعیف‌تری دارند به پس از ساعات افطار موكول شود.

دكتر داوودی در خصوص چگونگی تامین مایعات بدن پس از اهدای خون عنوان كرد: آب بهترین مایع به منظور جایگزینی حجم خون از دست رفته بدن پس از اهدا است. اضافه كردن كمی ماده قندی به آب می‌تواند فرد را از ابتلا به اختلالات فشار خونی مصون كند. به عبارت دیگر نوشیدن شربت و آب میوه‌های مختلف، به این منظور مفید فایده واقع می‌شود. اما باید گفت میزان خونی كه از فرد دریافت می‌شود و بین 500 تا 1000 سی‌سی است در مقابل خونی كه در بدن جریان دارد آن قدر زیاد نیست كه اهداكننده را با مشكل مواجه كند.

وی همچنین درباره افرادی كه دچار كم خونی هستند، گفت: به طور معمول در پایگاه‌های انتقال خون قبل از اخذ خون، معایناتی صورت می‌پذیرد و اگر شخصی دارای كم خونی شدید بوده و یا هموگلوبین خونش پایین باشد، مجوز اهدای خون را دریافت نمی‌كند. اما باید ذكر كرد به صورت كلی زنان بیشتر مستعد ابتلا به كم خونی از نوع فقرآهن می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده روزانه از یك قرص آهن در ایام عادت ماهانه زنان كمتر از40 تا 50 سال و پس از آن مصرف دو قرص آهن در طول یك هفته در اصلاح كم خونی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha