وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید ۱۹ روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، به طوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است، در حالی که ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند.

۸۰ درصد واکسن‌های کرونا در ۱۰ کشور پیشرفته تزریق شده است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید ۱۹ روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، به طوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است، در حالی که ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،  سعید نمکی روز دوشنبه در نشست بلند پایه مجمع سیاستگذاری هلسینکی با محوریت تقویت همکاری‌های کشورهای اروپایی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در حوزه پاندمی کووید ۱۹ که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: بدیهی است که این اتفاق برای COVAX، WHO، GAVI، CEPI و همه سازمان‌های بین المللی یک ناکامی است. ما باید با شفافیت، همکاری و همبستگی بر این بی عدالتی غلبه کنیم.


وزیر بهداشت گفت: در ابتدا می خواهم از وزیر امور خانواده و خدمات اجتماعی فنلاند، خانم کریستا کیورو، برای برگزاری چنین جلسه‌ای به منظور همکاری چند جانبه در مدیریت موج های بعدی کووید ۱۹ و همه گیری‌های آینده تشکر کنم. بیش از ۱۵ ماه است که جهان با کووید ۱۹ در حال جنگیدن است. در این مدت حدود ۱۳۵ میلیون نفر در جهان آلوده شدند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر نیز جان باختند.


وی بیان کرد: سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است.


کرونا درس‌های زیادی به ما آموخت
نمکی اظهار کرد: پاندمی بیماری کووید ۱۹ به سرعت جهان را فرا گرفت و درس های زیادی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به ما آموخت که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک پاندمی بود.
وزیر بهداشت افزود: آمادگی جهانی و واکنش سریع باید در راس دستور کار دولت ها و آژانس های بین المللی برای دهه های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.


همکاری همه ملت‌ها برای واکسیناسیون همه
نمکی بیان کرد: تا زمانی که کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد. بنابراین با توجه به درس هایی که تاکنون آموخته ایم، در این زمان به خصوص، ما فقط یک راه حل داریم؛ همکاری همه ملت ها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه گیری.
وی ادامه داد: امروز من با خشنودی اعلام می دارم که با وجود همه محدودیت ها، تحریم های یک جانبه غیرقانونی علیه مردم من و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، ما موفق به تولید ملی همه نیازها برای مبارزه با کووید ۱۹ از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت های آزمایش، تجهیزات، دستگاه های پزشکی، داروها و از همه مهمتر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک، شدیم و این محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه های آینده استفاده خواهند شد.


یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی
وزیر بهداشت گفت: پاندمی کووید ۱۹ یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی است. راه حل های ملی فقط می توانند به طور موقت کمک کنند. از طریق تقویت رهبری سازمان جهانی بهداشت، سرمایه گذاری بیشتر در تیم های واکنش سریع، به اشتراک گذاری داده ها، شفافیت و معتبرسازی داده ها در قالب های توافق شده برای غلبه بر موانع قانونی به نفع سلامت مردم، و انتقال تکنولوژی به کشورهای با درامد کم و متوسط، می توان موفق به شکست این پاندمی شد. امیدوارم این همکاری میان کشورهای منطقه منا، خلیج فارس، اروپا و سازمان جهانی بهداشت نتایج مثبتی داشته باشد.


  ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت،  بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha