چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 311257

یک اپیدمیولوژیست گفت: واکسن‌های موجود از مجموعه‌های معتبر سلامت مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ و توسط سازمان غذا و دارو نیز بررسی شده‌اند.

نیاز نیست قرنطینه شوید

سلامت نیوز:یک اپیدمیولوژیست گفت: واکسن‌های موجود از مجموعه‌های معتبر سلامت مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ و توسط سازمان غذا و دارو نیز بررسی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،احمد مهری، اپیدمیولوژیست درباره واکسن‌های موجود و در حال استفاده در کشور، گفت: واکسن‌های موجود از مجموعه‌های معتبر سلامت مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ و توسط سازمان غذا و دارو نیز بررسی شده‌اند.

وی درباره فرآیند نوبت تزریق واکسن، بیان داشت:افراد به منظور پیگیری فرآیند تزریق واکسن عجله نکنند، باید منتظر تماس مراقبین سلامت در شهرها و بهورزان در روستا باشند، اما اگر تماسی با آنان گرفته نشد باید منتظر بمانند و به سایت اعلامی وزارت بهداشت مراجعه کرده و ثبت نام کنند تا زمان تزریق واکسن نیز به آنان اعلام شود.

مهری با تاکید بر اینکه افراد پس از آنکه برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند باید حتما سابقه بیماری‌های قبلی خود را بازگو کنند، گفت: افراد باید حساسیت خود نسبت به یک دارو یا ماده خاص را نیز اعلام کنند تا بررسی‌های لازم توسط مراقبین، بهورزان یا پزشک حاضر در منطقه صورت گیرد و مشخص شود که فرد می‌توانند یا نمی‌توانند واکسن را دریافت کند.

این اپیدمیولوژیست افزود: قبل از تزریق واکسن، نیازی به مصرف داروی خاصی برای پیشگیری از علائم شایع بعد از واکسن نیست، ضمن اینکه حین مراجعه به مرکز بهداشت نیز باید از ماسک مناسب استفاده کنند. همچنین جهت دریافت واکسن باید از هرگونه تجمع دوری شود و در صورت وجود تجمع افراد باید در خارج از محل تزریق واکسن منتظر بمانند.

وی مهم‌ترین علائم شایع پس از تزریق واکسن را  بدن درد، تب و لرز، سردرد، چشم درد و حالت تهوع دانست و گفت: این علائم در برخی افراد ظاهر می‌شود، نشانه‌های بدی نیست و به این معناست که سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس واکنش نشان داده است. وجود یا عدم وجود علائم‌ به معنای عملکرد نادرست واکسن نیست.

مهری در ادامه خاطرنشان کرد: افراد با تزریق واکسن ناقل ویروس نمی‌شوند به عنوان مثال فرد به خاطر دریافت واکسن نمی‌تواند منتقل کننده بیماری باشد اما با توجه به اینکه تا دو الی سه هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن حداکثر ایمنی در افراد ایجاد نمی‌شود، آنان تصور نکنند که پس از یک هفته یا دو هفته پس از تزریق واکسن به ایمنی ایده‌آل دست یافته‌اند؛ افراد سه الی چهار هفته پس از دوز دوم به حداکثر ایمنی خواهند رسید این حداکثر ایمنی هم به این معناست که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد حداقل و تا ۹۵ درصد بسته به نوع واکسن به ایمنی لازم می‌رسند.

 نتایج خوب تزریق واکسن

این اپیدمیولوژیست درباره نتایج خوب تزریق واکسن گفت: واکسن‌ها دو نتیجه بسیار خوب دارند؛ اگر واکسنی حتی اگر باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری هم نشود سبب پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مانع از ابتلا به بیماری شدید و فوت ناشی از کرونا می‌شود به عبارت دیگر افراد بالای ۶۰ سال که بالاترین میزان مرگ‌و‌میر و بستری به دلیل کرونا را شامل می‌شوند در تزریق دوز اول حداقل در ۵۰ تا ۶۰ درصد و با تزریق دوز دوم حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مانع از بستری و فوت ناشی از کرونا می‌شوند. وی با بیان اینکه تصور کنیم تزریق واکسن صد درصد از ابتلا مجدد جلوگیری می‌کند، بسیار اشتباه است، تصریح کرد:

براساس نوع واکسن احتمال ابتلا نیز متغیر است اما از ابتلای شدید ، بستری و فوت تا درصد بالایی پیشگیری می‌کند. اگر افراد پس از تزریق واکسن علائمی نداشتند که مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر علائمی در آنان بروز کرد نت ۴۸ الی ۷۲ ساعت ممکن است علائمی را بدن خود شاهد باشند. 

اقدامات پس از تزریق واکسن

وی درباره اقدامات پس از تزریق واکسن گفت: برای درد محل تزریق با استفاده از پارچه تمیز و خنک روی محل تزریق بگذاریم.ضمن اینکه اگر افراد تب داشتند می‌توانندطبق نظر پزشک و مراقب سلامت داروهای موردنظر دریافت کنند. مهری در پاسخ به اینکه افراد باید در چه صورتی  نگران علائم تزریق واکسن باشند، گفت: اگر علائم بیش از ۷۲ ساعت در بدن افراد همچنان وجود داشت و علائمی به وجود آمد که سبب نگرانی شد یا افراد شاهد بروز واکنش‌های نگران‌کننده بودند باید به پزشک مراجعه و درمان‌های اولیه را دریافت کنند ضمن اینکه جای نگرانی نیست و با تجویزهای ساده قابلیت درمان دارند.

این اپیدمیولوژیست درباره ترومبوز در واکسن آسترازنکا و سایر عوارض واکسن‌ها اظهار کرد:افراد به یاد داشته باشند قبل از تزریق واکسن سابقه‌های بیماری خود نظیر حساسیت‌ها و آمبولی را به مراقبین بهورزان یا پزشکان حاضر در محل اطلاع‌رسانی کنند؛ باتوجه به این موضوع، اگر هم پزشک مطرح کرد که فرد نباید واکسن را تزریق کند باید به صحبت‌های پزشک گوش فرادهند. افراد بعد از تزریق واکسن باید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خارج از محل تزریق در هوای آزاد و جدا از دیگر افراد در محلی دیگر منتظر بمانند تا علائم بررسی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علائمی مانند ترومبوز یا لختگی خون هم یک هفته پس از تزریق واکسن آن هم بسیار نادر است و شاید از هر یک میلیون نفر ۵ یا ۶ نفر شاهد این علائم بوده‌اند، براین اساس جای نگرانی وجود ندارد اگر هم افراد یک هفته پس از تزریق واکسن شاهد علائمی بودند بهتراست که به پزشک مراجعه کنند. 

 ایمنی قطعی وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه افراد پس از تزریق واکسن نباید احساس ایمنی قطعی داشته باشند، مطرح کرد: نکته مهم پس از تزریق واکسن این است که افراد نباید احساس ایمنی قطعی داشته باشند زیرا واکسن‌ها پس از فاز تولید در فاز اثربخشی در جامعه هم مورد بررسی و انجام مطالعاتی قرار می‌گیرند براین اساس افراد نباید احساس ایمنی قطعی داشته باشند و همچنان بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی دقت‌های لازم را داشته باشند و اینطور نباشد که پس از تزریق واکسن اصول بهداشتی را رعایت نکنیم .وی در ادامه گفت:

پس از تزریق واکسن نیاز نیست فرد مانند یک بیمار مبتلا قرنطینه شود و فقط لازم است موارد بهداشتی معمولی کرونا رعایت شود نکته مهم است که افراد پس از تزریق واکسن ممکن است تست pcr آنان مثبت شود که این تست مثبت ناشی از تزریق واکسن نیست بلکه این عوارض و علائم ناشی از ابتلا به بیماری کرونا است، زیرا افراد هنوز به حداکثر ایمنی نرسیده‌اند. مهری همچنین افزود: اخبار مربوط به واکسن باید از مراجع رسمی و قانونی پیگیری شود و افراد نباید به اخبار بدون تاییدیه مانند اینکه افراد پس از تزریق واکسن فوت شده‌اند، توجه کنند تا به شایعات نیز دامن زده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha