سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر عنوان كرد: 98 درصد مادران قادر هستند فرزند خود را فقط با شیر خود تغذیه كنند.

دكتر احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با  ایسنا ضمن تاكید بر توانایی درصد بالایی از مادران در شیردهی اظهار كرد: تنها مادرانی از این قاعده مستثنی هستند كه مشكلاتی در پستان داشته و یا مبتلا به بیماری خاصی باشند و همچنین به دلیل جراحی روی سینه و یا رادیوگرافی نیاز به كمك داشته باشند.

وی ادامه داد: این كمك هم شامل تغذیه نوزاد با شیشه شیر یا یك وعده در میان كردن تغذیه با شیرمادر نیست بلكه لازم است مادر هر وعده حتی به میزان كم به نوزادش شیر بدهد. به این ترتیب كه پس از شیر دهی مادر با لوله‌های مخصوصی كه وجود دارد مقداری شیر مصنوعی از طریق پستان مادر به بدن نوزاد منتقل می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره عوارض استفاده از شیرخشك در این دوران، توضیح داد: زمانی كه نوزاد از تغذیه با شیرمادر محروم می‌شود، شانس ابتلا به عفونتها، دیابت در دوران نوجوانی و بزرگسالی، آسم و آلرژی‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی، به هم خوردن رشد فك تحتانی، بیماریهای متابولیك مانند پوكی استخوان و مرگ ناگهانی در گهواره در وی بالا می‌رود.

وی افزود: درصد ابتلا به آلرژی‌های گوارشی و آسم مشخص نیست اما بستگی به میزان تغذیه با شیرخشك و حتی نژاد كودك دارد. ابتلا به این بیماری‌ها در نوزادانی كه با شیرخشك تغذیه می‌شوند بیشتر از كودكانی است كه از شیرمادر تغذیه می‌شوند.

دكتر فرسار درباره علت مرگ ناگهانی در گهواره نیز توضیح داد: علت این مرگ هنوز ناشناخته است اما احتمال یك زمینه بیولوژیكی خاص وجود دارد.

این متخصص كودكان، پایین آمدن بهره هوشی را نیز از جمله دیگر عوارض تغذیه با شیرمصنوعی دانسته و گفت: ضمن این كه نوزاد از نظر عاطفی و روانی دچار مشكل می‌شود در تحقیقات مشخص شده است میان نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند و آنهایی كه از شیر مصنوعی استفاده می‌كنند تا 15.5 درجه آی.كی. یو تفاوت وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر، درباره تاثیر عمل سزارین بر میزان شیردهی اظهار كرد: در عمل سزارین چون از داروهایی استفاده می‌شود كه هوشیاری را كاهش می‌دهند تماس چشم با چشم و پوست با پوست میان مادر و نوزاد كاهش یافته و ممكن است برروی روند طبیعی شیردهی تاثیرگذار باشد.

دكتر فرسار به فواید شیردهی در مادران اشاره و اظهار كرد: شانس ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم در مادرانی كه فرزندانشان را با شیرمادر تغذیه می‌كنند به میزان چشمگیری پایین می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین شیردهی، احتمال ابتلا به بیماری ام.اس، كم خونی‌، بیماریهای قلبی عروقی و پوكی استخوان را در مادر كاهش می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پایان تاكید كرد: لازم است تغذیه نوزاد با شیر مادر از همان ساعت اول تولد آغاز شود و مادر و كودكش تحت هیچ گونه شرایطی از یكدیگر جدا نشوند. نوزاد باید شب و روز و هر زمانی كه به شیر احتیاج داشت توسط مادر تحت حمایت قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha