"نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی اعلام کرده است که هشت درصد از مردم آمریکا پس از دریافت نوبت نخست واکسن کرونا، تزریق نوبت دوم را ضروری نمی‌بینند و با توجه به نرخ افرادی که در آمریکا واکسینه شده‌اند، این تعداد حدود پنج میلیون نفر از شهروندان آن کشور را شامل می‌شود.

اهمیت دوز دوم واکسن کرونا برای سالمندان / آیا بهبودیافتگان هم نیاز به واکسن دارند؟

سلامت نیوز:"نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی اعلام کرده است که هشت درصد از مردم آمریکا پس از دریافت نوبت نخست واکسن کرونا، تزریق نوبت دوم را ضروری نمی‌بینند و با توجه به نرخ افرادی که در آمریکا واکسینه شده‌اند، این تعداد حدود پنج میلیون نفر از شهروندان آن کشور را شامل می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آمار یاد شده از سوی مسئولان اداره بهداشت و درمان آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. آنجلا رسموسن، ویروس‌شناس و از متخصصان سازمان واکسیناسیون و بیماری‌های عفونی در دانشگاه "ساسکاچوانِ" کانادا معتقد است که سر باز زدن از نوبت دوم تزریق واکسن کرونا می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد.


به باور او، برخی از مردم از تاثیرات جانبی این واکسن‌ها هراس دارند و برخی دیگر به دلایل پزشکی و سلامتی از پذیرش نوبت تزریق دوم واکسن کرونا خودداری می‌کنند.


اما وی معتقد است بخش اعظم کسانی که حاضر به دریافت نوبت دوم واکسن کرونا نمی‌شوند، کسانی هستند که به خطا گمان می‌کنند یک بار دریافت واکسن کرونا برای محافظت آن‌ها در برابر این ویروس کفایت می‌کند.


دلایل دیگری را نیز شاید بتوان برشمرد. به عنوان نمونه ممکن است که مرکز واکسیناسیون مربوطه، واکسن مورد نظر این دسته از افراد را در اختیار نداشته باشد یا ممکن است که کارفرما به این افراد اجازه ترک محل کار برای دریافت واکسن کرونا را ندهد.
به‌هر روی پرسش اصلی این است: کسانی که تنها یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند، تا چه حد در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ایمن هستند؟


آیا یک نوبت واکسن کافی است؟
در مورد واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، کارشناسان بر این باورند که تزریق نوبت دوم الزامی است. تنها از این طریق، بدن انسان می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در برابر این ویروس از خود محافظت کند.
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌اند در برابر این ویروس از ایمنی برخوردارند اما روشن نیست که ایمن بودن بدن این دسته از افراد تا چه زمانی به قوت خود باقی است.


در این رابطه دو تحقیق صورت گرفته است. یکی از سوی اداره آمار ملی بریتانیا و دیگری از سوی دانشگاه آکسفورد. هر دو تحقیق به وضوح نشان داده‌اند که تنها کسانی که هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند از سطح بالایی از پادتن در بدن خود در برابر این ویروس برخوردار می‌شوند.
کوئن پاولز، یکی از نویسندگان این پژوهش و از دانشمندان موسسه نوفیلد در زمینه سلامت مردم در دانشگاه آکسفورد در مصاحبه با دویچه وله گفته است که افراد پس از دریافت نوبت دوم واکسن کرونا برای مدت طولانی‌تری در برابر این ویروس ایمن خواهند بود.
او می‌گوید: در مورد کرونا نیز همچون سایر بیماری‌های عفونی، افراد پس از دریافت واکسن از ایمنی بالایی در برابر آن ویروس برخوردار می‌شوند اما سطح ایمنی بدن این افراد به مرور زمان کاهش می‌یابد.


پاولز گفته است که پادتن ایجاد شده در اثر دریافت نوبت نخست واکسن کرونا خیلی سریع عمل می‌کند. اما تنها پس از نوبت دوم واکسیناسیون است که بدن انسان برای مدتی طولانی‌تر در برابر این ویروس از خود دفاع می‌کند.
به باور او، اهمیت دریافت نوبت دوم واکسن کرونا به خصوص در مورد افراد سالمند بیش از سایر رده‌های سنی است. همچنین گفته می‌شود که برخی از کسانی که نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در اثر ابتلا به این ویروس نیازمند مراقبت‌های پزشکی اضطراری و دستگاه تنفس شده‌اند.
همچنین کسانی که یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند
مایکل وارنر، پزشک بیمارستانی در تورنتو اخیرا در یک پست توییتری نوشته است: کسی که کاملا واکسینه نشده باشد، واکسینه نشده است.


الزام واکسیناسیون برای بهبودیافتگان کووید-۱۹
وضعیت در مورد کسانی که از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شفا یافته‌اند با سایر افراد تفاوت می‌کند. کمیسیون واکسیناسیون آلمان توصیه کرده است که این دسته از افراد شش ماه پس از کسب بهبودی از این بیماری باید یک بار واکسینه شوند.


انستیتو روبرت کخ بر این باور است که واکسیناسیون این افراد نیز می‌تواند بر توان ایمنی آن‌ها نسبت به ابتلای مجدد بیافزاید.
نتایج پژوهشی که توسط مرکز پزشکی سدارز-سینایی در لس آنجلس روی ۲۶۰ نفر صورت گرفته نشان می‌دهد کسانی که سلامت خود را پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به دست آورده‌اند با دریافت یک نوبت واکسن بایون‌تک-فایزر از همان سطح ایمنی برخوردار می‌شوند که افرادی که دوبار واکسینه شده‌اند.
جاناتان براون، یکی از کسانی که در این پژوهش مشارکت داشته گفته است که تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا به این دسته از افراد عملا باعث آن می‌شود که واکسن بیشتری برای تزریق به دیگر شهروندان در دسترس باشد و همین امر می‌تواند امر مقابله با شیوع ویروس کرونا را شتاب بیشتری ببخشد.


به گزارش دویچه وله، تحقیقات صورت گرفته در موسسه "ایمنی‌شناسی پن" واقع در دانشگاه پنسیلوانیا نیز به نتیجه مشابهی رسیده است. کارشناسان این موسسه به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق واکسن حاوی mRNA (آران‌ای‌پیام‌رسان) می‌تواند تولید کافی پادتن در این دسته از افراد را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha