پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

نتایج یک بررسی نشان می دهد که وجود باکتری های ناسالم در دهان با بروز بیماری های خود ایمنی ارتباط دارد.

یک عامل موثر در بروز بیماری های خودایمنی

سلامت نیوز:نتایج یک بررسی نشان می دهد که وجود باکتری های ناسالم در دهان با بروز بیماری های خود ایمنی ارتباط دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، متخصصان در این مطالعه معتقدند که صحیح مسواک زدن علاوه بر آنکه بوی بد دهان را از بین می برد می تواند از خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید بکاهد.


در این بررسی جدید آمده است: بروز بیماری های خود ایمنی که موجب ورم و درد مفاصل می شود، ممکن است با باکتری های ناسالم موجود دهان در ارتباط باشد.
در بررسی مرکز آکادمیک دندانپزشکی در آمستردام ۵۰ فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید و ۵۰ بیمار مبتلا به درد التهابی مفاصل مورد آزمایش قرار گرفتند. آنان باکتریهای موجود در زبان، بزاق و پلاک دندانی داوطلبان را بررسی و آنها را با ۵۰ فرد سالم مقایسه کردند.


محققان مشاهده کردند: در مبتلایان به آرتریت روماتوئید و افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشتند، میزان بیشتری از دو نوع باکتری از جمله یک باکتری شناخته شده در ایجاد التهاب مزمن در بدن وجود داشته است.


در این بررسی تاکید شده است: رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از تجمع باکتریهای مضر جلوگیری کرده و خطر ابتلا به این قبیل از بیماری ها را کاهش دهد.


به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان تاکید کردند: بررسی های ما نشان می دهد که باکتری های دهان می توانند در شروع بیماری آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha