پوست ما همه جور آلودگی را به خود جذب می‌کند، مثلاً گرد و خاک، چربی و سلول‌های مرده پوست و این اتفاقی است که هر روز می‌افتد. نتیجه‌ی این اتفاق می‌تواند بسته شدن منافذ پوست و فولیکول‌های مو باشد که مشکلاتی برای پوست ایجاد خواهد کرد. مانند جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، آکنه و غیره.

راهکارهای خانگی برای رفع جوش‌های سرسیاه

سلامت نیوز: پوست ما همه جور آلودگی را به خود جذب می‌کند، مثلاً گرد و خاک، چربی و سلول‌های مرده پوست و این اتفاقی است که هر روز می‌افتد. نتیجه‌ی این اتفاق می‌تواند بسته شدن منافذ پوست و فولیکول‌های مو باشد که مشکلاتی برای پوست ایجاد خواهد کرد. مانند جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، آکنه و غیره.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، جوش‌های سرسیاه، برآمدگی‌های ریزی هستند که روی سطح پوست نمایان می‌شوند و اغلب رنگشان سیاه است.برای از بین بردن آن‌ها این راهکارهای طبیعی را امتحان کنید.

از لایه‌بردار استفاده کنید
اگر هنوز شروع نکرده‌اید وقت آن است که لایه‌برداری پوست را در روتین مراقبت از پوستتان قرار دهید. از یک اسکراب طبیعی متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید تا سلول‌های مرده و آلودگی‌ها از صورتتان پاک شوند. روی نقاطی که جوش سرسیاه دارید بیشتر تمرکز کنید. شما باید دست‌کم هفته‌ای یک بار پوست خود را لایه‌برداری کنید.

پوستتان را تمام مدت تمیز نگه دارید
هر بار که پایتان را از خانه بیرون می‌گذارید، پوستتان آلودگی‌هایی را جذب می‌کند که اگر خوب آن را تمیز نکنید، منجر به مسدود شدن منافذ پوست خواهد شد و احتمالاً جوش‌های سرسیاه ظاهر می‌شوند. مواد آرایشی هم در صورتی که کاملاً از روی پوست پاک نشوند می‌توانند همین تأثیر را بگذارند. همیشه یادتان باشد در پایان روز آرایش را از صورتتان کاملاً پاک کنید.

از روبالشی تمیز استفاده کنید
وقتی در رختخوابتان خوابیده‌اید، چربی و آلودگی از صورتتان روی روبالشی‌تان منتقل می‌شود. مرتباً نشستن ملافه‌ها و روبالشی‌ها می‌تواند موجب تجمع آلودگی‌ها شده و آن‌ها را به پوستتان انتقال دهد. در نتیجه منافذ پوست بسته شده و جوش‌های سرسیاه ظاهر می‌شوند.

از برخی مواد طبیعی برای پاکسازی کمک بگیرید
جوش شیرین
فقط کافیست یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کرده و خمیر حاصل را 10 تا 15 دقیقه روی جوش‌های سرسیاهتان گذاشته و سپس با آب ولرم بشویید.

چای سبز
یک قاشق غذاخوری برگ‌های چای سبز را با آب ترکیب کرده و خمیر سفتی درست کنید. خمیر را روی جوش‌های سرسیاه گذاشته و بعد از 10 تا 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

سفیده تخم‌مرغ
سفیده یک تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و روی صورتتان بگذارید. اجازه دهید تا خشک شود، سپس با آب بشویید.

گوجه‌فرنگی
کافیست پالپ گوجه فرنگی را شب پیش از خواب روی جوش‌های سرسیاهتان بگذارید و صبح با آب بشویید.البته قبل از استفاده آن را روی قسمت داخلی بازویتان تست کنید تا حساسیتی نداشته باشید.

پودر دارچین
یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو ترکیب کنید. همچنین می‌توانید اندکی پودر زردچوبه نیز به آن اضافه نمایید. خمیر حاصل را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت گذاشته و سپس با آب بشویید.

شکر قهوه‌ای
یک قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای را با آب‌لیمو ترکیب کرده و با آن پوست خود را لایه‌برداری کنید.

روغن درخت چای
چند قطره روغن درخت چای روی جوش‌های سرسیاهتان بریزید. از دیدن نتیجه شگفت‌زده خواهید شد.

پودر زردچوبه
ترکیب زردچوبه با شیر می‌تواند جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد.

آرد برنج
مقداری آرد نرم برنج را با چند قطره آب ترکیب کنید تا خمیر یکدستی درست شود. خمیر را روی بینی‌تان گذاشته و مانند اسکراب از آن استفاده کنید، یعنی پوست را بسابید. سپس با آب بشویید.

خاک رس آرایشی
خاک رس این خاصیت را دارد که چربی را جذب می‌کند و به همین دلیل برای پاکسازی پوست از چربی اضافی و دیگر آلودگی‌ها ایده آل است. ماسکی از خاک رس آرایشی بسازید و مرتباً آن را روی صورتتان استفاده کنید تا منافذ پوست پاکسازی شوند. در نهایت از جوش‌های سرسیاه خلاص خواهید شد.

لیموترش و نمک و عسل
خاصیت منقبض کننده‌ی لیموترش می‌تواند چربی اضافی پوست را خارج کند. نمک نیز مانند یک اسکراب مناسب برای پوست است. عسل هم پوست را رطوبت رسانی کرده و به پاکسازی آن کمک می‌کند. با این مواد خمیری درست کرده و روی جوش‌های سرسیاه بزنید. بعد از 5 دقیقه به آرامی با حرکات دورانی به مدت یک دقیقه پوست را بسابید و 5 دقیقه دیگر صبر کنید. سپس با آب گرم بشویید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

صورتتان را بخور دهید
قرار دادن صورت در معرض بخار یک راه مؤثر برای نرم کردن جوش‌های سرسیاه و سرسخت است. بخور دادن صورت باعث می‌شود پوست عرق کرده و در نتیجه سموم از آن راحت‌تر خارج شوند.

چند نکته
. کندن یا ترکاندن جوش‌های سرسیاه یک کار کاملاً اشتباه است و فقط باعث می‌شود جوش از سطح پوست ناپدید شود در حالی که ریشه‌اش هنوز وجود دارد. ضمناً کندن جوش باعث پخش باکتری و حتی اسکار روی پوست می‌شود.
. لایه‌برداری برای رها شدن از جوش‌های سرسیاه توصیه می‌شود و شیوه‌ی خوبی است اما استفاده از اسکراب‌ها و مواد بسیار زبر و سابنده روی پوست می‌تواند به جای پاکسازی به آن آسیب بزند و همچنین پوست را خیلی خشک و حساس کند. بهترین راه این است که یک اسکراب ملایم انتخاب کنید. اسکراب‌های طبیعی مانند اوتمیل (جو دو سر)، شکر، نمک و قهوه بسیار مناسب هستند.
. بعد از شستشوی صورت با یک شوینده ملایم متناسب با پوستتان، با یک مرطوب‌کننده‌ی مناسب، رطوبت را به پوستتان برگردانید.
. استفاده از کرم‌ها و ژل‌های حاوی اسید سالیسیلیک می‌تواند به پیشگیری از جوش‌های سرسیاه کمک کند. اسید سالیسیلیک نوعی ماده شیمیایی است که اغلب در کرم‌های رفع جوش و آکنه به کار می‌رود. این ماده در داروهایی که به برداشته شدن لایه‌ی بیرونی پوست کمک می‌کنند نیز وجود دارد، مثلاً داروهایی که برای درمان زگیل، پسوریازیس، شوره و آکنه استفاده می‌شوند. استفاده از کرم‌های اسید سالیسیلیک دار می‌تواند پوست را شاداب و به دور از آلودگی نگه دارد زیرا سطح پوست را لایه‌برداری می‌کند و از بروز جوش‌های سرسیاه جلوگیری می‌نماید.
. قبل از مصرف هر نوع ماسکی روی صورت، باید کمی از آن را روی قسمت داخلی بازویتان تست کنید و اگر حساسیتی به وجود نیامد، آن را استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha