عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره برخی اخبار مبنی ‌بر لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن کرونا توضیح داد.

محرز: تزریق واکسن کرونا فقط مرگ‌ومیر را کم می‌کند

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره برخی اخبار مبنی ‌بر لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن کرونا توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، در فضای مجازی خبری مبنی‌ بر لخته شدن خون به دلیل تزریق واکسن منتشر شده است. حال این مقوله بیم تزریق واکسن و تبعات ناشی از آن را در جامعه به دنبال دارد. این گونه تبلیغات سوء باعث چرخش بیش از پیش بیماری در جامعه می‌شود و روند درمان را کند می‌کند.


واکسن ویروس ضعیف‌شده لختگی ندارد

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برخی اخبار مبنی ‌بر لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن کرونا در شبکه‌های اجتماعی گفت: واکسن‌های آسترازنکا باعث بروز لختگی خون در برخی افراد شده است.

او افزود: واکسن‌های متشکل شده از ویروس ضعیف شده عوارض این چنین به دنبال ندارد.

محرز تاکید کرد: باید در تزریق واکسن دقت شود. واکسنی که لختگی به دنبال نداشته باشد، مشکلی نیز ندارد.


تاثیر فعالیت بدنی بر کاهش میزان لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن کرونا

او در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از لخته خون فعالیت‌های بدنی می‌تواند موثر باشد، توضیح داد: فعالیت‌های ورزشی تاثیری در عدم لختگی خون ندارد. مکانیزم بیماری کووید 19 هم با لخته خون همراه است. با این تفاسیر اگر این ادعا علمی بود، افراد ورزشکار به دلیل فعالیت ورزشی نباید به بیماری کرونا مبتلا شوند در حالی که این چنین نیست.


تاثیر تزریق واکسن در ابتلا به کرونا

محرز درباره عوارض واکسن کرونا گفت: واکسن‌هایی با ویروس ضعیف شده با عوارض اندک همراه هستند. تزریق واکسن به تنهایی پیشگیری‌کننده نیست. بر اساس بررسی‌های انجام شده افراد با تزریق واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند، اما نوع ابتلایشان چندان قوی نیست و مرگ و میر با تزریق واکسن کاهش پیدا می‌کند.

این پزشک عفونی تصریح کرد: برای مهار ویروس کرونا باید ماسک‌ زد، فاصله اجتماعی را رعایت کرد و دست‌ها را شست.

به گفته او، این نوع ویروس‌ها به شکل اندک لختگی ایجاد می‌کند هرچند باید مراقب عوارض واکسن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha