سلامت نیوز : نیاز روز افزون به خون كه به دلیل مجهز شدن مراكز پزشكی و اعمال جراحی بیشتر به وجود می آید سبب می شود تلاش خود را برای تشویق مردم به اهدای خون بیشتر كنیم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون دكتر ابوالقاسمی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری كه به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تاسیس انتقال خون ایران برگزار شد ضمن اعلام این مطلب گفت: از سال 83 تا كنون اهدای خون بیش از 26 درصد افزایش یافته است و امروز غیر از بیماران تالاسمی ، هموفیلی و مبتلا به اختلالات مختلف انعقادی بیماران دیگری نیز در روند درمان خود به خون نیاز دارند و به این دلیل ناچاریم هرسال دست كم 5 درصد افزایش آمار خونگیری داشته باشیم .وی این افزایش آمار نیاز به خون را در ایران منحصر به فرد دانست و دلیل آن را پیشرفت روز افزون در زمینه جراحی های تخصصی و گسترده و اعمال گوناگون پیوند و درمان سرطان در داخل كشور ذكر كرد.
وی با اشاره به افزایش تولید پلاسما تا میزان 130 هزار لیتر در سال 90 گفت: در برنامه های خود بر تولید سرم ضد هاری و پلاسمای اختصاصی برای امسال و سال آینده تمركز داریم.
وی سربلندی سازمان در نظارت های دوره ای خارجی كه برای تولید پلاسما صورت می گیرد را نتیجه تلاش و آمادگی این سازمان در فرایند صحیح و استاندارد تولید دانست و افزود :‌ برنامه دیگری كه در سال 90 دنبال می شود ارتقای كیفیت و افزایش كمیت در تولید پلاكت برای رضایتمندی بیشتر بیماران است.
دكتر ابوالقاسمی همچنین خبر از گسترش طرح هموویژیلانس یا مراقبت از خون در 50 بیمارستان پایلوت و كلیه بیمارستانهای داوطلب داد و افزود : تا كنون بیش از3000 پرستار و 350 پزشك در این مورد توسط سازمان انتقال خون آموزش دیده اند.
رییس سازمان انتقال خون همچنین از احداث ساختمان های جدید برای پایگاه اصلی فارس، تهران، یزد ، هرمزگان و زنجان خبر داد كه در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
وی با تاكید بر لزوم اهدای خون در روزهای گرم تابستان كه با ماه مبارك رمضان مصادف شده است گفت :‌ گرچه به خاطر روزه داری برخی ترجیح می دهند در روزهای دیگر خون اهدا كنند اما در تمامی روزهای این ماه مبارك نیاز به خون وجود دارد .
وی با تاكید بر اینكه ایران برای تامین خون در این روزها با مشكل كمتری نسبت به سایر كشورهای اسلامی مواجه می شود گفت : مردم در شبهای قدر استقبال زیادی از اهدای خون می كنند اما به خاطر جلوگیری از اتلاف خون و برطرف كردن نیاز بیماران از مردم ایثار گر می خواهیم روزهای دیگر ماه رمضان را برای اهدای خون در نظر بگیرند زیرا در شبهای قدر خون كافی اهدا می شود .
وی توصیه كرد روزه داران بعد از افطار و پس از خوردن یك افطار سبك و مایعات كافی خون اهدا كنند .
دكتر ابو القاسمی در آخر جوانان ایرانی را مایه افتخار دانست زیرا بیش از 55 درصد خون اهدایی مربوط به جوانان در سن 18 تا 35 سال  است كه در ایران منحصر به فرد است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha