فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: امکانات مدرن مثل انجام پایش‌های هوایی منجر به کاهش درگیری بین محیط‌بان و شکارچی می‌شود، اما متاسفانه در بعضی استان‌ها امکان استفاده از این تجهیزات وجود ندارد.

پایش هوایی منجر به کاهش درگیری محیط‌بان و شکارچی می‌شود

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: امکانات مدرن مثل انجام پایش‌های هوایی منجر به کاهش درگیری بین محیط‌بان و شکارچی می‌شود، اما متاسفانه در بعضی استان‌ها امکان استفاده از این تجهیزات وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سرهنگ جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ، با اشاره به اهمیت قوانین حمایتی و امکانات محیط‌بان‌ها که منجر به کاهش حوادث بین شکارچی و محیط‌بان می‌شود، بیان کرد: محیط‌بان‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که جامعه هدفشان مسلح است، یعنی افرادی بدون مجوز و غیر مجاز با سلاح به منطقه می‌آیند. مطمئناً شکارچی‌ها برای متوقف کردن محیط‌بان‌ها دست به تیر می‌شوند و محیط‌بان‌ها هم برای دفاع از خودشان دست به کار می‌شوند.


وی ادامه داد: در این شرایط قبول دارم که یک سری اقدامات باید انجام شود تا این شکل اتفاقات کاهش پیدا کند و افزایش آموزش و بالا بردن امکانات مدرن مثل انجام پایش‌های هوایی منجر به کاهش این شکل درگیری‌ها می‌شود، اما متاسفانه در بعضی استان‌ها امکان این مسائل وجود ندارد.


محبت خانی افزود: در حوزه‌های جنگلی امکان استفاده از این تجهیزات نیست، درحالی که پایش‌های هوایی ارتباط فیزیکی بین محیط‌بان و افراد مسلح متخلف که وارد مناطق می‌شوند را کمتر می‌کند، اما ما تا حد کمی توانستیم این کار را انجام دهیم.


وی گفت: در این میان استفاده‌ محیط‌بان از جلیقه‌های ضد گلوله هم تاثیر بالایی دارد، ما در این دو سال بالای ۲۰ مورد تیراندازی داشتیم که به دلیل استفاده‌ محیط‌بان از آن آسیبی ندیده، این اقدامات همه منجر به کاهش حوادث می‌شود.


فرمانده یگان حفاظت با اشاره به تاثیر رفتارهای فرهنگی در این عرصه، بیان کرد: باید به شکلی محیط زیست دارای اهمیت قرار بگیرد که خود به خود کسی جرات نکند تا برای تخریب محیط زیست اقدام کند و بداند مثلا در روستایی که قصد تخریب دارد همه محیط‌بان یا همیار محیط هستند و نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیوفتد.


محبت خانی ادامه داد: کار فرهنگی می‌تواند باعث شود تا دیگر شکارچی تولید نشود، البته بخشی از این مسائل به مدارس مربوط است که طرح‌هایی را سازمان برای واحدهای درسی پیگیری می‌کند تا این داده‌ها باعث شود که شغل شکارچی بودن، به عنوان یک شغل نامناسب در نظر گرفته شود.


وی در مورد تاثیر مجازات بازدارنده، گفت: اگر شکارچی منجر به کشته شدن محیط‌بان شود که باعث قتل عمد شده و حکمش از نظر قانون قصاص است ولی در رابطه با این پرونده، انتظار ما این است که قوه قضاییه در روند آن تسریع ایجاد کند، حالا توجه همه به این پرونده است، اگر قانون با آنها رفتار کند، می‌تواند برای دیگر شکارچی‌ها بازدارند باشد.


محبت خانی بیان کرد: اگر محیط‌بان‌ها در حوادث جانشان را از دست بدهند، بیمه از خانواده‌ی آنها حمایت می‌کند و پیگیر شهید محسوب شدن آنها هستیم، همچنین پیگیری می‌کنیم تا در قطعه شهدا پیکرشان به خاک سپرده شده است.
محبت خانی در مورد ۶۰۰ محیط‌بانی که به صورت غیر رسمی مشغول به کار هستند، افزود: آن ۶۰۰ محیط‌بان قراردادی هستند که حقوق آنها کم است و پیگیر هستیم تا تبدیل وضعیت شده و از قراردادی به رسمی تبدیل شود.


وی گفت:  همچنین از محیط‌بان‌هایی که بیمه ندارند خواهش میکنم تا بیمه نشدند تحت هیچ شرایط کار محیط‌بانی را قبول نکنند، تا تعیین و تکلیف شوند، حتی ما دستور دادیم محیط‌بانی که بیمه ندارد حق گرفتن سلاح و پوشیدن لباس محیط‌بانی ندارد و حتما باید بیمه کاری برای آنها اعمال شده باشد، محیط‌بان قراردادی یا رسمی همه باید بیمه باشند تا اگر اتفاقی برای آنها بیفتد بیمه عمر برای آنها پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha