سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 31144
سلامت نیوز :دبیر انجمن شیر مادر گفت: تمام آحاد جامعه باید با تلاش و هم فكری خود، موانع موجود در شیردهی مادران را برطرف كنند كه این امر با حمایت رسانه ها به عنوان بهترین پیام رسان در سطح جامعه میسر خواهد شد.

دكتر سوسن پارسای دبیر انجمن شیر مادر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با تأكید بر ضرورت توجه جدی و همه جانبه تمام آحاد جامعه بر ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: شیرخوارانی كه از شیر مادر تغذیه می كنند علاوه بر اینكه در آن ها خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت بزرگسالی كاهش می یابد از نظر روانی نیز رفتاری متعادل تر خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: چربی های موجود در شیر مادر بر تكامل مغز كودك به خصوص در شش ماه نخست و تا سه سالگی و پس از آن بسیار تأثیرگذار است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی تغذیه كودكان ایران با اشاره به اینكه تغذیه با شیر مادر حق هر مادر و كودك است، تصریح كرد: كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می كنند سالم تر هستند، بنابراین كودكانی كه كمتر در معرض بیماری قرار می گیرند باعث می شوند كه خانواده آن ها نیز از سلامت بیشتری برخوردار شود.

دبیر انجمن شیر مادر با تأكید بر اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه نخست تولد خاطرنشان كرد: امسال بر تلاش سه بعدی در این هفته تأكید شده است كه بعد اول آن مادر و كودك، بعد دوم مكان و خانواده بودند، بعد سوم نیز ارتباطی تنگاتنگ با نقش رسانه ها در خصوص پیام رسانی و افزایش اطلاع رسانی و آگاهی تمامی آحاد جامعه در زمینه اهمیت تغذیه با شیر مادر دارد.

پارسای با بیان اینكه مهمترین نگاه ما نه تنها در این هفته بلكه در تمامی روزهای سال این است كه یك پیام را به مردم برسانیم، گفت: تغذیه با شیر مادر برای كودك و مادر بسیار سودمند است كه تأثیرات آن با رشد كودك بیشتر نمایان می شود.

* شیردهی چه فوایدی برای مادر دارد؟

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه مهمترین فواید شیردهی برای مادر پیشگیری از سرطان و كمبود آهن است، گفت: شیردهی باعث برقراری ارتباطی بهینه بین مادر و فرزند شده این در حالیست كه در اثر میكدن شیر توسط كودك و مادر هورمون اكسی توسین، عشق و علاقه بوجود می آید.

پارسای یادآور شد: كودكی كه از شیر خشك تغذیه می كند هرگز این عشق را دریافت نمی كند و مادر به هیچ وجه نمی تواند این نوع عشق و علاقه را به كودك منتقل كند و در نهایت مادر نیز از این احساس تعادل روانی محروم می شود.

دبیر انجمن شیر مادر گفت: شعار امسال این هفته (Talk to me) است یعنی هر چه می دانی به من بگو، هر آنچه فكر می كنی كه بر شیردهی موفق و ترغیب مادران به شیردهی مؤثر می شود را بگویید.

پارسای به تأكید بر اهمیت حمایت رسانه ها به عنوان بهترین پیام رسان در سطح جامعه گفت: تهیه كنندگان فیلم ها باید از پرداختن به موضوعاتی كه حتی به صورت غیرمستقیم شیر خشك را تبلیغ می كنند، بطور جدی خودداری كنند.

پارسای یادآور شد: بهتر است در پیام هایی كه هنگام پخش برنامه به عنوان زیرنویس به نظر بینندگان می رسد، اهمیت تغذیه با شیر مادر و تأثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی جامعه یادآوری شود.

* تغذیه با شیر مادر در دین اسلام به طور ویژه ای تأكید شده است

دكتر پارسای با اشاره به اینكه باید به جوانان آموزش دهیم كه تغذیه با شیر مادر یك امر مذهبی و انسانی است، گفت: در كشور ما كه دارای پشتوانه بسیار قوی مذهبی است، چرا نباید تغذیه انحصاری با شیر مادر را افزایش دهیم؟

وی در ادامه با اشاره به اینكه هر كس كه بتواند دیگران را دوست بدارد، كسی است كه در دوران كودكی او را دوست داشته اند، گفت: اگر در كودكی دوست داشتن را با شیر مادر به كودك هدیه كنیم، كودك عشق را می آموزد و نباید فراموش كنیم كه فرد سالم كسی است كه بتواند دوست داشته باشد و اگر دیگران نیز به او علاقه دارند، ظرفیت دوست داشتن را داشته باشد، در این صورت جامعه ای با سلامت روانی خواهیم داشت.

* فیلمنامه نویسان با انجمن شیر مادر مشورت كنند

دبیر انجمن شیر مادر با تأكید بر تأثیر برنامه های تلویزیونی بر بینندگان از صدا و سیما و تمامی دست اندركاران تهیه فیلم نامه نویسان تقاضا كرد و گفت: وقتی می خواهید فیلمنامه ای را بنویسید در قسمتی كه به مادر و كودك مرتبط است با یكی از افراد صاحبنظر در انجمن شیر مادر مشورت كنید و نظرات ایشان را جویا شوید.

* شیردهی باعث تناسب اندام مادر می شود

عضو هیئت مدیره انجمن علمی تغذیه كودكان ایران با تأكید بر اینكه تغذیه انحصاری كودك با شیر مادر در شش ماه نخست پس از تولد باعث می شود كه مادر دو كیلوگرم در ماه كاهش وزن داشته باشد، افزود: شیردهی موجب می شود مادر به وزن قبل از بارداری برگردد و از چربی های اضافی در بدن رهایی یابد.

وی با تأكید بر اینكه رژیم غذایی مادر در شش ماه نخست پس از زایمان امری غیر منطقی است، تصریح كرد: كاهش وزن همراه با شیردهی بسیار آسان تر از رژیم های سخت و طاقت فرساست كه عوارضی هم بدنبال دارد.

* مصرف آنتی بیوتیك ها باعث كاهش ترشح شیر نمی شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با رد این باور غلط از سوی مردم كه مصرف آنتی بیوتیك ها باعث كاهش ترشح شیر می شود، گفت: این موضوع پایه و اساس علمی ندارد، مادر می تواند در ابتدا كودك خود را شیر بدهد، بعد دارو مصرف كند.

وی تصریح كرد: مصرف آنتی بیوتیك هیچ تأثیری بر كاهش ترشح پرولاكتین و تولید شیر ندارد.

* مادران شیرده برای دریافت پاسخ سؤالات خود به سایت انجمن شیر مادر مراجعه كنند

دبیر انجمن شیر مادر با بیان این مطلب افزود: در این سایت بسیاری از باورهای غلط در خصوص شیردهی جمع آوری شده، مادران می توانند با ارسال سؤالات خود به ما، در جهت شناسایی مشكل اصلی كه باعث می شود تمایل به شیردهی نداشته باشند، ما را یاری كرده تا این مشكلات توسط اعضا انجمن بررسی شود.

* راهكارهای افزایش شیر مادر

پارسای با تأكید بر اینكه هیچ نوع ماده غذایی بر افزایش حجم شیر تأثیری ندارد، گفت: خستگی و استرس باعث كاهش حجم شیر می شود.

وی با بیان اینكه هورمون پرولاكتین باعث تولید شیر و اكسی توسین باعث جریان شیر می شود، گفت: هنگام خستگی اكسی توسین با كاهش یافته كه این امر موجب می شود، شیر در سینه مادر بماند و تا زمانی که شیر خارج نشود، شیری ساخته نمی شود ولی برای ترشح پرولاکتین و تولید شیر باید هرچه بیشتر نوزاد سینه مادر را بمکد تا سینه خالی شده و بعد شیر جدید تولید شود.

دبیر انجمن شیر مادر با اشاره به اینکه در مادران شاغل یا هنگامی که نوزاد به اندازه کافی سینه را نمی مکد سینه ها کاملا تخلیه نمی شود، افزود: در این موارد باید شیر بصورت دستی یا با استفاده از پمپ های برقی نه پمپ های دستی دوشیده شود ولی استفاده از پمپ های پلاستیکی دستی موجب ایجاد آسیب به سینه مادر می شود.

وی درادامه با اشاره به اعتقادات برخی از مادران مبنی بر تاثیر مصرف مواد غذایی خاص بر افزایش شیر گفت: اثرات روانی این اعتقاد باعث افزایش تولید شیر می شود بنابراین کارگزاران معتقدند مصرف مواد غذایی خاص باعث افزایش تولید شیر آن ها می شود بهتر است از آن غذا بیشتر استقاده کنند.

پارسای تاکید کرد: افزایش کیفیت محتوای شیر تحت تاثیر مصرف مواردی همچون میوه، انواع سبزی ها و ویتامین ها و کمپکسن است که توسط مواد غذایی به بدن می رسد.

عضو هیئت علمی انجمن تغذیه کودکان ایران با بیان این مطلب که کمبود مواد خاص در بدن مادر در شیر مشاهده می شود، گفت: اگر در سه ماهه آخر بارداری مقدار عنصر روی بدن مادرکم باشد مقدار این عنصر که برای رشد طبیعی شیرخوار ضروری است در شیر مادر هم کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اثرات متقابل تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و شیردهی افزود: از ماه هشتم دوران بارداری و اثرات میزان امگا 3 مادر که برای رشد مغز به بینایی و بهره هوشی کودک لازم است در شیر نمایان می شود لذا باید توجه داشت که شیر مادر دارای مناسب ترین میزان نسبت امگا3 به امگا6 است.

پارسای برای افزایش کیفیت محتوای شیر مادر خاطرنشان کرد: مادر باید تا چهار ماه پس از زایمان مصرف قرص آهن را ادامه دهد و پس از زایمان نیز مراقب میزان کلسیم دریافتی خود باشد و اگر به دلیلی نمی تواند لبنیات و مواد حاوی کلیسم مصرف کند از مکمل های کلسیم استفاده نماید.

وی یادآور شد: میوه های رنگی همچون هویج و انبه دارای بهترین میزان ویتامین آلوده که برای رشد کودک ضروری است.

* کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند خوش غذا تر هستند

دبیر انجمن شیر مادر با بیان این مطلب گفت: طعم شیر مادر با مصرف غذاهای متنوع تغییر می کند لذا کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند بهتر پذیرای انواع غذاهاست.

* عنصر روی برای رشد کودک ضروری است

پارسای یادآور شد: مواد غذایی همچون گوشت قرمز، ران مرغ، بادام زمینی و حبوبات که حاوی مقدار زیادی آهن است دارای مقدار بالایی از عنصر روی است.

وی ادامه داد: مادران هنگام استفاده از بادام زمینی باید پوست قرمز آن جدا کنند تا مانع از ایجاد آلرژی در نوزاد نشود.

* مقابله جدی با تبلیغات تغذیه مصنوعی

در ادامه دکتر احمدرضا فرسار، متخصص کودکان و عضو کمیته کشوری شیر مادر نیز با اشاره به اینکه استفاده بهینه از تمامی امکانات موجود در کشور برای ترویج تغذیه با شیر مادر، اهم اهداف کمیته کشور شیر مادر است، گفت: همانگونه که دانش مادر در مورد مزایای شیر مادر افزایش می یابد علم تبلیغات نیز گسترش یافته، تجار تغذیه مصنوعی با شیر خشک با صرف مبالغی هنگفت به شیوه های مدرن امروزی و استفاده از تبلیغات نامحسوس و پنهان درجهت دستیابی به اهداف خود تلاش می کند.

وی با اظهار تاسف از موفق بودن این تبلیغات گفت: طی سال های اخیر شاهد کاهش چشمگیر تغذیه با شیر مادر در سراسر خاورمیانه بوده ایم و کشور ما نیز دچار افت تغذیه با شیر مادر شده است لذا باید هر چه سریعتر تلاش کنیم تا این ضرر جبران شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: سالیانه در سراسر جهان تعداد 4 میلیون کودک کمتر از پنج سال به علت دوری از شیر مادر جان خود را از دست می دهند همچنین تعداد 2 میلیون کودک شیرخوار کمتر از 2 سال به علت نبود تغذیه با شیر مادر فوت می کنند.

فرسار با تاکید بر اینکه هر نوع تلاش به منظور ترغیب تغذیه با شیر مادر باعث کاهش مرگ و میر کودکان می شود گفت: اگر حتی یک قدم در راه ترویج تغذیه با شیر مادر برداشته شود به عنوان اقدامی مفید در جهت نجات جان کودکان صورت گرفته که امری خداپسندانه بوده واجرا اخروی را در برخواهد داشت.

* مادرانی که کودکی را به فرزندی می پذیرند توانایی شیردهی دارند

عضو کمیته کشوری شیر مادر با بیان این مطلب یاد آور شد: انجام رفتار های صحیح نگاه چشم در چشم و تماس پوستی مادر با کودک هنگام تولد باعث می شود مادر توانایی تولید شیر را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اگر تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه پس از تولد آغاز می شود و این کار به تعویق نیفتد مادران می تواند شیردهی موفقی داشته باشد.

فرساد یاد‌آور شد: شیر خوار باید در 6 ماهه نخست تولد فقط با شیر مادر تغذیه کند و تنها ماده اضافی که می تواند آن را دریافت کند قطره ویتامین است.

وی از شیشه وپستانک به عنوان قاتلان تغذیه با شیر مادر یاد کرد و افزود: مادران باید بدون زمانبندی و بصورت شبانه روزی نوزاد و خود را شیر دهند تا با توکل به خدا در شیردهی موفق باشند.

فرسار با تاکید بر اینکه راه های فراوانی برای افزایش شیر مادر وجود دارد، گفت: حتی مادرانی که کودکی را به فرزندی قبول می کنند یا از رحم اجاره ای استفاده می کنند می توانند با مشاوره و استفاده از این راهکارها تولید شیر را تحریک کنند.

وی تصریح کرد: اگر به دلیلی شیر مادر کم شد دادن شیر خشک پستانک چاره راه نیست بلکه مادر باید با اعتماد به نفس و مشاوره با افراد صاحبنظر دلسوز کودک را با شیر خود تغذیه کند.

* مشاوران انجمن تغذیه با شیر مادر مادران را راهنمایی می کنند

فرسار گفت: انجمن شیر مادر بصورت حضوری و تلفنی پاسخگوی سلامت مادران در زمینه تغذیه با شیر مادر است.

وی درادامه افزود: مادران می توانند از طریق اینترنت ارتباط با سامانه انجمن با پزشکان هماهنگی داشته و بسیاری از افراد انجمن از جمله در ساعات خاص از مطب نیز بصورت تلفنی یا حضوری مشاوره رایگان خواهیم داشت.

* اشتغال و شیر دهی

عضو کمیته کشوری شیر مادر با اشاره با اینکه دغدغه اصلی مادران شیرده شاغل چگونگی تغذیه خود است گفت: مادران شاغل نباید نوزاد خود را با بطری آشنا کنند ما می توانیم با آموزش راه های گوناگون به مادر کمک کنیم تا آن ها به کارکردن که حق هر انسانی است برسد و هم شیر خوار به حق خود که استفاده از شیر مادر است دست یابد از این طریق مادر و کودک تضمین می شود.

وی در ادامه یادآور شد: هر مادری متناسب با شرایطش برای خود نسخه ای دارد بنابراین بایستی با مشاوره با فرد دلسوز، متخصص متناسب با شرایط شغلی کاری و فاصله زمانی و مکانی برای وی راهکاری ارایه کرد.

فرسار به مادران توصیه کرد: رشد کودک شیر خوار را بر مبنای پایش رشد کودک بررسی کنند نه براساس آنچه توقع دارند کودک شیر بخورد و اگر کمتر خورد نگران نشوند.

* نوزادان کم وزن نباید از شیشه استفاده کنند

فرسار با بیان اینکه نوزادان با وزن کم نیاز بیشتری به شیر مادر دارند گفت: وزن گیری این نوزادان به تغذیه با شیر مادر بستگی دارد.

وی درادامه خاطرنشان کرد: اگر وزن نوزاد به حدی کم وزن باشد که قادر به مكیدن نباشد طبیعتا نمی تواند از شیشه استفاده کند زیرا برای مکیدن شیشه و پستانک انرژی کاری بیشتری باید صرف کند.

عضو کمیته کشوری شیر مادر گفت: در این نوزادان باید شیر مادر را دوشیده و با استفاده از نی یا قاشق یا قطره چکان به او خوراند و به محض اینکه شیرخوار به مرحله ای برسد که امکان تغذیه مستقیم از سینه مادر را داشته باشد باید مستقیما شیر را استفاده کنند.

* مدت نگهداری شیر مادر

دکتر فرسار درخصوص مدت زمانی که شیر مادر قابل نگهداری است گفت: در دمای معمولی اطاق و به مدت شش و هفت ساعت و در یخچال به مدت چهل و هشت ساعت می توان شیر مادر را نگهداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha